مواد اولیه برای آسفالت و سنگ فرش پیاده روها بی کیفیت است  / دانش استفاده از متریال خوب را هم نداریم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پیاده راه های شهرهای مختلف کشور، آنچنان درگیر تصمیم گیری های سلیقه ای مسئولان شهری هستند که به نظر می رسد این یک قانون است که هر روز باید آسفالت آنها کنده و مجددا لکه گیری شود. پیاده راه هایی که برای تردد افراد دارای معلولیت ، سالمندان، زنان باردار و کودکان اصلا مناسب نیست و هر لحظه ممکن است برای افراد حادثه ای را رقم بزند.

در این راستا که چرا وضعیت آسفالت و سنگ‌فرش معابر در کشور اینچنین است با ایمان رضوانی، مهندس معماری و شهرسازی و آینده پژوه به گفت و گو نشستیم تا ببینیم برای برون رفت از این شرایط باید چه کرد. او با اشاره به اینکه نخستین مورد ایراد در این خصوص، عدم استفاده از متریال های به روز دنیا و دوم، نداشتن دانش برای کار کردن با آنها است، گفت: در حوزه تامین مواد اولیه باکیفیت در سطح جهانی با مشکل زیادی مواجهیم. باتوجه به اینکه کیفیت مواد اولیه در ایران پایین است، سنگفرش و  آسفالت معابر پیاده رو نیز ماندگاری خوبی ندارد. همچنین در هر منطقه ای از کشور، باید با توجه به نوع اقلیم آن منطقه، متریال انتخاب شود که شرایط اینگونه نیست. صرفا عده ای می آیند و می گویند این متریال زیباست و ظاهر خوبی دارد؛ بنابراین از آن استفاده می کنیم؛ در حالی که از آنجایی که کشور ما چهار فصل است، در هر نقطه باید از یک نوع متریال با یک نوع درجه خاص استفاده شود. همچنین در دانش استفاده از این متریال نیز ایران به روز نیست.

وی در ادامه افزود: در اروپا، بیشتر از سنگ فرش و نانومتریال که در مقابل گرما و بارندگی و به طور کلی تغییرات اقلیمی سازگاری دارد استفاده می شود و خیلی کم از آسفالت بهره می برند. سنگ فرش با زیرساخت های مناسب می تواند بسیار مفید باشد. در اروپا با استفاده از نانومتریال، هم کار به لحاظ ظاهر شکیل از آب در می‌آید و همچنین درز بندی ها به خوبی انجام می شود.

رضوانی افزود: حال با همه اینها، وقتی در حوزه دانش استفاده از متریال مشکل داشته باشیم، بهترین مواد اولیه هم بیایند، باز هم نمی‌توان از آنها بهره برداری خوبی داشت. دانشگاه های ما بدون آزمون و درس خواندن، فقط مدرک می دهند و اینگونه است که دانش در این حوزه کم است. 

او با اشاره به اینکه قطب صنعتی در حوزه سنگ فرش، کشورهای آلمان، استرالیا و هلند هستند گفت: تا وقتی که  تحریم و کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار و یورو را شاهد باشیم، حتی وارد کردن اجناس با کیفیت نیز صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

وی در پاسخ به اینکه از آنجایی که با نابسامانی آسفالت و سنگ‌فرش کوچه هاو معابر، کدام یک از حقوق شهروندی افراد نادیده گرفته می شود، گفت: کدام حقوق شهروندی رعایت می شود که این یکی مورد بحث است؟ در تمام زمینه ها حقوق شهروندان زیر سوال می رود و آن هم در کنار سایر حقوق ها گم شده اند.

او در خصوص وضعیت معابر مشهد گفت: چند دوره قبل، شهردار مشهد با استفاده از متریال وارداتی با جنس خوب، نقاط کلیدی شهر را به خوبی آسفالت کرد که الان هم نیازی به ترمیم زیاد در آنها دیده نمی شود. همچنین این روزها مشهد به سمت استفاده از سنگ فرش حرکت می کند و در این کار برگ برنده با ایران است چون معادن سنگی داریم که می‌توان سنگ مورد نیاز سنگ فرش ها را از آنها دریافت کرد. اگر بتوان دانش در این حوزه را زیاد کرد، که نسبت به آسفالت مقرون به صرفه تر و شکیل تر خواهد بود. برای تهران نیز اگر از متریال مناسب برای زیرساخت استفاده شود، بهترین مورد همین سنگ فرش است.

کدخبر: 898896 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟