توجه به آموزش مفاهیم محیط زیست از طریق فناوری‌های نوین و رباتیک

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، حلیا سادات حسینی در آیین اختتامیه چهارمین دوره مسابقات ملی موسیتو کاپ با رویکرد کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی گفت: فعالیت‌های انسانی، صدمات بسیار زیادی را به محیط زیست وارد کرده‌ و سبب نابودی بخش وسیعی از مراتع، کوه‌ها، جنگل‌ها، اقیانوس‌ها و همچنین از بین رفتن گونه‌های زیادی از گیاهان و جانوران شده‌ است.

وی تغییرات اعمال شده بر محیط زیست از سوی انسان‌ها را مسبب بر هم خوردن شرایط آب‌ و هوایی و زیست‌بوم پایدار در مناطق دانست و گفت: خوشبختانه فناوری به انسان‌ها کمک می‌کند تا در نظارت و حفاظت از محیط زیست کاراتر عمل کنند و دانشمندان ابزارهایی را به کمک فناوری‌های کاربردی توسعه داده‌اند که می‌تواند انسان را در مسائلی چون مدیریت پسماند ، حراست از جنگل‌ها و پیش‌بینی آب ‌و هوا یاری رساند.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه اظهارکرد: در دهه اخیر، شرکت‌ها و استارتاپ‌های زیادی روی کاربردهای فناوری در جهت تفکیک و بازیافت صحیح زباله‌ها فعالیت می‌کنند. با فناوری‌هایی چون اینترنت اشیا، رباتیک توانسته است در جداسازی سریع‌تر و بهتر زباله‌ها تأثیرات شایان توجهی بر جای بگذارد. ربات‌های جداکننده انواع بازیافت سطل زباله‌های هوشمند از جمله این فناوری‌هاست .

وی در ادامه به ساخت چند نمونه دیگر از ربات‌های دوستدار محیط زیست اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال محققان دانشگاه تارتو استونی نوعی ربات دوستدار محیط زیست توسعه دادند که می‌تواند بدون وقفه و به‌طور روزانه درختکاری کند همچنین ربات‌هایی در دنیا ساخته شده‌اند که برای تامین انرژی از نیروی خورشید استفاده می‌شوند. آن‌ها به‌گونه‌ای هوشمند ساخته شده‌اند که با مشاهده نور خورشید حرکت می‌کنند و با کمک پنل‌های خورشیدی، انرژی مورد نیاز خود را به دست می‌آورند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران؛ مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به ظرفیت خوب و توانمندی بالای نوجوانان در زمینه رباتیک در ایران بر ضرورت  توجه به آموزش مفاهیم محیط زیست از طریق ربات و فناوری‌های نوین به عنوان یک رویکرد جدید و تکنولوژی محور تاکید و اظهارکرد: خانه‌های محیط زیست در سراهای محلات مناطق ۲۲ گانه امکان آموزش‌های هوشمند را فراهم می‌آورد.

کدخبر: 892372 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟