مقابله با بیابانزایی از برنامه هفتم توسعه حذف شده است/ زنان در خط مقدم مقابله با بیابانزایی قرار دارند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، وحید جعفریان ظهر امروز در نشست خبری رسانه های گروهی به مناسبت روز مهانی مقابله با بیابانزایی در سالن جلسات اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی با اشاره به تاثیرات منفی حذف مقوله بیابانزایی از اسناد بالا دستی، اظهار داشت: این امر می تواند تاثیرات بسیار منفی بر روی سیاست های کلان جمعیتی و مهاجرتی در کشور داشته باشد.

وی افزود: زنان در پیشانی مقابله با بیابانزایی قرار دارند و با توجه به اینکه این قشر بیشترین مواجهه در حوزه کشاورزی و حتی مرتع را دارند بیشترین تاثیرات در حفظ زیست بوم هایی مانند بیابان متوجه آنها است.

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی ادامه داد: زنان می توانند خانواده هایی مسئولیت پذیر و فرزندانی آگاه را در مقابله با بیابانزایی تربیت کنند.

جعفریان با اشاره به اینکه کشور ما یک کشور آسیب پذیر در مقابل با بیابانزایی است، بیان داشت: اگر منابع طبیعی فعلی را نتوانیم حفظ کنیم قطعا در آینده با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد و بیابان عرصه غالب طبیعت کشور خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما ظرفیت های فرهنگی و تاریخی ارزشمندی را در مواجهه با بیابانزایی و سایر مخاطرات اقلیمی داریم و می توان با تکیه بر این ظرفیت ها جوامع محلی را با این مساله همراه کرد.

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی تاکید کرد: بخش عمده ای از مقابله با کانون های ریزگرد که طبق برنامه ۱۰۰ هزار هکتار در سال است با همکاری سازمان محیط زیست در حال انجام است.

جعفریان اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۸۵ هزار هکتار از عرصه های طبیعی که دچار بیابانزایی شده بود احیا شد و ما قصد داریم در سال جاری نزدیک به ۱۰۰ هزار هکتار از این مناطق را در کشور حفظ و احیا کنیم.

وی گفت: مدلی که اکنون در کویر میقان مشاهده می کنیم مدلی است که با مشارکت یکی از مجموعه های خصوصی انجام گرفته است و ما باید برای مقابله با این امر بودجه های متنوعی را برای این کار تعریف کنیم.

مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی بیان کرد: به اشتراک گذاری اطلاعات و تبیین یک ساختار کارآمد هماهنگی های بین بخشی می تواند در پیشبرد امور و اقدامات موثر باشد به همین دلیل لازم است ظرفیت های کشور در مورد دیپلماسی مدیریت گرد و غبار که با استفاده از همکاری کشور های منطقه می تواند انجام گیرد، با شتاب بیشتری پیش برود.

 

کدخبر: 900784 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟