این نقطه تهران زنان شب روی کارتن می خوابند و مردان کنار جوی آب / اینجا شوش است به وقت زمستان 1401 + فیلم
حجم ویدیو: 65.09M | مدت زمان ویدیو: 00:01:16

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یکی این سمت آتش روشن کرده و سعی می کند سرمای هوایی که به استخوان هایش رخنه کرده را کمی تسکین دهد، یکی آن سمت، مواد مخدر جا به جا می کند. دیگری سوپ تعارف می کند و تاکید می کند که مجانی است، آن یکی گوشه ای کز کرده و فندک زیر پایپش می گیرد. این یکی جلویش دو سه جفت کفش دست دوم چیده و می‌فروشد، دیگری زنجیرش را در دستش می‌چرخاند و به دیوار تکیه می دهد. آن پسر، ترک موتور رفیقش می‌نشیند و تک چرخ می زنند، این دختر کارتنی را روی زمین می اندازد و رویش می نشیند و در ادامه همانجا به خواب می رود. آن پیرمرد لبه جوی با یک تکه پیتزا کنار گربه ای سرگرم است، این زن از کیفش فندکی در می آورد و سیگار می کشد.

اینجا میدان شوش است، حوالی ساعت یک بامداد دی ماه سال 1401. اینجا در این نقطه شهر از گشت و گذار و زیست شبانه ای که خیلی ها آن را شیک و لاکچری تصور می کنند خبری نیست. زیست شبانه اینجا، همراه با رنج و غم است. وسیله گرمایشی، آتشِ درون پیت حلبی هاست و سقف آسمان و رخت خوابِ زمین، از آن کارتن خواب ها و معتادانی است که آنجا پاتوق کرده اند. این در حالی است که 15 ماه پیش،  علیرضا زاکانی ، شهردار تهران گفته بود که ظرف مدت 6 ماه، تهران از معتادان متجاهر پاکسازی می شود!

هر شب دو گرمخانه سیار با ظرفیت 70 نفر در میدان شوش مستقر است

جلالی، مسئول آسیب‌های اجتماعی شهرداری منطقه ۱۲ که پنج شبی می شود که هر شب در محدوده پاتوق های کارتن خواب ها و معتادان در گشت های شبانه حضور دارد و بر روند کار نظارت دارد به رکنا می گوید که شهرداری منطقه ۱۲، دو دستگاه اتوبوس یا همان گرمخانه سیار را با همکاری معاونت خدمات اجتماعی شهرداری در میدان شوش مستقر کرده است.

وی می گوید: این اتوبوس ها، از ساعت ۱۰ شب به بعد، آنجا مستقر هستند. که هر شب 70 نفر در این اتوبوس ها می خوابند. البته لازم به ذکر است که این اتوبوس ها در سطح شهر و در دیگر میادین از جمله تجریش، آزادی، راه آهن و... هم وجود دارند. 

معتاد شوش

مسئول آسیب های اجتماعی شهرداری منطقه 12 در ادامه از خیرانی سخن می گوید که برای کمک به این افراد پیش قدم می شوند و می افزاید: خیری داریم که تقبل کرده است تا پایان سال، برای کسانی که در اتوبوس‌ها می‌خوابند و معتادانی که توسط شهرداری و پلیس جمع آوری می‌شوند غذای گرم تامین کند.

جلالی تاکید می کند که گرمخانه شهرداری منطقه 12، برای ۷۰ نفر ظرفیت دارد و الباقی کسانی که بیرون هستند در صورت مراجعه، همانجا مستقر می شوند و می نشینند و برایشان غذای گرم تهیه می شود. همچنین واحد گشت می تواند این افراد را به سایر گرمخانه‌ها ارجاع دهد و اگر آنها هم جایی نداشتند، به داخل اتوبوس ها هدایت می شوند. اگر باز هم این افراد تمایل به حضور در اتوبوس نداشتند؛ برایشان غذای گرم تامین می کنیم.

او در تبیین گفته هایش می افزاید: الباقی کسانی هستند که مقاومت شدید دارند و تمایلی ندارند که در هیچ کدام از این محل ها حضور داشته باشند. دلیل اصلی این مهم آن است که ترجیح می دهند در هر ساعتی که تمایل دارند مواد مخدر مصرف کنند که در مراکز نگهداری، قطع مصرف مواد مخدر جاری است.

غذا دادن به معتادان، مانع حضور آنها در گرمخانه ها می شود

جلالی تاکید می کند: این افراد با حضور در گرمخانه، باید لباس عوض کنند، حمام بروند و مواد مخدر مصرف نکنند. برخی خیرین هستند که به این افراد در خیابان غذا می‌دهند که این هم یکی از عواملی است که باعث می شود شب‌ها را در خیابان بمانند. این کمک باعث می شود این افراد در خیابان باقی بمانند و دیگر مراجعه ای به مراکز نمی کنند و با این کار، اگر زخم باز، عفونت یا هر مورد دیگری داشته باشند درمان نمی شود.

وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا امکان جمع آوری صد در صدی معتادان متجاهر، همانطور که شهردار تهران گفته بود، وجود دارد یا خیر می گوید: تعامل شهرداری با پلیس خوب و دو طرفه است. البته برای ساماندهی معتادان و کارتن خواب ها، همه دستگاه های متولی از جمله پلیس مواد مخدر، بهزیستی و... باید با هم همکاری کنند تا شرایط بهبود یابد. 

کدخبر: 862107 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟