نخبگان ایرانی باید از مترجم به ایده پرداز تبدیل شوند/ جای خرسندی است که فقط 30 درصد برنامه توسعه اجرا شده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این روزها به سختی می توان تصور کرد که مدیران استراتژیک کشور به به روز رسانی زیر ساخت ها فکر نمی کنند. تکمیل و تعمیر و به روز رسانی زیر ساخت های نرم و سخت کشور در صدر برنامه ریزی ها باید باشد .

بهبود زیر ساخت با برنامه توسعه کشور در ارتباط مستقیم است. حسین رامشت، اقلیم شناس و استاد دانشگاه در گفت و گو با رکنا با تاکید بر اینکه حرکت رو به جلو در هر جامعه ای با هر استراتژی به این شکل انجام می گیرد که در آن جامعه ابتدا تشخیص داده شود  که مشکل چیست، آن را تبدیل به مساله کرد و در انتها نسبت به حل آن کوشید.

برنامه توسعه قادر به پیشرفت کشور نیست

وی افزود: جای خوشحالی وجود دارد که برنامه های توسعه اول تا ششم در حد 30 درصدی و حتی کمتر اجرایی شده است زیرا اگر این برنامه ها به طور کلی اجرا می شد وضعیت الان ما قطعا خیلی بدتر می بود و دلیل این ادعا این است که برنامه های توسعه در کشور یک برداشت و کپی از مدل های خارجی است این نمی تواند راه حلی برای پیشرفت کشور باشد.

مدیران استراتژیک باید روی الگوی ایرانی و بومی توسعه به اجماع برسند

جغرافیدان و اقلیم شناس ایرانی اضافه کرد: دانشمندان کشور و مدیران استراتژیست ما باید بر روی یک الگوی ایرانی و بومی از توسعه به اجماع برسند و مدلی را برای آینده کشور طراحی کنند که   سازگار با تمامی مولفه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشور باشد.

رامشت ادامه داد: وقتی نگاه شما به داخل بود و نگاه به بیرون نداشتید احتمال دارد خیلی از چیزها که بیرون از جغرافیای کشور قرار دارد برای شما مساله نباشد تا برای آن برنامه ریزی هم داشته باشد و برعکس احتمال دارد برخی از موارد نیز برای شما مساله باشد در حالی که برای دنیای بیرون مساله شناخته نمی شود.

راه طولانی برای رسیدن به بلوغ اجتماعی در پیش داریم

اقلیم شناس و استاد دانشگاه های کشور بیان داشت: ما از مشروطه به این طرف تاملاتی را برای استقلال در برنامه ریزی و پیشرفت داشته ایم که اکنون در حال به ثمر رسیدن است اما یک راه طولانی برای رسیدن به یک بلوغ اجتماعی در پیش داریم.

وی یادآور شد: اگر در تاریخ پیش از اسلام در ایران تاملی داشته باشید متوجه خواهید شد که ما از همان ابتدا تاکنون در کشور تمدن داشته ایم نه نظام برنامه ریزی و این تمدن در درون خود برنامه های مفید را برای تمامی حوزه ها از فرهنگ و اجتماعی تا سیاست و اقتصاد با خود به دنبال داشت.

کویت و عربستان جامعه متمدنی ندارند

کارشناس استراتژی توسعه عنوان کرد: ما در فرهنگ کشورمان کلمه انسان متمدن را برای فردی به کار می بریم که بتواند مساله خود را بشناسد و راه حل منطقی برای حل آن پیدا کند به همین دلیل و با همین معیارها ما اکنون به جامعه کویت و عربستان نمی گوییم جامعه متمدن، زیرا آنها فکر نمی کنند که چه کاری باید انجام دهند و به علت برخورداری از منابع مالی تنها به بیرون نگاه می کنند که چه چیزی لازم دارند و آن را بخرند.

رامشت گفت: شما اگر به عنوان یک شهروند پول لازم برای خرید یک خودرو گران قیمت را داشته باشید لزوما به بلوغ مدنی نرسیده اید و اصلا معیار اقتصادی شاخصه درستی برای سنجش بلوغ یک فرد یا جامعه نیست.

استاد دانشگاه های کشور تصریح کرد: جوامعی که در فلات ایران از پیش از اسلام زندگی می کردند غالبا همگی تمدن ساز بودند یعنی ابزارها، راه ها و روش هایی را خلق می کردند تا مسایل خود را در مواجه با افراد دیگر، محیط پیرامون و سایر جنبه های زیست خود حل کنند.

کارشناس استراتژی توسعه با اشاره به اینکه غالب این تمدن ها هموراه بعد از ایجاد مساله در جامعه ایران ایجاد شده و در حقیقت تمدن ها روشی برای حل مساله در بین ایرانیان بوده است، افزود: مدل های غربی و شرقی مدل های ناسازگاری با ما ایرانیان است و ما باید به دنبال ایجاد یک تمدن ایرانی و اسلامی باشیم.

وی یادآور شد: بلوغ یک یا دو یا چند ساله بلوغ پیدا نمی کند و این نیازمند زمان است اما باید توجه داشته باشیم که ما در زمان قبل از انقلاب تمامی امورات خود را دست خارجی ها داده بودیم تا آنها برای ما برنامه بریزند و این نتیجه ای تاکنون برای ما نداشته است.

رامشت اضافه کرد: این مساله باعث شد تا ما درگیر یک مشکل بزرگتری شدیم و آن از خود بیگانگی بود به این معنی که یک تصوری در طی 100 سال گذشته در ما ایرانی ها نهادینه شده است که ما توان حل مسایل خود را نداریم و حتما باید خارجی ها برای ما برنامه ریزی کنند.

دنیای مدرن مردم را مقهور خود می کند

استاد دانشگاه های کشور بیان داشت: به طور مثال در زمان پیش از اسلام وقتی یونانی ها به ایران حمله کردند مردم ما مقهور تمدن یونانی نشدند بلکه بعد از آن یونانی ها را شکست دادند و حکومت اشکانی برپا شد. اما ویژگی دنیای مدرن این است که افکار عمومی را مقهور خود می کند و مردم ما اکنون فکر می کنند که خارجی ها خیلی می دانند و ما نمی دانیم.

اقلیم شناس و استاد دانشگاه های کشور با اشاره به اینکه استفاده از تجربیات جامعه جهانی ضعف نیست بلکه تقلید از آنها ایراد بزرگ محسوب می شود، تصریح کرد: جامعه ما و نخبگان ما باید از یک مترجم صرف برنامه های کشورهای غربی تبدیل به یک ایده پرداز شوند و بتوانند مسایل جامعه را حل کنند.

وی با تاکید بر اینکه همین ناسازگاری ما با دنیای پیرامون باعث عقب ماندگی ما از سیر تحولات در دنیا بوده است، اضافه کرد: یکی از ویژگی های جامعه بلوغ یافته این است که در آن متفکرین نوع نگاه مردمان سرزمین های دیگر را به موضوعات پیرامونی مورد رصد و ارزیابی قرار می دهند و مصرف کننده صرف محصولات آنها نیستند.

کارشناس استراتژی توسعه گفت: از زمان قاجار به بعد تمام نگاه ما به دنیای غرب بوده است و ایرادی که به کارشناسان ما در تمامی حوزه ها وارد می باشد این است که اکثر آنها می رفتند و آثار تجدد و پیشرفت را از غرب کپی می کردند و می آوردند و معدود افرادی آن را ایرانیزه می کردند.

کدخبر: 861888 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟