وزارت کار باید طبق قانون شهرداری تهران را بابت استفاده از زباله گردهای افغان غیر مجاز، جریمه کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از زمانی که طالبان در افغانستان قدرت را به دست گرفته است، حدود یک میلیون و 600 هزار نفر مهاجر وارد کشور شده اند (طبق آمار رسمی). آمارها در خصوص تعداد مهاجران افغان در ایران زیاد است. هر کدام از نهادها اعداد مختلفی را از هشت میلیون و 10 میلیون گرفته، تا سه میلیون و یک و نیم میلیون. هرچه که باشد، این روزها بیشتر از همیشه، به نظر می رسد که مهاجران افغان که دارای شغل های متعددی در کشور هستند، بیش از پیش دیده می شوند. از آشپزی در رستوان های بزرگ گرفته تا زباله گردی در کف خیابان. حال سوال اینجاست که چه تعداد از این افراد، نیروی کاری به حساب می آیند که مجوز کار دریافت کرده اند؟

علیرضا حیدری، فعال کارگری در گفت و گو با رکنا در این خصوص گفت: در قانون کار آمده است به کسانی مجوز کار برای یک دوره موقت در ایران داده می شود که نیروی کار برای آن حوزه در کشور وجود نداشته باشد. یعنی یکی از شروط دادن مجوز کار دادن به کارگران خارجی در یک بازه زمانی مشخص، آن است که آن کار متقاضی اش در داخل کشور وجود نداشته باشد یا اگر وجود دارد، فرصت شغلی بلاتصدی باشد.

وی افزود: اتباع تحصیل کرده، کسانی هستند که نمی توانند بدون مجوز کار، از اداره کل اتباع بیگانه وارد بازار کار ایران شوند. در واقع، شغل هایی که نیاز به مهارت یا تحصیل دارند، در بازار کار رسمی هستند و نمی توانند تهدید شغلی برای جوانان باشند. دادن این مجوز نیز به راحتی انجام پذیر نیست. این شکل اشتغال ها خیلی محدود است چراکه نیروی کار ایرانیِ بیکارِ تحصیل کرده در کشور زیاد است.

حیدری تاکید کرد: ایران برای برخی از مهاجران افغان، مقصد نهایی نیست بلکه در ایران می مانند تا بتوانند درآمدی کسب کنند و بعد از کشور خارج و بعد به سمت کشور مقصد نهایی بروند. در این شرایط، مهاجرانی که اقامت ایران را ندارند، به تبع آن به سمت مشاغل کاذب می رود. هرگونه فعالیت غیر مجازی که توسط نیروی کار بیگانه در کشور اتفاق بیفتد که خارج از رصد، کنترل و مدیریت باشد طبیعتا به بازار کار لطمه خواهد زد. همچنین نگاه سودآوری برای کارفرماها جهت داشتن نیروی کار ارزان قیمت که سیستم های بازرسی، کنترل و نظارت دستگاه های مجری، یا نمی توانند شناسایی کنند یا اراده ای ندارند نیز یکی از دلایلی است که این دسته از افراد به کار گرفته می شوند.

کم کاری وزارت کشور و وزارت کار در ساماندهی اتباع غیرمجاز در بازار کار مشهود است

این فعال کارگری افزود: واقعیت این است که هر کشوری برای حفظ ثبات متغیرهای اقتصادی خودش از جمله حوزه بازار کار، سعی می کند قوانین سخت گیرانه ایجاد کند و برای حفظ فرصت های شغلی که در اختیار شهروندان خودش قرار دهد با اهمیت بالایی به آن نگاه می کند. تعداد مهاجرانی که دارند در بازار غیر رسمی در ایران فعالیت می کنند نشان از این دارد که ایران چنین نگاهی به این موضوع مهم ندارد. وزارت کشور و وزارت کار دو دستگاه متولی در این موضوع هستند که همکاری آنها می تواند این آسیب را کاهش دهد که شواهد نشان می دهد اراده و عزمی در این دستگاه ها وجود ندارد.

وزارت کار باید شهرداری تهران را بابت به کارگیری زباله گرد توسط پیمانکاران جریمه کند

علیرضا حیدری در پاسخ به اینکه آیا در موضوع افزایش به کارگیری نیروی کار جمع آوری پسماند توسط پیمانکارانی که با شهرداری تهران قرارداد دارند، در قالب زباله گرد، وزارت کار می تواند ورود و شهرداری را بابت به کارگیری نیروی کار مهاجر غیرقانونی، جریمه کند؟ گفت: وظیفه وزارت کار و وزارت کشور است که در موضوع به کارگیری این نیروها وارد شود. در قانون برای این موضوع جریمه تعریف شده است و باید خسارت بدهد. هر نهادی و هر دستگاهی (چه دولتی، چه خصوصی و چه خصولتی) که از نیروی کار مهاجر غیرمجاز به کار گیری کند، وزارت کار و وزارت کشور موظف هستند، به این موضوع وارد شوند و جریمه کنند. قوانین برای همه یکسان است و اینکه بگویند تو شهرداری هستی پس متفاوتی با دیگران؛ اینگونه نیست.

شهرداری فقط می خواهد زباله ها جلوی چشمش نباشد!

این فعال کارگری تاکید کرد: اینکه پیمانکارانِ وابسته به شهرداری این خطا را مرتکب شده اند، دلیلی بر این نمی شود که شهرداری قصوری نداشته است بلکه باید بر این موضوع مهم نظارت داشته باشد تا نیروی کار غیرمجاز توسط پیمانکاران به کار گرفته نشود. به لحاظ قواعد عمومی شهرداری نمی تواند بر این موضوع چشم پوشی کند؛ ولی واقعیت این است که چشمش را بسته و قرارداد حجمی واگذار کرده و کاری ندارد که پیمانکار مکانیزه زباله ها را جمع آوری می کند یا با بهره بردن از نیروی کار غیرمجازِ ارزان قیمت. فقط می خواهد که زباله جلوی چشم خودش و شهروندان نباشد و این فرایند جمع آوری برایش اصلا مهم نیست. شهرداری به خروجی کار نگاه می کند نه به روند.

کدخبر: 899652 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟