صفر ساعت آموزش گفتار با جنس مخالف در مدارس/ مدیر سابق آموزش و پرورش: برخی فکر می کنند اینها را بیاموزیم بچه ها پر رو می شوند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند ساعت در روز، هفته، ماه و سال به دانش آموزان  مهارت های ارتباط با جنس مخالف حتی در حد گفتمان و آشنایی با نوع تفکرهای امروزی و سنتی  را می آموزند؟ جامعه ای که نیمی از آن را مردان و نیمی را زنان تشکیل می دهند، با تکفیک و جداسازی، چگونه می تواند یاد بگیرد که باید با فردی که شاید قرار است روزی همسرش باشد به درستی رفتار و گفتار داشته باشد؟ آموزش و پرورش، در این میان، کجای ماجرا ایستاده است؟ آن هم دستگاهی که 12 سال، با فرزندان ایرانی به طور مستقیم و خانواده های آنها به طور غیر مستقیم سر و کار دارد؟

این سوال را از عبدالرضا فولادوند، مدیرکل سابق آموزش و پرورش شهر تهران و کارشناس حوزه آموزش و پرورش پرسیدیم که چقدر در مدارس، آموزش گفتار و رفتار و درک دو جنس زن و مرد  به دانش آموزان آموزش آموخته می شود تا در زندگی آینده و فضای رفتار و گفتار با همسر، توان درک تفاوت ها را داشته باشند؟

فولادوند در گفت و گو با رکنا گفت: در این دوره زمانه، برخی آموزش ها به نیازهای اولیه انسان ها تبدیل شده اند. برای مثال مهارت دوست یابی، مهارت ارتباط گرفتن با افراد از جمله مهارت های اصلی زندگی امروزی است. اینها در سر فصل های آموزش و پرورش گنجانده نشده اند. تا کنون به صورت غیررسمی در مدارس این کار انجام می شود؛ ولی از آنجایی که اسمش رویش است، این آموزش ها غیر رسمی هستند. بسیاری موارد هستند که جزء نیازهای بچه های امروزی است از جمله مهارت های مطالعه، نوع گفتار با جنس مخالف و.... اگر پرونده های طلاق را ببینید بیشتر دلیل برای جدایی، نداشتن این نوع مهارت هاست. اینها جزء موارد پرورشی است که خود معلمان هم مهارتی در این خصوص کسب نکرده اند. 

عبدالرضا فولادوند تاکید کرد: در بحث تغییر سرفصل های کتب درسی هم مقامات دستورهایی داده اند که سرفصل های غیر ضروری کتاب ها کنار گذاشته شوند. خط زدن و حذف کردن، کاری برای مسئولان ندارد؛ ولی آوردن این مباحث، باید به وسیله متخصصان باشد و ارزیابی شود. آنچه مهم است این است که برخی مراکز با این مباحث خیلی میانه خوبی ندارند و فکر می کنند اگر دانش آموزان این موارد را بدانند پر رو می شوند و چشم و گوششان باز می شود. برای همین اجازه ورود این موارد را به کتب درسی نمی دهند.

مدیر کل سابق آموزش و پرورش تهران افزود: حتی ممکن است که این موارد را به سند 2030 نیز ارتباط دهند؛ ولی باید دانست مهارت هایی در فضای نوع شناخت تفاوت های افکاری و سنتی بین دختر و پسر، نوع برخورد حتی کلامی و رفتاری با جنس مخالف ، نیازهای روز بچه ها است. این آموزش ها، یک امر بازدارنده است تا بچه ها، کمتر آسیب ببینند. ما در جامعه خودمان کمتر توانستیم به این موارد رسیدگی کنیم.

کدخبر: 882414 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟