در ایران به ریاضی دانان بها داده نمی شود و مهاجرت می کنند / گروهی برای ناامید کردن جامعه برنامه ریزی می کنند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از شاخص‌های توان یک کشور، توانایی جامعه ریاضی آن خصوصاً از نظر علمی است. این ریاضیدانان بودند که سرنوشت جنگ جهانی دوم را رقم زدند. کشوری با ریاضیدانان قوی، اقتصادی قوی دارد، سیستم‌های امنیتی قوی دارد و در ساخت موشک ها دست خود را به روی بیگانگان دراز نمی‌کند. این تازه، نیمه آشکار ماجراست. نیمه دیگر مربوط می‌شود به استقلال زبان، داشتن کتب و مقالات ریاضی به زبانی که ریاضیدانان قوی دارد که در درازمدت به واسطه تلاش سایر ریاضیدانان برای فهمیدن ریاضی مربوطه در زبان مربوطه، به قوی شدن زبان و گسترش آن در خارج از مرز‌ها منجر می‌شود.

در ایران به ریاضی دانان بها داده نمی شود و مهاجرت می کنند

در این راستا، سامان سلامیان، مدرس تخصصی ریاضیات به رکنا گفت: تبادل دانشجو و گرفتن دانشجویان خارجی به گسترش و آشنایی دیگران با فرهنگ کشور میزبان منجر می‌شود؛ بنابراین توجه به جامعه ریاضی برای هر کشوری امری حیاتی است و این لزوماً محدود به این نیست که ریاضیدانان آن کشور داخل آن کشور باشند. داشتن یک جامعه ریاضی قوی که اعضای آن در کشورهای مختلف مشغول به تحصیل هستند، در درازمدت به‌واسطه کمک این افراد به جوان‌ترها، باعث گسترش و قوی‌تر شدن جامعه ریاضی آن کشور می‌شود. 

گروهی برای ناامید کردن جامعه برنامه ریزی می کنند!

وی تاکید کرد: بنابراین باید به ریاضیدانان بها داد تا بمانند که متاسفانه اکنون در جامعه ایران چنین چیزی رخ نمی‌دهد. گویا گروهی برای نا‌امید کردن و بستن در آرزوها برنامه‌ریزی کرده‌اند‌. در بخش دیگری از این نوشتار می‌خوانیم: به محاق رفتن رشته ریاضی و فیزیک در دبیرستان ، افت نتایج در المپیادهای جهانی ریاضی، نمرات اندک در آزمون‌های بین‌المللی تیمز برای سنجش میزان یادگیری ریاضی در سال‌های پایین‌تر تحصیل، نشان می‌دهد که باید منتظر سونامی اتفاقات ناگوار در صنعت و بخش درمان و... بود. هم‌اینک نیز تصمیم‌های اشتباه مسئولان در اقتصاد، برنامه‌ریزی و مدیریت و تخصیص منابع به‌واسطه نداشتن درک درست از ریاضیات و آمار هست. 

سلامیان در ادامه افزود: گزارش از موفقیت‌های ساختگی برای خوراک رسانه‌های داخلی، بدون هیچ نمودی در جامعه و احساس عمومی، نشان از هدررفت منابع مالی و سوخت شدن فرصت‌ها و عقب‌افتادگی کشور است. بی‌انگیزگی محصلان در دبیرستان‌های رشته ریاضی، التماسی شدن رشته‌های مهندسی برای گرفتن دانشجو، مهاجرت سریع و پر حجم دانش‌آموختگان و تبدیل شدن رشته‌های مهندسی به‌وسیله‌ای جهت مهاجرت تحصیلی، پیش‌‌آگهی بسیار بدی برای آینده ایران دارد.

توجه به آموزش ریاضی و سایر علوم پایه بودجه خاصی ندارد

این مدرس تخصصی ریاضیات گفت: مهم نیست که یک ایرانیِ ریاضیدان کجای عالم باشد، مهم کار علمی، رمزگشایی و گره‌گشایی از ریاضیات محض، مسائلی است که شاید ریاضیات کاربردی هنوز به آن‌ نرسیده و  مریم میرزاخانی ، نمونه ای از این مهم است. مثلا تسهیل در محاسبات ابعاد جهان یک مسئله جهانی و کمک به آینده بشر است و مگر فرقی دارد که ریاضیدان کجای عالم باشد و واضح است که خدمت به کل خلق، خدمت به زیرمجموعه ملت ایران نیز است. وقتی تفکراتی چنینی با اعتماد به نفس، مطرح می‌شود باید دانست که در سال‌های آتی باید منتظر چه حوادث ناگواری در دنیای واقعیت بود. 

وی در پایان تاکید کرد: متأسفانه توجه به آموزش ریاضی و سایر علوم پایه از اولویت‌های برنامه‌ریزان نیست و بودجه خاصی به آن اختصاص داده نمی‌شود و رشد و توسعه پایدار بدون این مهم، هرگز رخ نخواهد داد و سرزمین خواجه‌نصیرالدین طوسی و غیاث‌الدین جمشید کاشانی و حکیم عمرخیام هرگز آن شکوه و عظمت را نخواهد دید.

کدخبر: 864576 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟