آسیب سدها بر روی دریاچه ارومیه باید رفع شود/ قانون اصلاح الگوی کشت از سوی مجلس ابلاغ شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، احداث سدهای متعدد در رودخانه های مشرف به دریاچه ارومیه همواره مورد انتقاد جدی کارشناسان بوده است. احداث این سدها با هدف توسعه کشاورزی و باغداری بوده است اما تجربیات سالهای اخیر نشان می دهد که نه تنها توفیقی در توسعه کشاورزی و باغداری در این مناطق حاصل نشد بلکه این تصمیمات تبعاتی به دنبال داشته است که اکنون برای چاره اندیشی آن باید هزینه های بیشتری صرف شود.

از جمله مهمترین سدهایی که در بالادست و پایین دست این دریاچه احداث شده است و علاوه برتبعات زیست محیطی ، تبعات اجتماعی نیز به دنبال داشته سدهای آغ چای، بارون و نوروزلو  بوده است که احداث آنها علی رغم حل نیازهای جوامع محلی، در یک ابعاد گسترده منجر به خشک شدن دریاچه ارومیه شده است.

محمود یزدانی، کارشناس آب در گفت و گو با خبرنگار رکنا در خصوص آسیب هایی که احداث سد های متعدد پیرامون دریاچه ارومیه ایجاد کرده است، تصریح کرد: در جانمایی سد نمایندگان تمامی نهادها حضور دارند و هیچ نهادی نمی تواند بگوید که احداث فلان سد بدون اطلاع ما بوده است.

وی گفت: احداث سه سد آغ چای، بارون و نوروزلو قطعا آسیب هایی به دنبال داشته است اما باید به این نکته توجه کنیم که اگر این سد ها احداث نمی شد چه مشکلات دیگری برای مردم در این منطقه به وجود آمده بود.

یزدانی اظهار داشت: ما نباید اجازه دهیم اشتباهاتی که در گذشته انجام گرفته دوباره تکرار شود و باید سعی کنیم این روند اصلاح شود و همزمان احیای دریاچه ارومیه را با توجه به استراتژیک بودن این مساله پیگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه به صورت میانگین ما از هر 17 بارش در سطح دنیا از یک بارش در سطح کشور بهره‌ مند هستیم و عمده آن در شمال کشور است، افزود: ما اکنون در شرایطی قرار داریم که میانگین 733 میلی متر بارش سرانه در کشور به 53 میلی متر رسیده است.

این کارشناس آب بیان کرد: اتفاق خوبی که در روزهای اخیر افتاد و این مساله باید سالهای قبل به وقوع می پیوست، ابلاغ قانون الگوی کشت از سوی مجلس شورای اسلامی است که این مساله شاید با مقاومت هایی از سوی کشاورزان روبه رو شود اما در نهایت می تواند مشکلاتی که از قبل به وجود آمده است را حل کند.

یزدانی اضافه کرد: ما دهه ها قبل باید قانون اصلاح الگوی کشت را در دستور کار قرار می دادیم و اکنون در این خصوص با مقاومتی از سوی کشاورزان روبه رو هستیم که مقاومت به حقی هم است. اجرای آن هم شاید دغدغه ما را رفع نکند اما مساله را به صورت مقطعی حل می کند.

وی یادآور شد: این روند می تواند ما را به سوی کشاورزی بهینه سوق دهد این در حالیست که ما نزدیک به 90 درصد آب مورد مصرف خود را در حوزه کشاورزی مورد بهره برداری قرار می دهیم و عدم مدیریت این حوزه می تواند نتایج مطلوبی در آینده داشته باشد.

کارشناس مسایل آب بیان داشت: این ابلاغ برای اصلاح الگوی کشت یک ابلاغ بخشی نیست بلکه ماه ها کار کارشناسی بر روی آن انجام گرفته است تا نگاه یک جانبه و بخشی به مساله آب نداشته باشد.

یزدانی با اشاره به اهمیت اجرای درست این ابلاغیه، تصریح کرد: اجرای این طرح محل سوال بسیاری از دغدغه مندان است و ما امیدواریم این قانون با نظارتنهادهای ناظر به بهترین شکل اجر شود.

کدخبر: 863784 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟