این سمبوسه فروشی یک از جاذبه های گردشگری ایذه است

به گزارش خبرنگار رکنا از خوزستان، گردشگری خوراک یا گردشگری غذایی را می‌توان به عنوان یک پدیده اجتماعی معرفی کرد که به طور معمول با یک بازدید کلی از مراحل و نحوه تهیه غذا همراه است..

گردشگری خوراک که در لاتین به صورت Gastronomy Tourism یا Culinary tourism شناخته می‌شود، واژه‌ای یوانی است و در واقع یکی از مواردی است که می‌تواند باعث جذب توریست و گردشگر به یک منطقه خاص شود. گفته می‌شود در حدود دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی، گردشگری خوراک تنها به این صورت شناخته شده بود که مسافران برای خوردن غذایی خاص به یک منطقه خاص سفر می‌کردند.

اما چیزی که این روزها باعث اهمیت صنعت گرشگری خوراک می‌شود گستردگی آن است که به فرهنگ و عادت‌های غذایی و شیوه مصرف، در مناطق مختلف جغرافیای اشاره دارد. این شیوه مصرف غذا می‌تواند شامل زمان، مکان و دلیل مصرف غذا باشد. استان خوزستان یکی از مناطق مهم و حائز اهمیت در حوزه گردشگری غذایی است.

سمبوسه و فلافل از شناسنامه های گردشگری خوزستان محسوب می شوند. شاید بسیاری از ما مراکز اصلی این دو خوراکی را در شهرهایی مانند اهواز و آبادان جستجو کنیم، اما در میان این نام ها نمی توان نام شهر ایذه را نادیده گرفت. شهری در شمال استان خوزستان با جاذبه های طبیعی-تاریخی که باید گردشگری غذا را نیز به جاذبه های این شهر افزود.

آنگونه که قدیمی های ایذه می گویند، سمبوسه فروشی در گذشته در این شهر توسط بنگالی ها یا هندی ها انجام می گرفت و به مرور زمان و با خروج این دسته از آشپزهای خارجی، تهیه و پخت سمبوسه را خود اهالی ایذه بر عهده گرفتند. در حال حاظر یکی از جاذبه های گردشگری در شهر ایذه، سمبوسه فروشی عمو احمد است که بسیاری از گردشگرانی که مسیرشان به شهر ایذه می رسد، برای دیدن او و خوردن سمبوسه، آدرس خیابان حافظ جنوبی را  می پرسند.

 

سمبوسه فروشی عمو احمد در خیابان حافظ جنوبی ایذه قرار دارد. مردی با ادبیاتی خاص، تیپ و قیافه ای نزدیک به آرتیست های سینما، با روابط عمومی که به دهه 40 و 50 می رسد. در گفتگوهایش واژه« خاکم» را بسیار به کار می برد و با توجه به ازدیاد مشتری هایش، با لبخند و روابط عمومی خاص خود، تمامی مراجعین را مدیریت می کند. این سمبوسه فروشی، محل و پاتوق بسیاری از هنرمندان، ورزشکاران، چهره های علمی، دانشگاهی و پزشکی است. اگر قصد سفر به شهر ایذه را داشتید، سمبوسه فروشی عمو احمد را در برنامه سفر خود قرار دهید.

گزارش: بهنام رضایی مالمیر

photo_2023-05-18_01-24-33

photo_2023-05-18_01-25-22

photo_2023-05-18_01-25-01

photo_2023-05-18_01-35-07

photo_2023-05-18_01-24-25

کدخبر: 893445 ویرایش خبر
لینک کپی شد
بهنام رضایی (مالمیر) بهنام رضایی مالمیر
آیا این خبر مفید بود؟