بدشانسی ایرانیان دولت میانه رو بود/ اصلاحات اجتماعی تحمل مردم در برابر بحران اقتصادی را بالا می برد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند قدم تا پایان سال 1401 و آغاز 1402 باقی مانده است. در سالی که گذشت میزان کاهش سرمایه مردم ایران با توجه به گستره تورم ، نمایی از آسیب های جدی به اقتصاد خانوار داشت. بحران اقتصادی آینده مبهمی را برای ایرانیان ایجاد کرده است و توان برنامه ریزی برای اقتصاد خانواده ها را به توقف رسانده و زندگی بخش بزرگی از جامعه تنها گذران معیشت روزانه است.

هر جامعه شناس و اقتصاد دانی می داند که این شرایط یعنی ایجاد سلسله آسیب های جدی به بدنه جامعه که هر کدام، ایجاد کننده چرخه ای از آسیب ها خواهد بود که از امروز تا سالها بعد زندگی ایرانیان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بدشانسی مردم ایران دولت میانه رو در ایران و وجود ترامپ بود

نیره توکلی، جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره تبعات اجتماعی وضعیت اقتصادی کنونی کشور، تصریح کرد: در وضعیت فعلی با مدیریت فعلی هرگونه راه حلی برای گشایش در مسائل اقتصادی کنار گذاشته شود.

وی گفت: در سالهای اخیر یک بدشانسی که گریبان مردم ایران را گرفت این بود که در عین حالی که یک دولت میانه رو روی کار بود یک فرد افراطی مانند ترامپ در آمریکا به قدرت رسید و برجام را زیر سوال برد و در کشور ما هم چنان از این تصمیم ترامپ توسط برخی استقبال شد که انگار دشمن اصلی ما همین دولت میانه رو بوده است.

استاد جامعه شناسی دانشگاه های کشور بیان داشت: مدیریت نادرست به طور مثال در قبال آلودگی هوا به گونه ایست که انگار ما با همچین وضعیتی روبه رو نیستیم و در حالیکه دولت ها خود از مشکلی به نام آلودگی هوا صحبت می کنند به برج سازی ها مجوز می دهند و تنها چیزی که در این بین مشاهده نمی شود دلسوزی برای مردم است.

تفکر جهانی در هیچ کجای سیستم مدیریت کشور دیده نمی شود

توکلی تاکید کرد: تفکر جهانی و تفکر ملی در هیچ کجای سیستم مدیریت و تصمیم گیری و تصمیم سازی کلان کشور دیده نمی شود.

وی اضافه کرد: جایگزین کردن منافع آنی به جای سیاست های بلند مدت تبدیل به ویژگی اصلی مدیریت کشور شده است اما نمی توان منکر سیاست های رفاه در دولت ها شد و خوشبختانه در این زمینه عملکرد مناسبی داشتیم.

ایرانیان به خاک سیاه نرسیده اند

این جامعه شناس ادامه داد: باید در مورد شاخص هایی که قصد دارد وضعیت کشور را به صورت کامل سیاه نشان دهد تجدید نظر کرد هر چند در وضعیت مدیریت شاخصه های مهم اقتصادی و اجتماعی در چند دهه اخیر در کشور آنچنان که باید با دلسوزی عمل نشده است و عواملی چون تحریم ها نیز به این وضعیت دامن زده است اما نباید به این نمایش ها در مورد اینکه ایرانیان به خاک سیاه نشسته اند توجه کرد.

 استاد جامعه شناسی دانشگاه های کشور اظهار داشت: متاسفانه تورم افسارگسیخته ای که شاهد آن هستیم امید به آینده را از جامعه ایرانی گرفته است اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که ما قبلا شرایط بسیار بدتر از این را به لحاظ اقتصادی داشته ایم در دوران پیش از انقلاب و در زمان جنگ مردم ایران تجربیات مشابهی را به لحاظ اقتصادی داشتند اما همزمان به آینده امیدوار بودند اما در شرایط فعلی مردم این امید را نیز از دست داده اند.

توکلی عنوان کرد: اگر قرار است مردم یک وضعیت اقتصادی را برای یک مدت معین تحمل کنند این تحمل باید قدری با مهربانی از سوی حاکمیت همراه باشد و مسائلی که ما اکنون در جامعه شاهد آن هستیم این مهربانی را نشان نمی دهد.

اصلاحات اجتماعی تحمل مردم در قبال بحران اقتصادی را بالا می برد

وی تاثیرات بحران اقتصادی را برای مردم مهلک خواند و افزود: اگر اصلاحاتی در زمینه های اجتماعی صورت بگیرد و توان و تحمل مردم را در قبال مسائل اقتصادی بالا ببرند می توان از این وضعیت نیز به سلامتی عبور کرد.

 

 

کدخبر: 875898 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟