حمله سگ‌های ولگرد به 2 دختر کرمانی / تولید مثل خطرناک سگ های ولگرد در اکثر شهرهای کشور

به گزارش رکنا ،روز شنبه در شهرک افضلی‌پور کرمان ۲ دختربچه مورد حمله سگ‌های ولگرد قرار گرفته و از ناحیه سر و صورت زخمی شدند.

به گفته ساکنان این شهرک، وجود ده‌ها سگ ولگرد در این شهرک الزام ساماندهی از سوی شهرداری را می طلبد که مورد کم توجهی است.

تولید مثل خطرناک سگ ها در اکثر شهرهای کشور

مسعود لاهوت- کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار رکنا، اظهار کرد: غذا رسانی به حیوانات در تمامی دنیا بر پایه اصول و قواعدی است که عمدتاً دولت‌ها و نهادهای متولی محیط زیست میزان و زمان آن را تعیین و اقدام به این کار می‌کنند که معمولاً شامل حال گونه‌های به شدت در معرض خطر تهدید و یا در معرض انقراض و آن هم در شرایط بسیار خاص انجام می‌گیرد.

لاهوت افزود: متأسفانه غذارسانی به سگ‌ها و گربه تبدیل به عادت در برخی از شهروندان دوستدار حیوانات شده است و این عادت باعث شده تا آنها با دریافت حس امنیت غذایی شروع به تولید مثل بیش از حالت طبیعی کنند و اکنون گونه غالب اکثر شهرهای کشور و حتی اکوسیستم‌های اطراف شهرها را سگ‌ها و گربه‌های اهلی تشکیل داده‌اند.

افزایش آمار سگ های ولگرد خطری جدی برای حیات چندین گونه حیوانی ایران

وی گفت: این کار باعث می‌شود تا این گونه‌ها به ویژه سگ‌های بلاصاحب تبدیل به آفت شده و گونه‌های وحشی دیگر از جمله قوچ و میش، سیاهگوش، گربه جنگلی، شوکا و حتی در صورت حمله دسته جمعی یوز ایرانی و پلنگ و یا حتی توله‌های آن‌ها را نیز تهدید و در مواردی شکار کنند.

کارشناس حیات وحش یا اشاره به اینکه غذارسانی به حیوانات وحشی هم آسیب‌هایی دارد که در مواردی غیرقابل جبران است، تصریح کرد: معاونت طبیعی ادارات کل محیط زیست استان‌ها بعد از بررسی‌های اکولوژیکی و بوم شناختی و در صورت نیاز که به ندرت اتفاق می‌افتد با کمک محیط بانان اقدام به این کار می‌کنند و در اغلب موارد حتی این فعل نیاز به کمک مردمی ندارد.

غذارسانی ناآگاهانه نظم اکولوژیکی شهری و طبیعی را به هم زده است

وی با اشاره به اینکه غذارسانی سر خورد توسط گروه‌های مردمی قطعاً نظم اکولوژیکی اکوسیستم‌های شهری و طبیعی را به هم می‌زند و کفه ترازو را به نفع انفجار جمعیت یک گونه به خصوص سنگین می‌کند، گفت: از تمامی مردم و نهادهای مردمی درخواست داریم که سرخود اقدام به انجام این کار نکنند و میراث طبیعی کشور را قربانی دلسوزی ناآگاهانه خود قرار ندهند

کارشناس تنوع زیستی ادامه داد: در سال‌های اخیر میزان حساسیت مردم و افکار عمومی نسبت به مسایل زیست محیطی و لزوم حفاظت از حیات وحش افزایش یافته است و این اتفاق بسیار خوبی است.

وی گفت: در یک دهه گذشته تعداد انجمن‌ها و نهادهای مدنی حامی محیط زیست و حیوانات در کشور افزایش قابل توجهی داشته است و این نهادها در مواقع حساس به داد طبیعت کشور رسیده اند اما برخی از این اشخاص و نهادها متأسفانه از سر دلسوزی و ناآگاهی اقدام به انجام کارهایی می‌کنند که آسیب‌های جبران ناپذیری را بر پیکره محیط زیست و به ویژه حیات وحش کشور وارد می‌کند.

کدخبر: 848044 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟