آفرودسواری باید قانونمند شود

به گزارش روابط عمومی محیط زیست استان تهران علی سلاجقه در حاشیه مانور آفرود سواران که صبح امروز در پارک طبیعت پردیسان برگزار شد، اظهار داشت: آفرود سواری در طبیعت هم از لحاظ صوتی و هم آواره کردن زیستمندان مناطقی که از آن عبور می کنند، مشکلات و آشفتگی هایی ایجاد می کند.

وی افزود: از آنجاییکه قانون و دستورلعملی بر فعالیت آین گروه حاکم نیست از این رو موجب تخریب محیط زیست می شوند که از این جمله فراهم کردن زمینه برای بروز گرد و غبار است.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان تصریح کرد:  امروز در این مانور و برنامه ایی که آفرود سواران برگزار کردند نشان دادند که یک محیط بان هستند و مشتاقند تا آموزش های لازم را در این زمینه کسب کنند و از این رو باید با هم به یک گفتمان مشترک برسیم تا بدون آسیب به طبیعت از آن استفاده کنند.

سلاجقه تاکید کرد: نکته ای که ما از این گروه می خواهیم این است که طبیعت را آشفته و مغشوش نکنند چراکه طبیعت نظم خودش را دارد و اگر به هر دلیل نظم و تعادل و عناصر آن به هم بخورد به ضرر انسان خواهد بود.

وی با بیان اینکه در راستای شعارهایی که دولت مردمی برای مردمی سازی محیط‌زیست می دهد پیش می رویم، گفت: میثاق نامه ای که امروز آفرود سواران امضا کردند نشان داد که عاشق طبیعت هستند و ما هم مکلفیم آیین نامه های خاص آفرود را تهیه و در اختیارشان قرار دهیم در این صورت هر آفرود سواری به عنوان راهنما وارد طبیعت می شود و طبق آن آیین نامه مسیر خودرو و لوازمی که می توانند با خود به طبیعت ببرند، مشخص می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: فرهنگ سازی و آموزش محیط زیست جزو برنامه های سازمان محیط‌زیست است و ما باید حتما محتوای آموزشی را تهیه و تدوین کنیم چرا که بینش و فرهنگ مردم ارتقاء یافته و همه دنبال این هستند که حافظ طبیعت باشند.

این گزارش می افزاید: مانور آفرود سواران با شعار «من یک محیط بانم» امروز پنجشنبه همزمان با هفته محیط زیست با حضور جمعی از آفرودرها از ورزشگاه تختی تا پارک پردیسان برگزار شد.

بر اساس این گزارش ذکر این موضوع ضروریست که ورزش اتومبیل رانی بیابانی یا ماشین سواری آفرود یا خارج از جاده، چند سالی است در کشور رونق گرفته و بیشتر با هدف گردشگری ورزشی انجام می‌شود اما به دلیل عدم آگاهی و آموزش تخصصی، این گروه در مواجه با طبیعت و محیط زیست، همواره آسیب های جبران ناپذیری را برای محیط زیست در پی دارد.آفرودسواری غیر مسوولانه و نا آگاهانه موجب کاهش پوشش گیاهی مناطق، تخریب پوشش سطحی خاک و تپه های شنی و به حرکت در آمدن تپه ها می شود.

گفتنی است: آموزش، تغییر نگرش، ایجاد حساسیت و سپردن مسوولیت در حفظ محیط زیست می تواند نقش به سزایی را در کاهش تخریب و یاری رسانی در حفظ محیط زیست و کمک به محیط بانان کشور با توجه به پتانسیل عظیمی که در این گروه وجود دارد، ایفا کند.

معاونت آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران به منظور برقراری تعامل و ارتباط موثر با آفرود سوران ضمن هماهنگی با هیات اتومبیل رانی به عنوان اولین قدم در شروع تحول و تغییرات در نحوه عمل این گروه، برنامه مانور آفرود سواران با شعار من یک محیط بانم را به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست از ورزشگاه تختی تا پارک طبیعت پردیسان برگزار کرد.

کدخبر: 901031 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟