فوت یک نفر با علائم بیماری کنگو در این شهر / جگر و گوشت تازه به صورت نیم پز نخورید !

به گزارش رکنا به نقل از بهداشت نیوز، سید محمود فاطمی افزود: این بیماری عمدتاً از طریق تماس فرد با ترشحات، بافت و خون آلوده دام ذبح شده منتقل می شود.

وی بیان کرد: علائم این بیماری غالباً به صورت تب و لرز ، سردرد شدید، درد پشت و کمر، خونریزی زیر پوستی و گیجی در فرد بیمار ظاهر می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت زاهدان در ادامه تاکید کرد: از شهروندان عزیز که قصد انجام سنت الهی ذبح در روزهای عید قربان را دارند خواستار رعایت شیوه نامه های بهداشتی در خصوص پیشگیری از این بیماری هستیم.

فاطمی خاطرنشان کرد: خرید و ذبح دام در مراکز تحت نظارت دامپزشکی انجام شود، به هیچ وجه دام در منازل و معابر عمومی ذبح نگردد، افرادی که دام را ذبح می کنند از وسایل حفاظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده نمایند، از مصرف جگر تازه یا گوشت تازه به صورت خام یا نیم پز خودداری گردد.

مدیر کل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: دستیابی به امنیت غذایی با کاهش عوامل خطرساز ناشی از بیماریهای واگیر دامی و مشترک ، بهبود شاخص های بهداشتی جامعه از طریق مداخله و حضور موثر در نظام سلامت با کنترل بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام و بیماری از مأموریت های اصلی دامپزشکی است.

غلامرضا سرگزی افزود: تقارن عید سعید قربان در فصل گرما و زمانی که بیشترین احتمال برای شیوع و انتشار بیماری ها علی‌الخصوص تب کریمه کنگو ، بنابراین نیازمند دقت بیشتری در رعایت نکات و موارد بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

وی بیان کرد: دامپزشکی استان با تشکیل و ساماندهی ۲۶ اکیپ ثابت و ۳۶ اکیپ سیار نظارت بهداشتی و شرعی متشکل از ۳۱دکتر دامپزشک، ۶۷ بازرس بهداشت گوشت و ۱۵ناظر شرعی آماده ارائه خدمات شرعی و بهداشتی در خصوص سؤالات و مشکلات مردم در خصوص تهیه، ذبح و اطمینان از سلامت گوشت قربانی در عید سعید قربان هستند.

سرگزی اظهار کرد: مردم می توانند با مراجعه به این اکیپ ها و یا از طریق مراجعه حضوری به ادارات دامپزشکی و همچنین تماس با سامانه ۱۵۱۲ سوالات، پیشنهادات و انتقادات خود را مطرح کنند.

کدخبر: 904732 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟