روی کاغذ حرف زدن راحت است / در عمل، اصلاح رشته ها متناسب با نیازهای روز، زمان بر است
حجم ویدیو: 50.33M | مدت زمان ویدیو: 00:03:00

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال رکنا مبنی براینکه وزیر علوم اعلام کرده است که 40 درصد رشته هایی که دربازار کار هیچ جایگاهی ندارند حذف شده اند و برنامه برای 60 درصد رشته باقی مانده چیست، گفت: آماری که آقای وزیر ارائه کرده اند را باید از خودشان بپرسید که چه ابعادی دارد ولی آنچه را که می دانم این است که سیاست وزارت علوم آن است که در این جهت گام بردارد و بتوانیم متناسب با نیازهای بازار کار، اصلاحات را انجام دهیم.

وی افزود: اما باید به این مورد هم توجه داشته باشیم که اصلاح رشته ها، مقطعی نیست که بگوییم امروز چند درصد را تغییر دادیم و مسئولیتمان تمام شد. آنقدر این روزها سرعت تحولات بالاست که هیچ تضمینی نیست که شغلی که امروز ایجاد شده است سه سال دیگر هم فارغ التحصیل ما بتواند آن شغل را داشته باشد. چراکه آنچنان پویایی در بازار کار بالاست که الزامات محیط کار، ما را ملزم می کند که دائما رشته ها را به روز کنیم و این موضوعی نیست که با حذف 40 درصد بتوانیم مشکلات را حل کنیم. 

مقیمی تاکید کرد: تغییر و اصلاح، تحکمی نیست و موضوعی است که باید در درون گروه های علمی شکل بگیرد. برای این کار هم ما باید بسترش را فراهم کنیم. ما اگر به اساتید بگوییم که برو به سمت کارهای جدید، آنها باید تمام منابع و سرفصل هایی را که آماده کرده بودند کنار بگذارند و دوباره از اول تمام این کارها را شروع کنند. همه سختی کار را نباید به هیئت علمی تحویل دهیم. این کار دشواری است. 

رئیس دانشگاه تهران در خصوص توسعه میان رشته ای ها در دانشگاه تهران و برنامه برای آن، گفت: یکی از ویژگی های مشاغل آینده چند وجهی بودن آنهاست. مشاغل آینده اینطور نیست که همانند گذشته بگوییم یک تخصص می تواند پاسخگوی نیازهای آن شغل باشد. مشاغل آینده، منظرهای اجتماعی، اقتصادی، فنی و... دارد و الزاما یک متخصص فنی برای شغل فنی نمی تواند در یک شغل موفق باشد. باید شایستگی های جانبی را به دست بیاورد و این از طریق میان رشته ای ها کسب می شود.

کدخبر: 891148 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟