آتشکده ساسانی نیاز به سقف داشت نه دولت ایران کاری کرد نه گرجستان؛ وزارت خارجه نروژ کمک کرد/شمالی ترین آتشکده زرتشتیان در جهان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تا سال 2007، آتشگاه تفلیس در خطر نابودی بود، تا اینکه سرانجام - با حمایت مالی وزارت امور خارجه نروژ - بازسازی شد و یک سقف محافظ نصب شد. آتشکده های تاریخی خارج از مرزهای امروزی ایران (ایران) بسیار نادر هستند.

آتشگاه تفلیس، یا به زبان گرجی آتشگاه، در کوهپایه ها، زیر قلعه تاریخی ناریکالا ساخته شده است. شاید شمالی ترین آتشکده زرتشتیان در جهان باشد.

آتشگاه اکنون در شهر قدیمی تفلیس و در حیاط یک خانه قرار دارد. برای بازدید از سایت باید درب صاحبخانه را بکوبید. از آنجایی که بسیاری از مردم از این الزام آگاه نیستند، معتقدند که بسته شده است. در عکس های قرن 19، گنبدی در بالای ساختمان دیده می شود. این گنبد فرو ریخت و بازسازی نشد. امروزه فقط اتاق اصلی (8.2×8.5 متر) باقی مانده است. ارتفاع دیوارهای خارجی تقریباً هفت متر است. آتشکده بر روی سنگ های کوه ساخته شده و کف آن هموار نیست. در سال های اخیر یک سکوی چوبی تعبیه شده است که بازدیدکنندگان می توانند روی آن راه بروند.

عثمانی ها در دهه 1730 پس از لشکرکشی نادرشاه ایران به قفقاز از تفلیس اخراج شدند. آتشگاه به تدریج متروک شد. این بنا مدتی به عنوان انبار مورد استفاده قرار گرفت و هرگز مرمت نشد.

در سال 1986، دولت شوروی، آتشگاه را به عنوان یک سایت «اهمیت ملی» اعطا کرد. در سال 2007، سال‌ها پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و ایجاد کشورهای مستقل جدید در منطقه، دولت گرجستان، آتشگاه را به عنوان یک مکان «میراث فرهنگی» معرفی کرد.

 

کدخبر: 904685 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟