سرمایه گذاران حاضر به سرمایه گذاری در استان های محروم نیستند / اغتشاشات بر کسری بودجه اثر می گذارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، طبق پژوهشی که با مدیریت دفتر پژوهش اتاق مشهد و مرکز پژوهش های اتاق ایران و با اظهار نظر اساتید دانشگاه انجام شده است، مشخص شده است که در 14 استان، نرخ بیکاری از میانگین کشوری بیشتر است که در این بین کرمانشاه ، چهارمحال و بختیاری و لرستان با فاصله های به مراتب بیشتری در صدر استان های دارای بیشترین نرخ بیکاری قرار گرفته اند.

قدرت اله حمزه شلمزاری، نماینده مردم استان چهارمحال و بختیاری و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت و گو با رکنا در خصوص برنامه های مجلس، به طور خاص برای سه استان مذکور در راستای مرتفع کردن نیاز به ایجاد اشتغال گفت: متاسفانه زیرساخت های لازم در برخی استانها برای اشتغال و سرمایه گذاری فراهم نیست. استان چهارمحال و بختیاری، در کشور به عنوان قطب دامپروری و کشاورزی شناخته می شود؛ در حالی که هر دوی اینها، به آب نیاز دارند و در تامین آب در استان مشکل وجود دارد و یکی از دلایلی که باعث می شود بیکاری در این استان زیاد باشد، همین موضوع است.

وی در ادامه افزود: در راستای رفع این معضل، نقشه جامعی تهیه شده است تا در وهله اول، آب آشامیدنی مردم پایدار شود؛ بعد در بخش باغات ، کشاورزی ،  دامپروری و صنعت از آن استفاده کرد. می توان گفت تقریبا این روند در حال به نتیجه رسیدن است و مسئولان به جد پیگیر این موضوع هستند. یکی از کارهایی که باید انجام شود تا با بیکاری مبارزه کنیم همین تامین آب است.

مسئولان اصلا باورشان نمی شد که چهارمحال و بختیاری مشکل آب دارد!

او در ادامه گفت: یکی از سخت ترین کارهای مجمع نمایندگان این بود که باید برای برخی جا می انداختیم که استان چهارمحال و بختیاری مشکل آب دارد. مسئولان اصلا باورشان نمی شد که چهارمحال و بختیاری مشکل آب دارد. با استانداران وقت و فعلی و نمایندگان جلسات زیادی گذاشتیم و ثابت کردیم که استان ما جزء استانهایی است که علی رغم اینکه استانی پرآب است، باز هم مشکل آب دارد. همین الان هم برخی روستاها و شهرها مشکل دارند. این روستاها آب را از چشمه برمی دارند و وقتی بارندگی کم شود، آنها هم دچار مشکل خواهند شد.

آب آشامیدنی چهارمحال و بختیاری تامین شود؛ بعد دولت آب اضافی را هر کجا که می خواهد ببرد!

وی تاکید کرد: ما در استان چهارمحال و بختیاری، قصد نداریم جلوی انتقال آب را بگیریم؛ بلکه ابتدا باید نیاز استان تامین شود و مردم استان، آب برای آشامیدن، کشاورزی، کارهای زیست محیطی، صنعتی و دامداری تامین شود؛ بعد آب اضافی را دولت هر کجا که می خواهد ببرد.

چهارمحال و بختیاری، استانی در بن بست مواصلاتی

نماینده مردم چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: دومین مورد، مربوط به جاده های مواصلاتی است. در واقع این استانِ کوهستانی در بن بست قرار گرفته است و در این مسیر هم قدم های خوبی برداشته شده است. برای مثال جاده های سه شهرستان کوهرنگ ، اردل و کیار به مرکز استان مشکلات زیادی دارد؛ که در راستای رفع آنها اقداماتی انجام شده است؛ ولی این روزها به دلیل سرمای هوا، کار متوقف شده است؛ ولی بعد از آن، مجددا کارش شروع می شود. از سویی دیگر، راه های ارتباطی به سایر استانها از جمله خوزستان نیز دارای مشکلاتی است. راه آهن هم که مرکز کشور را به جنوب متصل می کند از استان چهارمحال و بختیاری گذر می کند که اگر آن هم راه اندازی شود، بخش زیادی از مشکلات مربوط به سرمایه گذاری در حوزه اشتغال در استان حل خواهد شد.

برخی شهرستان های چهارمحال و بختیاری اصلا شهرک صنعتی ندارند

وی در ادامه افزود: سومین مشکل، این است که در این استان، شهرک صنعتی خیلی کم وجود دارد. برخی شهرستان ها مثل اردل، اصلا شهرک صنعتی ندارند. وقتی این زیرساخت ها و مقدمات فراهم نباشد، سرمایه گذار خیلی کم رغبت می کند تا وارد این کار شود. با این وجود، تا کنون سه شهرک صنعتی راه اندازی در فارسان، اردل و چیار راه اندازی شده است. همچنین در حال آماده سازی شهرک های صنعتی که امکانات کافی نداشتند هستیم تا بخش خصوصی را پای کار بیاوریم تا از طریق رونق صنعت، بخشی از کمبود شغل در این استان حل شود. برای مثال شهرک صنعتی دوماهون در حال تکمیل امکانات است.

سرمایه گذاران به سختی جذب استان های محروم می شوند

قدرت اله حمزه شلمزاری، در ادامه گفت: اگر زیرساخت ها فراهم شوند و مسئولان هم همراهی کنند، ممکن است اتفاقات خوبی در این استان بیفتد. در استان های محروم مثل استان ما، سرمایه گذار به سختی وارد کار می شود؛ بنابراین باید آنها را در این راستا متقاعد کرد. سرمایه گذاران جلسات زیادی گذاشته ایم برای استانی مثل استان ما سخت است. اگر سرمایه گذاران در مسیر اخذ مجوزها راه آسانی را در پیش داشته باشند، می توان امیدوار بود که این مهم میسر شود.

اغتشاشات بر کسری بودجه اثر می گذارد

این نماینده مجلس در پایان افزود: بودجه مناطق محروم در مجلس سال گذشته دیده شد و آثار خوبی هم داشت؛ اما صد در صد تحقق پیدا نکرد. در بودجه امسال هم تلاش بر این است که این اتفاق رخ دهد. روز یکشنبه، کمیسیون توسعه در مناطق محروم در مجلس تشکیل شد که به صورت ویژه تحقق این بودجه را پیگیری می کند. سیاست مجلس، فقر زدایی است. تلاش دولت و مجلس بر این است که بودجه سال 1402، واقع بینانه جمع بندی شود به گونه ای باشد که کسری بودجه نداشته باشیم. با این وجود، حوادثی که در سالجاری رخ داد بر کسری بودجه بی تاثیر نیست. جنگ روسیه و اوکراین ، اغتشاشات، خشکسالی و... ناخواسته بر کسری بودجه اثر می گذارد؛ اما بناست که به صورت عادی مشکل این استانها حل شود.

کدخبر: 859808 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟