شرکت توسعه آب ایران: سد چمشیر آبگیری نشده است / سلاجقه: اجازه نمی دهیم سد آبگیری شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شب گذشته در فضاهای مجازی کارشناسان محیط زیست کشور مطرح شد که سد چمشیر آبگیری شده است. این خبر در  حالی منتشر و شوک به اذهان عمومی وارد کرد که در چند ماه گذشته اخبار مربوط به سد چمشیر و آبگیری آن و مشکلات زیستی که در منطقه ایجاد می کند در صدر اخبار محیط زیستی کشور قرار داشت.

یک منبع آگاه: خبر آبگیری سد چمشیر نادرست است

یک منبع آگاه، امروز بیست و هفتم دی ماه 1401 در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست رکنا ضمن تکذیب خبر های منتشر شده در فضای مجازی گفت: سد چمشیر آبگیری نشده است. اخبار منتشر شده، کذب است.

او تاکید داشت: تا زمانی که کمیته آبگیری مجوز لازم برای آبگیری سد چمشیر را صادر نکند، انجام این کار غیرقانونی است و تاکنون آبگیری در سد چمشیر انجام نشده است.

سلاجقه: اجازه نمی دهیم سد آبگیری شود

گفتنی است علی سلاجقه- رئیس سازمان محیط زیست کشور نیز امروز بعد از انتشار خبر آبگیری سد چمشیر در فضاهای مجازی کارشناسان محیط زیست چنین تاکید داشت:   آبگیری سد چمشیر خبر نادرستی است که منتشر شده است. ما واقعا اجازه نمی‌دهیم و تلاش می‌کنیم منطقی حرکت کنیم.

محمد درویش:آبگیری سد چم شیر فاجعه ای بزرگتر از احداث سد گتوند است

گفتنی است ،محمد درویش - کارشناس محیط زیست در گفت و گو با رکنا در خصوص علت مخالفت متخصصان حوزه آب با آبگیری سد چمشیر چنین توضیح داد: آبگیری سد چم شیر می تواند فجایعی به مراتب عمیق تر و گسترده تر از احداث سد گتوند ایجاد کند.

وی تاکید داشت : یک بدعت نامناسبی وجود دارد که طی آن مقاماتی که در حین مطالعه برای اجرای یک پروژه دسترسی به گزارشات و دیتاهای آن دارند، زمانیکه فرصتی برای چاره اندیشی وجود دارد به علت هایی مبهم  اطلاعات را منتشر نمی کنند و تمامی کانال های ارتباطی با افکار عمومی و کارشناسان را می بندند.

اما فارغ از این مساله چیزی که اکنون اذهان عمومی را نگران کرده است ترس از تکرار تجربه " گتوند " دیگری است که می تواند کشاورزی و زیست مردمان محلی را در آینده در شرق استان خوزستان با یک تهدید جدی مواجه کند.

محمد درویش همچنین در این باره تصریح کرد: در گزارش زمین شناسی سد چم شیر اشاره می شود که 70 درصد مخزن سد روی سازند گچساران است و در گزارشی هم که بعد از جدی شدن موضوع توسط دکتر بهلولی و منتظری از دانشگاه تهران منتشر شد مشخص شد که سالانه 500 هزار تن نمک وارد مخزن این سد شده و حل می شود.

کنشگر محیط زیست کشور بیان کرد: این حجم عظیم نمک می تواند بر روی چشمه های پایین دست تاثیرات بسیار نامطلوبی بگذارد در حالیکه هم اکنون شوری آب در پایین دست رودخانه زهره 35 درصد بیشتر از شوری رودخانه است این یعنی دو برابر شورتر از آب دریا، حال اگر آب مخزن هم به این اضافه شود شوری را چند ده برابر خواهد کرد و این یعنی یک فاجعه بزرگ در شرق خوزستان.

کدخبر: 862049 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟