حجم ویدیو: 4.01M | مدت زمان ویدیو: 00:00:33

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چهارراه های تهران پر شده از کودکان و نوجوانانی که یا شیشه خودروها را می شویند یا تکدی گری می کنند. کودکانی که طبق قانون حمایت از کودکان و نوجوانان کشور ایران باید کودکی کنند نه گرفتار کار در خیابان ها باشند یا  برده مافیاهای گرداننده کودکان کار شوند.

کودکانی که در خیابان مشغول کارهای غیررسمی می‌شوند، کودک در موقعیت خیابان هستند، گاه به این کودکان کودکان خیابانی یا کودک خیابان گفته می­‌شود. مسئول ساماندهی این افراد سازمان بهزیستی است.

طبق مواد قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب ۱۳۹۹ به ویژه مواد ۳۳ تا ۳۶، اگر کودکی در خیابان باشد، در وضعیت مخاطره‌آمیز قرار دارد و باید مددکاران سازمان بهزیستی یا ضابطان قضایی به ویژه پلیس اطفال و نوجوانان به کمک آنها بروند.

از سوی دیگر وضعیت کودکان غیر ایرانی برعهده  وزارت کشور است و از سوی دیگر طبق قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، متولی ساماندهی کودکان در معرض خطر از جمله کودکان در وضعیت خیابان سازمان بهزیستی است و سایر نهادها باید در این زمینه کمک کنند.

آمار کودکان کار در کشور روز به روز درحال افزایش است

گفتنی است، همچنین سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران 21 خرداد 1402 در اظهاراتی در صحن علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه آمار کودکان کار در کشور و به ویژه در شهر تهران روز به روز در حال افزایش است، افزوده بود: ۷۰ هزار کودک کار در خیابان‌های تهران وجود دارد.

با تمامی ارگان هایی که ترک فعل کرده اند برخورد صورت خواهد گرفت

در این باره با محمد تقی نقد علی، عضو کمیسیون قضایی مجلس گفتگو کردیم. او درباره گزارشات مستمر در مورد کودک آزاری و حیف و میل شدن حقوق کودکان کار در شهرهای بزرگ کشور به خبرنگار رکنا گفت: به طور حتم با تمامی ارگانهایی که در این باره ترک فعل کرده اند به صورت جدی و مطابق ضوابط قانونی برخورد صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اهمیت حفظ حقوق کودکان در توصیه های ادیان الهی، بیان داشت:  نمی شود مساله ای را که رعایت آن هم مورد تاکید دین اسلام است و هم قانون و عرف عمل به آن را به برای همه ما به عنوان یک وظیفه تعیین کرده است، مورد بی مهری قرار گیرد و ما هم در قبال آن مماشات داشته باشیم.

عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس قطعا در برابر افراد و نهادهایی که در خصوص قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مسئولیت دارند و به مسئولیت خود عمل نمی کنند حساس است و آنها را مورد بازخواست قرار خواهد داد.

خبرنگار: آزاده مختاری

 

کدخبر: 907130 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟