مردم برای تامین غذا از خرید لباس گذشته اند / 15 درصد نیروی کار در صنف خیاطان تعدیل شدند

به گزرش خبرنگار اجتماعی رکنا، این روزها با تورم افسارگسیخته و رکود بازار، گرانی مواد اولیه و کم شدن از کیفیت کالاها، مصرف کننده دیگر راغب به خرید بسیاری از اقلام نیست و اولویت اول خانوار، همان کف نیازهای هرم مازلو، یعنی نیازهای فیزیولوژیکی است. از جمله کالاهایی که مدت هاست مصرف کننده خرید آن را به حداقل رسانده، البسه است. بازار خرید و فروش لباس حتی در شب عید، هم صدای فروشندگان و هم خریداران را در آورده است. نه مثل سالهای قبل خریدی می شود و نه فروشی! این نقطه، برای تولیدکننده یعنی آخر دنیا! اینجا انتهای مسیر کارگران است! به این مرحله که می رسید، دیگر هیچ چیز مثل قبل اهمیت پیدا نمی کند.

بازار لباس مردانه بی نهایت ضرر دیده است؛ خانواده ها لباس بچگانه هم می خرند چون مجبورند!

حبیب طهماسبی نیک، رئیس اتحادیه خیاطان در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه تولیدی های لباس، پیش بینی این اوضاع را از مدتها قبل کرده بودند و الان لباس های جدید را وارد بازار کرده اند، گفت: قدرت خرید مردم خیلی کم شده است. مردم خیلی بخواهند هنر کنند، می توانند مواد غذایی و مایحتاج خودشان را تامین کنند. برای مردم خیلی مشکل است که بخواهند تصمیم بگیرند که از شکمشان بزنند تا لباس بخرند.

وی در ادامه افزود: در این بین، بازار لباس بچگانه لطمه کمتری خورده است؛ چراکه رشد بچه ها سریعتر است و خانواده ها مجبور هستند تا این لباس ها را تهیه کنند. بازار لباس های زنانه اوضاع بهتری دارد و بعد از آن بازار لباس مردانه بی نهایت ضرر دیده است. اینگونه شور و حال شب عید که قبلا بود سال به سال کمتر می شود. 

طهماسبی نیک تاکید کرد: بالا رفتن قیمت مواد اولیه، حداقل تا 20 درصد روی قیمت نهایی لباس تاثیر می گذارد و مواد اولیه این صنف، به ویژه در لباس های زنانه و بچگانه اکثرا از خارج از کشور وارد می شود. این روزها به هر کالایی نگاه کنید، می بینید قیمتش به شکل وحشتناکی بالا رفته است. صنف خیاطان، ضعیف ترین و مظلوم ترین قشری در صنعت کشور هستند که از سمت بیمه، بانک، شهرداری ، دارایی و... به آنها فشار وارد می شود.

40 درصد بازار لباس را البسه خارجیِ قاچاق قرق کرده‌اند

رئیس اتحادیه خیاطان گفت: 40 درصد لباس های بازار، خارجی و قاچاق هستند که از تایوان، چین و ترکیه به ایران می آیند. قیمت این لباس ها بسیار ارزان است؛ بنابراین از لحاظ ریالی، تولیدکننده داخلی نمی تواند با آنها رقابت کند؛ ولی از نظر کیفیت، البسه ایرانی، کیفیت بهتری دارد. با این وجود، هستند لباس های خارجی که کیفیت خوبی دارند و حتی لباس های با کیفیت خارجیِ قاچاق نیز از لباس با کیفیت ایرانی ارزان تر است. 

وی در ادامه افزود: با این اوضاع اقتصادی، حداقل 15 درصد تعدیل نیرو در کارگاه ها در سالجاری داشتیم. یعنی هر کارگاه تولیدی، یک سوم از نیروهایش را تعدیل کرده است. اگر مواد اولیه ایرانی از نظر کیفیت مثل مواد اولیه خارجی باشد، قیمت لباس بالاتر از این می شود؛ چراکه در ایران از تولید کننده داخلی حمایت نمی شود و اگر جنس ها هم از نظر کیفیت با نمونه خارجی یک جور باشند، دیگر قیمت آنها برای مصرف کننده بیشتر می شود در نتیجه باز هم تولیدکننده متضرر می شود.

او در پاسخ به اینکه دولت چه کاری برای این صنف باید بکند، گفت: بهتر است دولت با نمایندگان هر صنفی در اتاق اصناف، تعاملش را بیشتر کند. توجه به مشکلات اصناف چه چیزی است که دولت به شدت در آن ضعیف عمل می کند و اصلا در این میان گفت و گویی شکل نمی گیرند. آنها ممکن است برای تبلیغ، بیایند و گفت و گو داشته باشند؛ ولی در واقعیت این مهم شکل نمی گیرد.

کدخبر: 873257 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟