شهرداری: میزان گاز رادون ایستگاه‌های متروی تهران در حد مجاز است /هر 9 دقیقه کل هوای تونل تعویض می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، میزان گاز رادون در ایستگاه های مترو شمال شهر چه اندازه است؟ وجود بیش از حد استاندارد این گاز در مکان های بسته ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

سال‌ها است که ترکیبات گوگردی مانند دی اکسید گوگرد، ترکیبات اَزُته مانند منو و دی اکسید ازت، ترکیبات کربن مانند مونو و دی اکسید کربن، هیدروکربورها، مواد معلق، سرب، گاز کربنیک، اکسیدهای فتوشیمیایی، مواد رادیواکتیو، بو و صدا از جمله آلاینده‌های مهم هوای تهران به شمار می‌آیند. آلاینده‌هایی که بیشتر از منابع متحرک نظیر خودروهای شخصی، موتورسیکلت‌ها، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و ... و منابع ثابت مانند کارخانه‌ها، خانه‌ها، واحدهای تولیدی، نیروگاه‌های تولید انرژی، صنایع شیمیایی و ... متساعد می‌شوند.

در کنار این هوای آلوده ، در فضاهای بسته و پر تردد شهر مثل مترو وجود گاز رادون طبیعی است اما زمانی از شرایط عادی خارج می شود که میزان این گاز از حد استاندارد خارج شود. آن زمان است که ریه ها را درگیر و آمار سرطان در شهر را افزایش می دهد.

حال سوال این است که در شهر به خصوص در ایستگاه مترو این گاز تا چه میزان به سلامت و حیات تهرانی ها حمله می کند و چه میزان از ابتلا ساکنان تهران به سرطان و بیماری های ریوی به دلیل در معرض گاز رادون بودن است؟ وظیفه مدیران شهری و مدیران محیط زیست برای کنترل میزان رادون شهر بخصوص در مرکز پر تردد مترو چیست؟

سیدمحمدشریف محسنی-مدیر سلامت، ایمنی و محیط زیست شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه-در خصوص وضعیت گاز رادون در ایستگاه های مترو تهران در پاسخ به این سوالات اینگونه به رکنا گفت که در ادامه می توانید بخوانید:

میزان گاز رادون در ایستگاه‌های مترو به علت تهویه هوا مناسب در حد مجاز است

سیدمحمدشریف محسنی-مدیر سلامت، ایمنی و محیط زیست شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه-در خصوص وضعیت گاز رادون در ایستگاه های متروی تهران فزود: میزان آلاینده‌ها و عوامل زیان آور محیط کار از منظر صنعتی و آلاینده‌های زیست محیطی هر سال در ایستگاه‌های مترو تهران و حومه پایش می‌شود و میزان گاز رادون در ایستگاه‌های مترو به علت تهویه هوا مناسب، بسیار پایین‌تر از حد مجاز است.

وی گفت: تمامی موارد آلاینده ای که می‌توانند موجب به خطر افتادن سلامت کارکنان و مسافرین  باشند مورد توجه قرار دارند و در صورت شناسایی نسبت به کنترل آن اقدام می شود.

شریف محسنی افزود: بهترین راه مقابله با گاز رادون ایجاد تهویه مناسب و جلوگیری از تجمع و ایجاد غلظت بالای آن در هوای محیط است که با توجه به سیستم تهویه بسیار قوی‌ای که شامل پنج هواساز و هواکش عظیم در سطح هر ایستگاه با قدرت مکندگی و دمندگی بسیار بالا طراحی شده و وجود خروجی‌های متعدد مسافری در طول خط و همچنین حرکت پیستونی قطار که تهویه داخل تونل و سطح ایستگاه را کامل می‌کند و نیز تجهیز اماکن فنی به فن‌های مکنده و تعبیه سیستم ونتیلاتور برای تهویه گازها و بخارات، عملاً شرایط و امکانی برای تجمع و ماندگاری گاز رادون در ایستگاه‌ها و تونل وجود ندارد.  

مدیر سلامت، ایمنی و محیط زیست شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفت: طراحی سیستم تهویه در تونل های متروی تهران و حومه به همراه ایجاد جریان هوا ناشی از تردد قطارها به‌گونه‌ای صورت گرفته است که هر 9 دقیقه کل هوای تونل تعویض می شود.

وی در ادامه توضیحاتی را در خصوص رادون که یکی از عناصر شیمیایی جدول تناوبی با عدد اتمی ۸۶ بیان کرد و افزود: این عنصر از گازهای نجیب و پرتوزا است که از فروپاشی رادیم به وجود می‌آید. و یکی از سنگین‌ترین گازها بوده که برای سلامتی مضر است.

شریف محسنی تصریح کرد: گاز رادون دارای نیمه عمری برابر با ۳.۸ روز می‌باشد. و یک گاز بی‌رنگ، بی‌بو، بدون مزه و از نظر شیمیایی بی‌اثر است که تنها با استفاده از دستگاه‌های مخصوص می‌توان وجود آن را تشخیص داد.  

وی با اشاره به اینکه گاز رادون از واپاشی اورانیم موجود در طبیعت به‌وجود می‌آید.گفت: رادون تولید شده نیز، ذرات پرتوزای دیگری تولید می‌کند.

مدیرسلامت،  ایمنی و محیط زیست شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفت: رادون موجود در خاک به تدریج انباشته شده  و فشار آن بالا می‌رود و چون فشار هوا در داخل ساختمان معمولاً کمتر از فشار در داخل خاک است باعث می‌شود که رادون موجود در خاک از طریق کف و دیوارها به داخل ساختمان منتقل شده و مقدار آن زیاد شود.

وی با بیان اینکه منابع تولید رادون در محیط‌های داخلی (Indoor)، خاک، مصالح و سنگ‌های زیرین ساختمان، آب‌های مورد استفاده در خانه است خاطرنشان کرد: منابع انتقال رادون به جو (Outdoor) اورانیم طبیعی و رسوبات آن، در خاک پوسته زمین، سنگ گرانیت و صخره‌ها در سراسر کره زمین موجود می‌باشند و در نتیجه در مصالح ساختمانی نیز با غلظت‌های متفاوت یافت می‌شوند. رادون تولید شده در خاک یا مصالح ساختمانی به تدریج وارد هوای محیط اطراف ما می‌شود لذا در منازل مسکونی و ساختمانهای عمومی نیز ممکن است یافت شود چنانچه طبق مقالات متعدد در شهرهای مختلف نتایج نشان دهنده وجود گاز مذکور در منازل می‌باشد اما در شرکت بهره‌برداری در راستای کنترل آلاینده‌ها؛ به صورت سالیانه میزان انتشار عوامل زیان آور محیط کار از منظر صنعتی و آلاینده‌های زیست محیطی توسط شرکت‌های مورد وثوق وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان محیط زیست مورد پایش قرار می گیرد و نتایج آخرین اندازه‌گیری از دوازده ایستگاه منتخب با بیشترین عمق نشان می‌دهد که میانگین میزان غلظت گاز رادون در ایستگاه‌های مترو تهران 14.19 بکرل در متر مکعب است که در مقایسه با حد آستانه 100 بکرل درمتر مکعب(استاندارد WHO)، فاصله بسیار زیاد و استانداردی دارد.

وی در پایان گفت: کارشناسان و متخصصان حوزه مدیریت سلامت، ایمنی و محیط‌زیست شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه همواره در راستای حفظ و ارتقاء سلامت کارکنان در صورت شناسایی عامل زیان آور نسبت به پایش، ارزشیابی و کنترل آن مطابق پروتکل‌ها اقدام می کنند.

کدخبر: 869393 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟