روزانه 60 میلیارد درآمد مافیای نان / هر روز به اندازه 5 هزار تن یارانه ملت به جیب مافیا واریز می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هفته پیش بود که مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد رصد داده‌های کارتخوان‌های هوشمند در نان  وایی‌ها نشان می‌دهد روزانه ۵ هزار تن آرد یعنی چیزی حدود ۵۰ میلیون قرص نان لواش در نانوایی‌ها گم می‌شود و به گفته مشاور وزیر این مقدار نان صرف خوراک دام و طیور، مصرف واحدهای صنفی و صنعتی در حوزه گندم و بخشی هم قاچاق می‌شود.

این در حالی است که شهریور ماه همین امسال، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد درباره راه اندازی سامانه فروش نان در نانوایی ها اظهار کرد از حالا می دانیم چه فردی از کدام نانوایی نان خریده است و حالا با توجه به گم شدن 50 میلیون نان می توان گفت که طرح های این وزارتخانه بدون شک با شکست مواجه شده است. کمااینکه میزان مصرف آرد نیز کنترل نشده است.

قیمت تضمینی خرید گندم از ابتدای سال 1401 و در فروردین ماه، قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان 11 هزار و 500 تومان به ازای هر کیلو اعلام شد که نسبت به فروردین سال 1400 دو برابر رشد داشته است و بعد این نرخ تا امروز به 13 هزار تومان رسیده است. کمااینکه درباره همین قیمت نیز نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرده است که در سال جاری به دولت اعلام کرده‌ایم که قیمت خرید تضمینی گندم باید در صورت نیاز افزایش پیدا کند.

دو عامل خارجی و داخلی گران شدن گندم

گران شدن گندم دو عامل داخلی و خارجی دارد. متاسفانه اگر بخواهیم توان اقتصاد کشاورزی کشور را بررسی کنیم، این مسئله مشهود است که همه ظرفیت‌ها از جمله منابع مالی و توانایی کشاورزی سراغ تولید گندم رفته است تا ما بتوانیم در این حوزه خودکفا شویم درحالی که همین مسئله باعث شده تا ما از تمرکز غذایی روی سایر حوزه‌ها مثل خوراک دام غافل شویم که مشکلات خودش را روی افزایش قیمت سایر مواد غذایی بوجود آورده است.

آردی که نانوایی ها استفاده می کنند دو نوع است

علی ابراهیمی فعال اقتصاد ، درباره گم شدن 50 میلیون قرص نان می گوید: کشور ما بعد از کشور چین رتبه دوم در سرانه مصرف گندم دنیا را دارد. آردی که نانوایی های از آن استفاده می کنند دو نوع است که یک نوع آن که نانوایی های دولتی استفاده می‌کنند، آرد ۶۶۵ تومانی است و نوع دیگر آرد ۹۰۰ تومانی است که برای نانوایی های آزاد پز استفاده می‌شود.

او ادامه می دهد: نیاز کشور ما به آرد ۱۳.۵ میلیون تن است اما همه آن به نان تبدیل نمی شود. یک بخش قابل توجهی تبدیل به نان خشک برای خوراک دام می‌شود و ما بقی نیز توسط نانوایی ها، ارد فروشی می شود اما نه به مردم بلکه به کارخانه های ماکارونی، شیرینی و شکلات چراکه آرد 12 هزار تومانی است و آرد نانوایی ها برای آنها صرفه اقتصادی زیادی دارد. کمااینکه برای خوراک دام نیز، نان خشک خیلی ارزان تر از ذرت و جو در می آید.

یارانه پنهان  12 هزار تومانی دولت برای نان آزاد

ابراهیمی در پایان با بیان اینکه یک کیلو آرد با محاسبه قیمت گندم، حمل و نقل و آسیاب و نگهداری حدود 13 هزار تومان تمام می شود و دولت این آرد را نه به نانوایی های دولتی بلکه به نانوایی های آزاد پز 900 تومان می فروشد تشریح کرد: عملا 12 هزار تومان دولت برای نان آزاد یارانه پنهان در نظر گرفته است که همین مسئله باعث می شود از سوی نانوایی ها آرد فروشی صورت بگیرد. زمانی که این طرح ها مطرح می شد، قرار بود تا مصرف کشور مدیریت شود در صورتی که هم اکنون ما در مصرف تغییر آماری نداشته ایم و تازه آرد نیز گم یا نان خشک می شود.

البته بدون شک گم شدن 50 میلیون قرص نان حاکی از وجود عده ای در پشت صحنه بوده که منافع و سود زیادی را از این شرایط می برند ولی نباید ضعف  مدیریتی را نیز نادیده گرفت چراکه هر تصمیم آنها فضا را برای این مافیای آرد کشور که صاحبان برخی از کارخانجات بزرگ هستند، مهیا می کند.

روزانه به اندازه 5 هزار تن، یارانه ملت به جیب مافیا واریز می شود

سو مدیریت در سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد و وزارت اقتصاد باعث شده تا چنین اتفاقاتی را شاهد باشیم. یعنی به عبارتی نه تنها از جیب ملت برای هر کیلو آرد 12 هزار تومان یارانه پرداخت می شود بلکه روزانه به اندازه 5 هزار تن، یارانه ملت به جیب  این مافیا واریز می شود. در صورتی که بنا بود تا مسئولین با اقداماتشان مصرف را کنترل کنند.

امروز نه تنها مصرف کاهش نداشته و جلوی قاچاق گرفته نشده است بلکه بار مالی روی دوش دولت نیز کم تر از قبل نشده است. کمااینکه طبق پیگیری های ما بازرگانی های دولتی در پیک قیمتی تابستانی گندم در رنج قیمت 420 و 440 یورویی گندم خریده اند. فلذا مسئولان باید پاسخ بده اند که برنده این بازی کیست؟ مردم یا مافیای پشت صحنه!

مسئولان که بهتر می دانند امروز کارخانجات آرد زیر پنجاه درصد از میانگین کل کشور آرد تولید می کنند یا بسیاری از نانوایی ها تعطیل شده اند، پس چرا ما باید این همه منابع خود چه از نظر طبیعی مثل آب و همچنین منابع مالی را فدای طرح هایی کنیم که جز خسارت زدن به منافع ملی کشور دستاورد دیگری ندارند؟

 

کدخبر: 860620 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟