معاینات پزشکی ۸۰ درصد از زائران حج تمتع انجام شد

سید علی مرعشی درباره آخرین وضعیت معاینات حجاج برای اعزامبه حج ۱۴۰۲ گفت: معاینات حجاج برای اعزام به حج ۱۴۰۲ در حال انجام است و بیش از ۸۰ درصد معاینات انجام شده است اما بهدلیل اینکه میانگین سنی زائران نسبت به سال‌های گذشته بالاتر است بسیاری از زائران نیاز به بررسی بیشتر متخصصان هم دارند.

وی ادامه داد: در نتیجه ضمن اینکه بیش از ۸۰ درصد زائران برای ویزیت اول توسط پزشکان معاینه شده اند. استطاعت حدود ۵۸ هزارنفر از زائران تایید قطعی شده است و مابقی زائران در جریان تایید استطاعت جسمی توسط پزشکان هستند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: تا هفته گذشته ۷۷هزار زائر ثبت نام کرده بودند و از این تعداد ۵۸ هزار موردتایید استطاعت جسمی قرار گرفته اند. آزمایشات حدود کمتر از ۱۰ هزار نفر هنوز وارد سیستم ما نشده است و مابقی افراد نیزآزمایشات آن‌ها درخواست شده اما هنوز برای ویزیت مجدد مراجعه نکرده اند.

مرعشی با اشاره به افرادی که در این معاینات رد استطاعت جسمی شده اند، خاطرنشان کرد: حدود ۱۴۰ نفر نیز در این معاینات رداستطاعت جسمی شده‌اند و نمی‌توانند به حج مشرف شوند. البته تعداد کمی از زائران نیز بعد از اینکه برای معاینات مراجعه کرده‌انداز تشرف به حج انصراف داده‌اند و شخص دیگری به جای آن‌ها به حج مشرف خواهد شد.

وی ادامه داد: افرادی که رد استطاعت جسمی شده‌اند و از نظر کادر پزشکی ما توان استطاعت جسمی لازم را برای انجام حجنداشته‌اند می‌توانند به این رای پزشک اعتراض کنند. با توجه به اینکه در برخی از استان‌ها معاینات پزشکی حجاج به طور کامل بهپایان رسیده است. از هفته آینده کمیسیون‌های استانی در استان‌هایی که معاینات به پایان رسیده تشکیل می‌شود و اگر زائری در ایناستان‌ها استطاعت جسمی‌اش تایید نشده باشد می‌تواند به این کمیسیون‌ها مراجعه کرده و اعتراض خود را نسبت به این نظر پزشکاعلام کرده و مجددا در این کمیسیون شرایط جسمی این فرد دوباره توسط متخصصانی که در سال‌های گذشته در حج حضور داشته‌اندبررسی می‌شود و این افراد مجددا معاینه می‌شوند و این کمیسیون تصمیم می‌گیرد که این افراد توانایی جسمی برای تشرف به حج رادارند یا خیر.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که‌عدم استطاعت جسمی این افراد به دلیل مشکلات بیماریبوده است یا موضوعات دیگر، گفت: اکثر زائران به دلیل اینکه سن شون بالاست دچار مشکلات جسمی هستند که این موضوع باعثمی‌شود استطاعت جسمی آن‌ها در معاینات تایید نشود.

مرعشی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره واکسن مننژیت برای زائران در حج ۱۴۰۲ تصریح کرد: واکسن مننژیت در دو نوبتوارد می‌شود و آخرین محموله در تاریخ ۷ اردیبهشت وارد کشور می‌شود، البته انشالله در روزهای آینده بعد از تعطیلات عید فطرواکسیناسیون زائران شروع خواهد شد. واکسن مننژیت در یک نوبت برای زائران تزریق می‌شود.

وی درباره اعزام کادر پزشکی به حج ۱۴۰۲ تصریح کرد: ثبت نام پزشکان در سایت برای اعزام به حج انجام شده و در حال حاضرمشغول انتخاب و مصاحبه پزشکانی هستیم که در این سایت ثبت نام کرده‌اند و از این افراد هم تیم بیمارستانی و هم تیم‌هایمجموعه‌های درمان اسکان زائران انتخاب خواهند شد. حدود ۳۸۰ کادر درمان اعم از پزشک متخصص، پزشک عمومی، پرستار، کادرپاراکلینک و… به حج امسال در مجموع اعزام خواهند شد البته این تعداد هنوز قطعی نشده است.

 

کدخبر: 886713 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟