رونمایی از طرح اتصال پیام رسان‌های داخلی بدون پاسخگویی شفاف وزیر ارتباطات به سوالات مردم!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،مراسم رونمایی طرح اتصال پیام رسان ها امروز پنجم اردیبهشت ماه 1402 در تهران برگزار شد. رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت کشور در این نشست تاکید داشت : طرح اتصال (اینترکانکشن) پیام رسان‌های بومی بنا بر وعده قبلی وزیر ارتباطات تا پایان سال رونمایی خواهد شد.

سوالات بی پاسخ مانده مردم از وزارت ارتباطات

به گزارش رکنا، خبر از رونمایی طرح اتصال پیام رسان‌های داخلی چند روز پیش اعلام شده بود. با اعلام  این خبر، سوالاتی در اذهان مردم ایجاد شد که خطاب به وزیر ارتباطات مطرح کردند که در رسانه رکنا منتشر شده بود  و اما سوالات چه بود:

+ اتصال پیام رسان های ارتباطی به یکدیگر ضعف‌های امنیتی برای کاربران ایجاد نمی‌کند؟

+ زمانی که پلتفرم‌های پیام‌رسان مختلف به یکدیگر متصل هستند، خطر نقض اطلاعات و حملات سایبری بیشتر نمی‌شود؟

+ امکان ندارد هکرها از آسیب پذیری‌های یک پلتفرم برای دسترسی به پلتفرم دیگری که به آن متصل است سوء استفاده کنند؟

+ علاوه بر این، زمانی که داده ها بین پلتفرم ها به اشتراک گذاشته می شود، خطر نشت داده ها و دسترسی غیرمجاز بیشتر نمی‌شود؟

البته سوالات دیگری هم در ادامه مطرح شد که یکی از مهمترین های آن این بود:

آیا رمزگذاری مرجعی در ارتباط این پلتفرم ها وجود دارد یا خیر؟

به حتم آگاهی کاربران زوایای  استفاده از پیام رسان های ارتباطی به هم پیوسته و اتخاذ تدابیر مناسب برای حفاظت از اطلاعات شخصی آنها حائز اهمیت است اما سوالات مطرح شد، اما خبری از پاسخگویی وزیر ارتباطات به سوالات نبود. به حتم آگاهی دادن به مردم یکی از مهم‌های هر طرح قبل از اجرا آن است.

وزیر ارتباطات :روزانه چند ده هزار کاربر جدید به این پلتفرم‌ها اضافه می‌شود

عیسی زارع پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در  این مراسم اظهار کرد: امروز روز بزرگی در صنعت پیام‌رسان‌های داخلی و روز به یاد ماندنی و نقطه عطفی در این صنعت است.

وی افزود: سیاست وزارت ارتباطات از ابتدای زمانی که مسوولیت آن را برعهده گرفته‌ام، حمایت از توسعه خدمات پیام‌رسان‌های بومی است و این یک اصل است که ما از انواع خدمات مبتنی بر فناوری برای مردم حمایت کنیم. در همین محدوده بحث توسعه خدمات شبکه های اجتماعی و پیام رسان‌های داخلی مورد اولویت قرار گرفت. در دولت سیزدهم درصددیم تا از  پیام رسان‌های داخلی حمایت کنیم و هدف این است که روز به روز بر کیفیت آنها افزود شود.

زارع پور ادامه داد: سال گذشته با شرایطی روبه‌رو شدیم و در آن زمان مسوولیت وزارت ارتباطات چند برابر شد و تمام تلاش خود را انجام دادیم تا تمام زیرساخت‌های لازم را در پیام رسان‌ها برای مردم ایجاد کنیم. با تلاش مجموعه همکاران و سایر مجموعه‌ها توانستیم امکانات خوبی را در پیام‌رسان‌ها داخلی ایجاد کنیم و نتیجه آن هم این است که روز به روز بر کاربران آنها افزوده می‌شود. در هیچ‌یک از پیام‌رسان‌ها مشکل خاصی نداشتیم و سیاست این وزارت خانه حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی است تا خدمات پایدارتر و با کیفیت‌تری را ارایه کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همچنین درصدی از کاربران پیام رسان‌های داخلی، خارجی هستند. این قابلیتی که ایجاد شد بر اساس یک نیاز بود و تنوع پیام‌رسان در حال تبدیل شدن به یک تهدید بود. همچنین این مساله یک جهت گیری جهانی است و در این دو روز، هجمه‌هایی درباره این طرح انجام شد، در حالی که اگر اروپا این کار را انجام می‌داد، همه تعریف می‌کردند، اما این طرح در ایران و با کمک جوانان ایرانی انجام شد.

وی در ادامه سخنانش بیان کرد: استانداردهای ایمنی در این قابلیت وجود دارد و این مسیری است که در دنیا شکل گرفته است، برای جلوگیری از انحصار و ایجاد رقابت.‌ همچنین در دنیا قوانین سخت گیرانه‌ای در این زمینه وجود دارد و کشوری که آینده دیجیتال نداشته باشد، از روی کره زمین حذف می‌شود، اما سیاست وزارت ارتباطات حمایت تمام قد از پیام‌رسان و سکوهای داخلی است و خود را موظف می‌دانیم هرچه قدر ظرفیت داریم از سکوها و پلتفرم‌های داخلی حمایت و امکانات با کیفیت را برای مردم فراهم کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه روزانه چک می‌کنیم که چند کاربر جدید به پلت‌فرم‌های داخلی اضافه می‌شود، اظهار امیدواری کرد این مسیر تا پیوستن همه مردم و استفاده از پیام‌رسان‌ها ادامه داشته باشد.

عیسی زارع پور درباره جدیدترین آمار از تعداد کاربران پیام‌رسان‌های ایرانی به خبرنگاران گفت: با توجه به فعال شدن قابلیت اینترکانکشن، اظهار کرد: برای مشاهده کردن اثر این قابلیت، حداقل باید یک‌ ماه بگذرد اما اکنون آخرین آماری که داریم، تعداد کاربر فعال ماهانه پیام‌رسان‌ ایتا، ۲۲ میلیون نفر شده است؛ یعنی در یک ماه حداقل یک بار از آن استفاده کرده‌اند.

وی افزود: پیام‌رسان بله، حدود ۱۶ و نیم میلیون، سروش پلاس حدود ۱۰ و نیم و روبیکا حدود ۴۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. همچنین کاربر فعال روزانه آنها متفاوت است اما چیزی که هر روز چک می‌کنم این است که روزانه چند ده هزار کاربر جدید به این پلتفرم‌ها اضافه می‌شود و امیدواریم این مسیر تا پیوستن همه مردم عزیز و استفاده از پیام رسان ها ادامه داشته باشد.

وزیر ارتباطات از آمار پیوستن مردم به پیام رسان‌های داخلی گفت اما به سوالاتی که مردم خطاب به ایشان مطرح کرده و نیاز است که برایشان شفاف سازی های لازم انجام گیرد هیچ اشاره ای نداشت و تنها گفت که پلتفرم های داخلی امن  هستند و اتصال آنها به همدیگر نیز امن است! جناب وزیر در ایران ضرب المثلی وجود دارد که می گوید: "هیچ ماست بندی نمیگه ماست من ترشه" با این اوصاف به نظر  نیاز به شفاف سازی و بیان جواب به سوالات به زبان ساده برای مردم وجود داشت.

حفظ امنیت حریم خصوصی کاربران مهمترین مسئله بود

علی اصغر تقوی، عضو هیئت‌مدیره و معاون فنی آیگپ نیز در مراسم رونمایی از طرح اتصال پیام رسان ها اینگونه گفت: مسیر توسعه این طرح مبتنی بر پروتکلی که همه پیام رسان ها به آن پایبند بودند اتفاق افتاد.

وی با تاکید بر اینکه تنظیم گری سازمان فناوری اطلاعات برای به ثمر رسیدن این طرح خوب بود افزود: نقشه راه مناسب یکی از مزیت های جدی این طرح بود.در این طرح برای آیگپ امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران مهمترین مسئله بود.

وی در بخشی دیگر از سخنان بیان داشت : این همگرایی می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه کسب و کارها در فضای دیجیتال و رشد اقتصاد دیحیتال بوجود آورد.

 

خبرنگار: آزاده مختاری

 

کدخبر: 887610 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟