با افزایش نرخ ارز بسته بندی صد در صد گران شد و همه کالاهای بازار گرانتر / فرش قرمز کشورهای حوزه خلیج فارس برای تجار ایرانی!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دلار ؛ مرز 56 هزار تومان را نیز گذراند. اوایل سال بود که وزیر کشور ، گفته بود امسال، فقط چهار قلم کالا که شامل لبنیات، روغن، مرغ و تخم مرغ هستند؛ ولی هنوز یک سال هم از این سخنان نگذشته است که مردم، زیر بار تورم کمرشکن و رکود بازار، دیگر امیدی برای آینده شان متصور نمی شوند و به عقیده اقتصاددانان، سال آتی، سالی بسیار سخت برای مردم ایران است. در این راستا با یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران صحبت کردیم تا ببینیم این بالا رفتن نرخ دلار، سال آینده کسب و کارها را دچار چه مشکلاتی می کند؟

بابک عابدین، رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران و نایب رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با رکنا، با اشاره به اینکه بالا رفتن نرخ دلار ، روی کلیه صنایع و مواد معدنی چه داخلی و چه خارجی اثر می گذارد، گفت: نرخ بسیاری از کالاها از جمله کالاهای مادر، با نرخ ها در بازار جهانی و دلار، تغییر قیمت می دهند. در واقع با بالا رفتن نرخ ارز، هر کالایی که در بازار خواهیم داشت، گران خواهند شد.

با افزایش نرخ ارز، قیمت بسته بندی کالاها صد در صد گران می شود

وی در ادامه افزود: اوضاع در صنایع چاپ و بسته بندی هم به همین شکل است. این صنعت، در دو بخش سلولوزی (از جمله کاغذ و مقوا و کرافت کارتن و...) و بخش مواد پلیمری (مثل پلی اتیلن و پلی پروپیلن و...) مواد اولیه اش تشکیل می شود که در نهایت به بسته بندی های انعطاف پذیر تبدیل می شوند .وقتی این متریال و مشتقات آن از جمله انواع مرکب، جوهر، چسب، مواد شیمیایی برای بسته بندی و... گران شوند، قیمت تمام شده یک کالا را نیز بالا می برند.

بابک عابدین تاکید کرد: حتی اگر تاثیرگذاری نرخ ارز روی یک کالا، 50 درصد باشد، روی بسته بندی آن قطعا صد درصدی است و در نهایت افزایش قیمت آن کالا را در پی خواهد داشت. اینگونه است که سبد کالایی خانوار کوچک و کوچک تر می شود. در نتیجه در سال آینده، قدرت خرید مصرف کننده باز هم کاهش پیدا می کند و سبد کالای خانوار کوچک تر خواهد شد و تقاضا برای خیلی از محصولات کمتر می شود و این مهم، شرکت ها و کارخانه ها را دچار مشکل می کند.

این عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در این شرایط، زنگ خطری جدی برای کارخانه ها و شرکت های تولید کننده به صدا در خواهد آمد، گفت: الان مسئولان باید برای حفظ بنگاه های اقتصادی تلاش کنند که اگر فعالیت اینها ادامه پیدا نکند، آن موقع است که تعدیل نیروی گسترده ای را شاهد خواهیم بود. 

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران افزود: بخشی از مسائل اقتصادی کشور، به فشارهای خارجی و تحریم برمی گردد. در این شرایط، مجلس باید قوانین را به گونه ای تغییر دهد که امور اقتصادی و بازرگانی بین المللی برای سرمایه گذاران راحت تر باشد. قوانین باید به گونه ای تغییر کند که سرمایه گذاران، سرمایه هایشان که به دلایل مختلف همچون عدم امکان ورود در بازار ارز به صورت آزاد یا استفاده از آن ارز برای خرید کالا و ورود بدون محدودیت های سنگینی که خودمان اعمال کرده ایم، وارد چرخه اقتصادی کشور کنند.

عابدین افزود: بسیاری از تجار ایرانی، در کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات و عمان و... یا در ترکیه سرمایه گذاری می کنند. برای مثال، آنچنان سرمایه تجار ایرانی به سمت بازار امارات رفته است که الان می گویند هر ایرانی که بخواهد در این کشور شرکتی تاسیس کند، باید 80 هزار دلار در بانک های امارات بلوکه کند؛ این یعنی تاسیس شرکت در این کشور توسط ایرانیان رونق پیدا کرده است.

اقتصاد مقاومتی شبیه مقاومت در مقابل فعالیت اقتصادی شده !

وی گفت: به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می شود که سیاست های وزارت اقتصاد و بانک مرکزی را که اینچنین محدود کننده شده است را تغییر دهد. اقتصاد مقاومتی بیشتر شبیه مقاومت در مقابل فعالیت های اقتصادی شده است!

از سیاست های اقتصادی امارات و ترکیه الگوبرداری کنیم

عابدین در پاسخ به اینکه آیا ایران نیز می تواند از قوانین اقتصادی کشورهای منطقه بهره ببرد تا از این شرایط خارج شود، گفت: بله، بنچ مارک کردن در این موارد رایج است. بسیاری از فعالیت های اقتصادی در امارات که بیشتر سیستمشان را به سمت یک تجارت آزاد و کسب در آمد از این موضوع برده اند می تواند راهگشا باشد. همچنین در ترکیه همراه با تجارت آزاد، به یک اقتصاد مولد رسیده اند. این اتفاقات مثبت، در کشورهایی که در منطقه همسایه ما هستند که هم از نظر ساختار زیست محیطی و هم ساختار سوق الجیشی به ما نزدیک هستند افتاده است بنابراین ما می توانیم از آنها الگو برداری کنیم.

نایب رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران در پایان گفت: در حال حاضر، وقت فکر کردن و برنامه ریزی کوتاه مدت است ولی برنامه ریزی میان مدت و کوتاه مدت خوب است؛ ولی این روزها فقط باید به فکر برنامه کوتاه مدت باشیم. در اصل اینجا باید مدیریت بحران داشته باشیم. من فعال اقتصادی برای فردا هم نمی توانم برنامه ریزی کنم و الان نیاز مبرم به برنامه ریزی های کوتاه مدت داریم.

کدخبر: 872613 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟