آغاز جنگ سرد از سه دهه قبل در  ایران /  رسیدن فاصله نسلی از گسست نسلی به انقطاع بین نسل ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،در جامعه کنونی، بررسی عوامل گسست نسل‌ها از جمله مسائل حیاتی و در اولویت است.گسست نسلی به موقعیتی اطلاق میشودکه حداقلی از بعد تضادفرهنگی و اجتماعی،که منشا تزاحم نسلی است،بین دونسل پیوندهایی وجود داشته باشد.به عبارت دیگر دو نسل به لحاظ معرفتی، نوع زندگی ومرجع تصمیم گیری ممکن است درتعارض با یکدیگر قرارگیرند اما بندهای

 وقتی پارادایم های یک جامعه به ویژه پارادایم های معرفتی آن تغییر کند،انقطاع نسلی صورت میگیرد.پدیده ای که سیر کُند و آرامی دارد و در یک دوره طولانی به وجود می آید.به عبارت دیگر،انقطاع نسلی به شکل نهایی گسست نسلی که توام با تزاحم بین نسل هاست اطلاق می شود.

در واقع وقتی گسست نسلی مقدمه رسیدن به انقطاع نسلی می شود پارادایم های یک جامعه به ویژه پارادایم های معرفتی آن تغییر کرده،انقطاع نسلی صورت میگیرد. نکته ای آنجاست که  این پدیده سیر کُند وآرامی دارد و در یک دوره طولانی به وجود می آید یعنی اگر مدیران استراتژیک کشور نگاه درستی به آینده نسلی داشتند می توانستند با برنامه ریزی درست اجتماعی و به خصوص فرهنگی مانع ایجاد چنین پدیده ای شوند.انقطاع نسلی به شکل نهایی گسست نسلی که توام با تزاحم بین نسل هاست اطلاق می شود.در واقع گسست نسلی مقدمه رسیدن به انقطاع نسلی است.

در این نوع جامعه ، نسل گذشته الگوی مناسبی برای نسل بعدی نمی تواند باشد و نسل جدید برای یادگیری سبک زندگی به الگوی های انتخابی خودشان مراجعه می کنند.

آغاز گسست نسلی از سه دهه پیش

نکته اینکه این جنگ سرد یا همان  فاصله نسلی نه تنها در ایران که در جهان از سه دهه پیش شروع شده است. یعنی از سه دهه پیش اگر نگاه مناسبی به آینده در رده مدیران اجتماعی و فرهنگی وجود داشت و برنامه ریزی آگاهانه ای شکل می گرفت جامعه ایران به این  انقطاع نسلی نزدیک نمی شد.

این فاصله نسلی و آسیب های ناشی از آن ابتدا در خانواده نمود خود را نشان می دهند.مسلما وقتی فرزندان‌ کوچک هستند تعاملات بیشتری با والدین دارند و رفته‌رفته با افزایش سن و رسیدن به سنین نوجوانی از میزان ارتباط کاسته می‌شود زیرا درست در همان مقطع سنی است که فاصله نسلی آسیب ها و درگیری های خود را نشان می دهد.

دلایل خوبی برای این شکاف وجود دارد. همانطور که زندگی جوانان امروز تفاوت هایی دارد زندگی نسل های گذشته نیز تفاوت های خاص خود را داشت و زندگی نسل های بعدی نیز تفاوت های حائز اهمیتی با نسل جوان امروز دارد و با سرعت تکنولوژی این فاصله نسلی هر روز کمتر هم می شود و همین سرعت تغییر این مهم را تاکید می کند که باید برای گفتمان بین نسلی برنامه تخصصی داشت که در غیراینصورت معنای جامعه از بین خواهد رفت. جامعه به زیست سنین مختلف انسان های ساکن یک کشور در کنار هم گفته می شود که می توانند با هم برقراری ارتباط سالم و بدون جنگ داشته باشند . جایی که مردم به افراد دیگر و محیطی که در آن زندگی می‌کنند اهمیت می‌دهند .

برای نرسیدن به انقطاع نسلی در کل جامعه باید برنامه ریزی کلان داشت که آموزش و پرورش نقش بسزایی در این بخش دارد. اما برای دور شدن خانواده ها از جنگ سرد فاصله نسلی راهکارهایی همچنان وجود دارد که می تواند پیوندهای خانوادگی را از متلاشی شدن نجات دهد. در ادامه به چند راهکار که در جهان برای نگهداشت ارتباط خانوادگی در میان سرعت شکل گیری فاصله نسلی به کار گرفته شده است می پردازیم.

یک نسخه برای جنگ سرد فاصله نسلی

شاید فکر کنید به آخر خط رسیده‌اید و دیگر نقشی در شکل‌گیری عادات فرزندان‌تان ندارید.ولی با این راهکارها می توان کاهش گسست ارتباط خانوادگی ایجاد کرد.

کارشناسان می گویند رودررو بودن با نوجوانان نقش بسزایی در تربیت موفق آنها دارد. همیشه چیزهای زیادی وجود دارد که والدین باید به آنها توجه کنند. عادت دادن کودک به اینکه با هم غذا بخورید، فرصت خوبی است که وقت بیشتری را با هم بگذرانید.

بزرگ‌ترین چالشی که در ارتباط با نوجوانان وجود دارد، جلب توجه آنهاست، بنابراین قبل از هر چیز دیگری مطمئن شوید که هر روز با هم حرف می‎زنید. حتی می‌توانید از طریق ایمیل و پیامک این کار را انجام دهید.

بعد نیست به این نکته توجه کنید. کارشناسان نوین جامعه شناسی تاکید می کنند  انسان برای زنده ماندن نیاز دارد که هر روز چهار بار در آغوش گرفته شود. سلامت و رشد و تکامل انسان نیز به‌ترتیب به 8 و 12 آغوش در روز نیاز دارد. نوجوانان در سن رشد چندان تمایلی به در آغوش کشیده شدن ندارند. اما والدین باید راهی برای این کار پیدا کنید.

به نظر می‌رسد والدین اکثرا در سایه نرم‌افزارهای جدید قرار گرفته‌اند و ناآگاهی از علم روز فضای مجازی و نرم افزارهای جدید می تواند کاهش دهنده ارتباط والدین و فرزندان باشد. سعی کنید حتی قبل از فرزندتان از تغییرات و رشد تکنولوژی بدانید وقتی فرزند شاهد پویا بودن مادر و پدر خود باشد و ببیند والدین بیشتر از خودش از تکنولوژی با خبر هستند برایشان قابل توجه است و گفتمان بین والد و فرزند بیشتر شکل می گیرد.

شاید نتوانید دوستان فرزندتان را انتخاب کنید، اما قطعا می‌توانید با آنها آشنا شوید. برای اینکه از قافله عقب نمانید، باید بدانید فرزندتان با چه کسانی وقت می‌گذراند و چه کارهایی می‌کند. برای این کار، باید یک پدر و مادر به روز  باشید تا فرزندتان با بودن در کنار شما در جلوی دوستانش مشکلی نداشته باشد.

وقتی بچه‌ها شروع می‌کنند به صحبت درباره خزندگان، مدل‌های مختلف ماشین یا خواننده موردعلاقه‌شان، گوش دادن به آنها سخت است. شاید چیزهایی که برای آنها سرگرم‌کننده است، برای شما ملالت‌بار باشد، اما چون برای آنها مهم است، باید وانمود کنید که برای شما هم مهم است. سعی کنید علائق او را درک کرده و در این باره با او صحبت کنید. در این صورت او نیز با شما بیش از پیش صحبت خواهد کرد.

شما می‌توانید با فرزند نوجوان‌تان به گردش بروید یا کمی بدوید. با این کار، هم باعث سلامتی او می‌شوید و هم سوخت‌و‌ساز بدن‌تان را افزایش می‌دهید. به‌علاوه، پیوند میان شما را نیز بهبود می‌بخشد. اگر کودک را به این کار عادت دهید، می‌توانید از رابطه طولانی‌مدت خود با او لذت ببرید.

این راهکارهای تنها چند نمونه راه حل بود، می توانید نسبت به شناخت خود از فرزندتان برای برقراری ارتباط مناسب تلاش کنید.

همه این نکات یک مهم را تاکید می کنند و آن این که باید خود را یک مبارز در برابر علائم ایجاد فاصله نسلی و دور شدن فرزند از شما بدانید و سعی کنید که برنده باشید چون باخت شما نه تنها به فضای خانوادگی صدمه می زند و آسیب روانی و عاطفی برای هر دو طرف ایجاد می کند که شکست شما در مواجهه با تغییرات نسلی می تواند سرآغاز گسترش آسیب های اجتماعی در جامعه باشد. تلاش شما برای دور ماندن خانه از جنگ سرد فاصله نسلی یک گام بزرگ برای آرام نگهداشتن جامعه از صدمات این آسیب است.

توسعه ارتباطات و ظهور اینترنت بسیاری از سازه‌ها و معیارها را در هم شکسته است. در نتیجه، کنترل افراد و دور نگه داشتن آنان از چیزهایی که می‌خواهیم در دسترسشان نباشد، بسیار مشکل است. توسعه ارتباطات همچنین ساختار ممنوع و مجاز را در هم شکسته است. البته، توسعه جنبه‌های مثبت و منفی فراوانی دارد و همانند شمشیر دولبه است. به‌طور کلی، سه عامل نسل پیشین، نسل جدید و موقعیت جدید با هم ارتباط پویایی دارند و می‌توانند همدیگر را تشدید یا تضعیف کنند. به نظر می‌رسد که این سه عامل می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در به وجود آمدن یا نیامدن گسست داشته باشند.

 

کدخبر: 850949 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟