ثروتمند محترم اول مالیاتت را بپرداز بعد منتقد مدیریت اقتصاد باش!/ ضعف مالیات ستانی عامل فقر روزانه کارگران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ضعف مالیات ستانی در ایران از عوامل اصلی فقر اکثریت مردم و کارگران و  ایجاد بحران‌ اقتصادی است.جالب است اکثریت ثروتمندانی که یا مالیات نمی پردازند یا فرار مالیاتی دارند از منتقدان همیشگی اقتصاد هم هستند!

نگاه به لیست فراریان و معاف‌ها از مالیات،حائز اهمیت است. بحران‌های اقتصادی درکشورهایی که سیستم مالیاتی ناکارآمد و نابسامان دارند،به شدت افزایش می‌یابد.عدم پرداخت مالیات توسط ثروتمندان،باعث کاهش درآمد و کاهش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌شود.همچنین باعث افزایش فشار مالی برای کارگران و مردم عادی و عدم توازن اقتصادی می‌شود.

بنابراین، لازم است سیستم مالیاتی کشور به صورت کامل و جامع بازبینی شود و تلاش شود تا تمام شهروندان به منظور توسعه و بهبود اقتصاد،به پرداخت مالیات ملزم شوند.

پرداخت نکردن مالیات از سوی ثروتمندان می‌تواند عامل افزایش تورم،فساد مالی و چاپ پول به شکل خطرناک از سوی دولت‌ها باشد.

زیرا در صورت کاهش درآمد دولت، به دلیل عدم پرداخت مالیات توسط ثروتمندان،مجبور به چاپ پول برای تأمین هزینه‌های خود می‌شود که باعث افزایش تورم می‌شود. همچنین،دولت مجبور به اقدامات غیرقانونی و فساد مالی می‌شود. معاف ها از مالیات البته،از بدنه نزدیکان دولت‌ها دور نیستند! بنابراین، پرداخت مالیات توسط همه شهروندان به منظور توسعه کشور و جلوگیری از بروز بحران‌های اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش رکنا،تورم بالا و پر نوسان، معضل چندین ساله اقتصاد ایران است که بر افزایش فقر و تنش های اجتماعی اثرگذاری مستقیم دارد. تورم در بلند مدت مدیریت می شود  این در حالی است که کاهش ارزش پول و کسری مالی مردم به سرعت شکل می گیرد.

تورم در ایران چهار دهه است که روند رو به رشد خود را طی می کند و تورم انفجاری در سه سال اخیر تصویری ترسناک از زندگی روزمره را برای مردم رقم زده است.همه شاخص های رفاه سقوط کرده اند. نکته قابل توجه این است که کارگران ایرانی در حال حاضر  15 برابر بیشتر از  ده سال پیش  مالیات پرداخت می کنند و چیزی که در کنار انفجار تورم در ایران مورد بی توجهی است سرعت موشکی گرانی در برابر وضعیت دستمزد است.

 کارشناسان می گویند بهترین راهکار برای کاهش تورم در هر کشور در چند بخش تقسیم می شود. کنترل هزینه و کوچک کردن دولت از نخستین بخش ها است. کنترل مالیات و سیستم مالیات ستانی دقیق و عادلانه،به چرخه اقتصاد و کاهش تورم و دور شدن از فساد اقتصادی کمک بسزا می کند.در ادامه  با افزایش تولید و عرضه کالا و خدمات، قیمت‌ها پایین می‌آیند و تورم کاهش می‌یابد. کنترل ارز  و حفظ پایداری آن نیز کاهش دهنده تورم است. اصلاح سیاست پولی و مدیریت صحیح آن نیز از مهم های کاهش دهنده تورم در هر کشور است. وقتی به هر بخش از این تقسیم بندی های مهم در کاهش تورم نگاه می کنیم به نمره مردودی مدیریت آنها می رسیم.

حال با نگاه به وضعیت ایران و قرار داشتن در موقعیت تحریم به نظر یکی از اصلی ترین راهکارهای کاهش تورم و دور شدن اقتصاد از فساد، اجرای درست سیستم مالیات ستانی است. در ادامه این گزارش با نگاه به نحوه مالیات ستانی و افراد و بنگاه ها و مشاغلی که یا فرار مالیاتی یا معافیت مالیاتی دارند به نظر می رسد ثروتمندان در ایران که می توانند چرخه تولید و عرضه کالا را افزایش و سرعت موشکی تورم را کاهش دهند، مالیات نمی دهند و کارگران با چرندغاز حقوق ماهانه از افرادی هستند که بدون تخلف و فرار به پرداخت مالیات می پردازند. جالب است که بسیاری از ثروتمندان کشور که با استفاده از قوانین مالیاتی و ضعف مالیات ستانی در کشور در چرخه پرداخت مالیات نیستند از منتقدان اصلی و همیشگی سیستم اقتصاد کشور هستند.

درآمدهای مالیاتی که اگر به درستی ستانده شوند می توانند نیاز دولت به درآمدهای نفتی را کاهش دهند.در حال حاضر بخشی از درآمدهای مالیاتی به دلیل معافیت های مالیاتی، بخشی به دلیل فرارهای مالیاتی و بخشی دیگر به دلیل عدم تعریف پایه های مالیاتی جدید از مودیان اخذ نمی شود.

چه کسانی در ایران مالیات نمی دهند؟

چندین گروه در ایران یا دارای معافیت مالیاتی و یا در حال فرار مالیاتی هستند که هر گروه با پرداخت نکردن مالیات به اقتصاد کشور فشار وارد می کنند.اولین گروه را می توان دارندگان کارت های بازرگانی اجاره ای معرفی کرد. آمار و ارقام در مورد فرارهای مالیاتی از این طریق متفاوت است .دومین گروه پزشکان و وکلا هستند که جزو فراری ها از پرداخت مالیات قرار دارند. سومین گروه که فرار مالیاتی دارند طبق آمار سازمان امور مالیاتی کشوربیش از 300 هزار ثروتمند کشور هستند.چهارمین گروه که باید از آن ها طبق قانون مالیات اخذ شود مالکان مسکن های خالی از سکنه است.پنجمین گروه که معافیت مالیاتی دارند، خیریه ها هستند. طبق بند ط ماده 139 قانون مالیات های مستقیم مصوب 31 تیر 1394 موسسات خیریه و عام المنفعه بسته به شرایطی معاف از پرداخت مالیات هستند. آمار دقیقی از تعداد خیریه ها وجود ندارد اما تعداد موسسات خیریه، سازمان های مردم نهاد و سمن ها که در پایگاه اطلاع رسانی خیریه ها به ثبت رسیده است بیش از23 هزار و 907 موسسه اعلام شده است.ششمین گروه معاف از مالیات نیز اهالی هنر و فرهنگ هستند. هر چند که اوضاع مالی برخی از اهالی هنر و فرهنگ چندان مساعد برای اخذ مالیات نیست اما هستند کسانی که درآمدهای میلیاردی سالانه دارند و مالیات آن را نیز پرداخت نمی کنند.

به عبارتی در ایران بخش اعظمی از پولدارها با استفاده از مفاد و تبصره های قانون، معافیت قانونی دارند و مالیاتی پرداخت نمی کنند و این مالیات پرداخت نکردن یعنی سنگ میان چرخ اقتصاد گذاشتن که در شرایط  تحریمی خود به افزایش تورم و فقر بیشتر طبقاتی که توان مالی ندارند، می رسد.

فرار مالیاتی به دلیل ضعف اطلاعات سیستم مالیات ستانی

گفتنی است علیرضا شهبازی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی 18 تیرماه سال گذشته با تاکید بر اینکه به طور کلی فرار مالیاتی از نبود شفافیت در سیستم مالیات ستانی کشور سرچشمه می گیرد گفته بود: اینکه این سیستم به دلیل فقر اطلاعات قادر به شناسایی مودیان نیست، درست است زیرا مهمترین دلیل فرار مالیاتی است و به صراحت می توان گفت هر اقدامی که در جهت شفاف شدن این مسیر انجام شود، قطعا اقدام مثبت و اثر گذاری است.در حال حاضر درآمد کشور از طریق فروش گاز و نفت و خام فروشی تامین می شود که در شرایط تحریم قرار دارد. اخذ مالیات و ایجاد شفافیت در این مسیر هم به نفع کشور و هم به نفع مردم است و در همه جای دنیا نیز یک اصل در اقتصاد است.

ثروتمندان ایران مالیات نمی دهند ، کارگران روزانه فقیرتر می شوند!

همچنین در این خصوص خلیل بهروزی فر، نماینده مردم شفت و فومن در مجلس شورای اسلامی در پایان سال 1402 در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا با اشاره به اینکه در قانون بودجه سال آینده تحقق 55 تا 60 درصدی در درآمدهای مالیاتی دولت پیش بینی شده است، تصریح کرد: این امر می تواند مسیر اقتصادی دولت را در سالهای آینده برای کاهش اتکای بودجه ای به درآمدهای نفتی کاهش دهد و آن را به صفر برساند.با توجه به لیستی که دولت در اختیار مجلس قرار داده است میزان مالیات پرداخت شده توسط 3 و نیم میلیون نفر از اقشار کم درآمد جامعه، 30 همت بوده است و این نشان می دهد اگر شفاف سازی بیشتری صورت گیرد افراد، بنگاه های اقتصادی یا نهادهای دولتی که مالیات نمی دهند یا مالیات واقعی پرداخت نمی کنند، رقم بیشتری را تشکیل می دهد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تصمیم دولت و مجلس بر دریافت مالیات حتی از نهادهای خاص است، بیان داشت: متاسفانه برخی از افراد یا نهادها به دلیل روابطی که دارند مالیات واقعی را پرداخت نمی کنند و امیدواریم این مساله با شفاف سازی از سو دولت در سالهای آینده به طور کامل رفع شود. در هیچ کجای دنیا همچین مساله ای وجود ندارد که یک نهاد یا بنگاه اقتصای درآمدی را کسب کند و مالیات آن را نپردازد و اگر این امر به صورت کامل محقق شود ما هیچ نیازی به منابع درآمدی نفتی نخواهیم داشت و درآمد مالیاتی کشور می تواند تامین کننده پایداری برای هزینه های دولت باشد.

البته باید به این نمایندگان مجلس تاکید داشت که شما بر روی آن صندلی ها قرار گرفته اید تا همین نقص ها را بر طرف کنید و اینکه می دانید و اقدام موثر و پیگیرانه ای ندارید جای سوال دارد.

با نگاه به لیست معاف های مالیاتی و فرارهای مالیاتی در کشور و ضعف بزرگ در سیستم مالیات ستانی به این نتیجه می رسیم که ضعف مالیات ستانی و معافیت های طولانی و گسترده از ثروتمندان و بنگاه اقتصادی در کنار نقص های مدیریت اقتصادی کشور، در کنار هم عامل تولید تورم و تولید فقر روز افزون در کشور است.

 

کدخبر: 882448 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟