قوه قضائیه میتواند دستور بلوک گذاری مقابل 92 ساختمان ناایمن تهران را بدهد/ اتحادیه ها و بیمه ها همکاری کنند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سالهاست کارشناسان و رسانه ها در مورد ساختمان های ناایمن در تهران هشدار می دهند در طول این چند سال نیز شاهد اتفاقات ناگواری در این زمینه بودیم. طبق آخرین لیست 129 ساختمان بحرانی و نیمه بحرانی در تهران وجود دارد که همین لیست هم با بعد از طی یک روند بسیار پیچیده و کج دار و مریز بعد از سالها کش و قوس تهیه شده است. اما روز گذشته دوباره خبری رسید که بخشی از بازار پامنار دچار حریق شده است و خوشبختانه تیم آتش نشانی به سرعت این آتش سوزی را کنترل می کنند اما وقتی با آتش نشانان در این باره صحبت می کنیم این مساله را عنوان می کنند که درگیری با این مساله تبدیل به کار روتین ما شده است.

خبرگزاری رکنا در تاریخ 27 فروردین امسال در گزارشی با عنوان «الزام ورود وزارت کار و اداره برق برای ایمنی سازی سیمکشی های بازار تهران/ انشعاب برق مغازه های متخلف قطع شود» به لزوم توجه به این مساله تاکید کرده بود. بعد از انتشار این گزارش وزیر کشور در بازدیدی از بازار تهران به عمل آورد. مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران در روزهای اخیر در گفتگو با خبرگزاری رکنا با اشاره به اینکه شهرداری تهران نسبت به ایمن سازی بازار تهران اهمال کرده است، انگشت اتهام را به سمت شهرداری گرفت و گفت: شهرداری مصوبه ای دارد که مطابق آن می توان انشعابات مغازه ها و پاساژهای ناایمن را ببندد.

بعد از اعلام لیست 129 ساختمان ناایمن و پای کار آمدن قوه قضاییه تعداد این ساختمان ها به 92 ساختمان رسید. جلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی تهران در این باره توضیح داد: ما سالهاست درگیر این مساله هستیم و سه راه حل جدی برای حل این مشکل وجود دارد. در حالت اول می توان از فردا مقابل تمامی این ساختمان ها بلوک های نیوجرسی گذاشت و تقریبا تردد در این مکان ها را به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآورد و در این جا همه کارگران و کارفرمایان این منطقه دچار مشکلات اقتصادی می شوند.

وی عنوان کرد: راهکار دوم این است که اصناف پای کار بیایند و در راستای ملزومات امور صنفی از واحدهای صنفی بخواهند برای تمدید مجوز حتما گواهی ایمنی آتش نشانی را داشته باشند این مشابه اقدامی است که وزارت بهداشت بعد از واقعه ای که در مجموعه سینا اطهر رخ داد در پیش گرفت و آن را اجرایی کرد.

ملکی بیان کرد: راهکار سوم این است که بیمه ها مثل تمامی دنیا رفتار کند و تمامی مراکز تجاری را ملزم کند تا برای انجام بیمه حداقل یک بار ساختمان محل سکونت خود را ایمن کند.

سخنگوی آتش نشانی تهران در توضیح این مساله می افزاید: فرسوده بودن سیم کشی ها، دستکاری و کلاف شدن آنها از جمله عوامل تهدید در منطقه بازار تهران و بسیاری از ساختمان های دیگر در تهران است. اکنون بسیاری از مراکز تجاری قدیمی در تهران با شروع فصل گرما کولرهای آبی خود را روشن می کنند و این حجم از استفاده از انرژی برق باعث می شود باعث داغ شدن سیم ها می شود.

صرفه جویی در خرید چند متر سیم نهایتا می تواند خسارت میلیونی در پی داشته باشد

وی توضیح داد: همچنین استفاده ناایمن از سیم های برق به شیوه مرسوم در برخی از مراکز تجاری مثل استفاده از سیم های برق با قطر کم برای مصارفی که نیازمند سیم های ایمن تر و قطورتری هستند و همچنین استفاده از سیم های تکه تکه و چسباندن آن به یکدیگر و برخی دیگر از این قبیل اقدامات می تواند در نهایت باعث وقوع حوادث ناگواری شود.

ملکی ادامه داد: امتناع از خرید چند متر سیم ایمن که در خیال فردی که این کار را انجام می دهد اقدام اقتصادی است نهایتا می تواند منجر به یک آتش سوزی شود که میلیون ها و یا شاید میلیاردها تومان سرمایه یک مرکز تجرای و یا یک مغازه را در چند ساعت دود کند.

سخنگوی آتش نشانی تهران اضافه کرد: آتش نشانی توان اجرای قوانینی را که در حوزه اختیارات او نیست ندارد و به همین دلیل ما لیست مراکز نا ایمن را به قوه قضاییه ارسال کردیم و نهایتا باید مجموعه های ذی ربط با این مساله مقابله کنند.

وی گفت: زمانیکه این عدم توجه به مسائل ایمنی باعث رخ دادن حادثه ای شود و خدای ناکرده در این حادثه علاوه بر خسارت مالی خسارت جانی هم بر کسی وارد شود قطعا دیگر قابل جبران نخواهد بود اما در این خصوص آتش نشانی جایگاهی برای جلوگیری از این عدم رعایت ضوابط ایمنی را ندارد.

تنها دستگاه قضایی صلاحیت برخورد با ساختمان های نا ایمن دارد

ملکی افزود: نهایتا دستگاه قضایی و قاضی دادگاه بر مسندی است که بتواند در مورد تمامی این موارد تصمیم گیری کند و حکم صادر کند که چه مقدار از عدم رعایت موارد ایمنی می تواند چه اندازه رفتار بازدارنده ای را به دنبال داشته باشد.

سخنگوی آتش نشانی تهران بیان داشت: از سال گذشته که حمایت های دستگاه قضایی در این خصوص به صورت ویژه ادامه یافت ما توانستیم این رقم 129 ساختمان ناایمن را تا 92 مورد کاهش بدهیم به این معنی که نزدیک به 40 مورد از آنها رعایت مسایل ایمنی را در دستور کار قرار دادند و از لیست ساختمان های نا ایمن خارج شدند.

وی یادآور شد: این مساله می تواند به روش های متعددی حل و فصل شود و ما امیدواریم قبل از وقوع هرگونه حادثه ای در این 92 بنای نا ایمن در شهر تهران، نهادهایی که قدرت ساماندهی این مساله را دارند اقدام کنند و این مساله را با کمترین هزینه مدیریت کنند.

سخنگوی آتش نشانی تهران با اشاره به اینکه در مورد مراکز درمانی در سالهای اخیر نهاد متولی مانند وزارت بهداشت به سرعت به مساله ورود کرد و از نزدیک به هزار و 300 مرکز درمانی در تهران همگی اقدام به دریافت مجوز کردند و حتی چند موردی که در برابر این مساله مقاومت می کردند نیز بعد از رسانه ای شدن نام آنها به سرعت نسبت به دریافت مجوز و رعایت مسایل ایمنی از مجموعه آتش نشانی اقدام کردند.

به گزارش رکنا، به نظر می رسد این معضل به دلیل اینکه به صورت مستقیم با جان و مال مردم در ارتباط است نیازمند توجه ویژه نهادهای بالادستی از جمله قوه قضاییه است زیرا هرگونه تعویق در این زمینه می تواند تبعات جبران ناپذیری را در روزها و ماه های آینده برای شهروندان تهرانی در پی داشته باشد.

کدخبر: 899614 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟