معامله سوالات کنکور با ارز دیجیتال! / فروشندگان برای نشان دادن حرفه ای بودنشان سوالات امتحان نهایی را منتشر می کنند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سامان سلامیان ، مدرس تخصصی ریاضیات، در گفت و گو با رکنا، همراه با آغاز امتحانات نهایی دانش آموزان و با توجه به مهم بودن نتیجه این امتحانات در کنکور سراسری، مستنداتی از انجام تقلب و تخلف گسترده در امتحانات نهایی به‌گوش می‌رسد. نشر این مستندات که مبین تقلب در امتحانات نهایی دانش‌آموزان است، در حالی در تلگرام صورت می‌پذیرد که از سوی دیگر مسئولان وقوع تقلب‌‌ها را تأیید نمی‌کنند و یا کوچک می‌شمارند!

وی افزود: ادمین برخی کانال های تلگرامی به سرعت پس از آغاز امتحانات به پخش تصاویر برگه‌های امتحانی به همراه پاسخنامه برای آن دسته از دانش‌آموزانی اقدام می‌کنند که از قبل هزینه این به ظاهر خدمات را پرداخت کرده اند. نشر این تصاویر و فشار روانی زیادی که بر دانش‌آموزانی که تقلب نمی‌کنند وارد می‌شود، در حالی است که از سوی دیگر وزیر آموزش و پرورش ، از پایه چنین تخلفاتی را تکذیب می‌کند.

سلامیان افزود: البته و واقعاً مشکل اصلی مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی که اهمیت امتحانات نهایی را افزایش داده است، فقط، در خصوص تقلب نیست، شاید بتوان گفت که کوچک‌ترین مورد مشکل دار آن است. مهم‌ترین مطلب این است که اگر حتی امتحانات نهایی در امنیت کامل برگزار بشود، باز هم مشکل متفاوت‌تراز کنکور در هر سال،آنقدر ناعادلانه هست که هیچ بحثی برای درست و غلط بودن این مصوبه باقی نمی‌گذارد.

او در ادامه تاکید کرد: متأسفانه مسئولان، تقلب آشکار با مستندات فراوان را درک و قبول نمی‌کنند و در این شرایط، به‌نظر نمی‌رسد که مشکل همسان‌سازی تراز در کنکور، اصلاً در محدوده تفکر ایشان باشد. در دی‌ماه کلاً نزدیک ۲۰۰هزار نفر امتحان می‌دهند، اما در خردادماه که حداقل دو سه برابر این جمعیت خواهد بود و اگر در خرداد ۱۴۰۴ که بالای دومیلیون نفر باید امتحان نهایی در هر سه پایه بدهند، موضوع جدیتر و پر اهمیت‌تر می‌شود. ایکاش مسئولان متوجه بشوند که چه خطراتی در پیش است و  متوجه این قضیه بشوند، محصلی که کلی زحمت کشیده است و درس‌خوانده و می‌بیند که حقش خورده می‌شود، دچار درماندگی آموخته شده، افسردگی و ناامیدی و  پر از کینه خواهد شد و در آینده نیز فرد خطرناکی برای کشور خواهد بود. جلوی این نفرت و تبعیض باید گرفته شود.

معامله سئوالات کنکور با ارز دیجیتال!

وی تاکید کرد: گزارش میدانی حاکی از آن است که سئوالات کنکور که در دو نوبت دی امسال و تیر سال آینده برگزار می‌شود، از ۴۰ تا ۱۵۰میلیون تومان در حال معامله است، آن هم با ارز دیجیتال . فروشندگان برای اثبات راستی و درستی وعده و وعیدهای‌شان، نخست سئوالات امتحان نهایی را منتشر می‌کنند تا حرفه‌ای بودنشان را ثابت کنند و البته در کنار آن موضوع فروش سئوالات کنکور را پیش می‌برند. سئوالی که از مسئولان باید پرسیده شود این است که در شرایطی که عده‌ای از شرکت‌کنندگان در امتحانات نهایی ترمیم معدل به‌راحتی توانسته‌اند با تقلب و تخلف و با استفاده از تلفن‌همراه یا سمعک‌های مخفی در حین برگزاری آزمون، پاسخ‌ها را از کانال‌های تلگرامی دریافت کنند چطور این نمرات می‌تواند ملاک سنجش در کنکور۱۴۰۲ قرار بگیرد؟

سلامیان افزود: اگر آموزش و پرورش نتواند به‌درستی امنیت امتحانات نهایی را تضمین کند، پایایی و اعتبارسنجی دقیقی صورت نمی‌گیرد. البته آسیب تقلب در کنکور هم وجود دارد اما گستره زمانی و مکانی برگزاری امتحانات نهایی چندین برابر آزمون سراسری بوده و تعدد حوزه‌های اجرا و عدم برگزاری آزمون‌ها به‌طور متمرکز در یک حوزه، احتمال تقلب را افزایش می‌دهد.

این مدرس تخصصی ریاضیات تاکید کرد: «مافیای معدل» واژه عجیب و جدید این روزهای حوزه آموزشی کشور است که با آغاز امتحانات نهایی، بازار کاسبی جدیدی را برای کنکور راه انداخته است، خالی‌شدن جیب داوطلبان و پایمال‌کردن حق درسخوان‌ها چه آینده‌ای را برای ایران رقم خواهد زد؟ به‌عنوان یک معلم و روانشناس از آینده علمی و آثار روانی این اتفاق‌ها به‌شدت بیمناک هستم و دغدغه اصلاح علمی آن‌را دارم . در سال‌های آینده، حوزه بهداشت و سلامت و آموزش در ایران مورد تهدید جدیست. و پرواضح است که هیچ پیشرفت و سازندگی بدون رفع اشکالات مهم ساختاری در آموزش و پرورش و جذب نخبگان واقعی صورت نخواهد پذیرفت.

کدخبر: 860727 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟