دو خرس سیاه برای درمان به تهران منتقل شدند / نام جدید آنها چیست؟

به گزارش رکنا به نقل از سلامت نیوز، داود میرشکار افزود: دو توله خرس سیاه از یک دستگاه اتوبوس مسافربری توسط نیروهای ایست و بازرسی شهید سالاری شهرستان گناباد کشف و ضبط و پس از طی مراحل قانونی تحویل اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گردیده بود. پس از طی مراحل اداری به صورت موقت پژوهشگاه زابل حفاظت و مراقبت از توله خرس‌ها به عهده گرفت .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: در زمان تحویل و انجام معاینات پزشکی توسط دامپزشکان و متخصصان مرکز مذکور آنان متوجه پوسیدگی و عفونت در دندان نیش فک پایین توله خرس ماده که به نام “نیکا” نامگذاری شده بود، گردیدند و زیر نظر دامپزشکان و متخصصان آن مرکز تحت مراقب قرار گرفت .

به مرور علاوه بر عفونت التهاب دندان و تورم در ناحیه فک بالا و پایین نیز بروز که به تشخیص متخصصان و دامپزشکان این مرکز آنتی بیوتیک تجویز و استفاده گردید اما بهبودی کامل حاصل نشده و ضرورت بررسی و انجام معاینات تخصصی مطرح شد که به دلیل عدم امکانات و تجهیزات درمانی حیات وحش در استان و مشورت با سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم به انتقال گونه‌ها به کلینیک پارک پردیسان گردید.میرشکار ادامه داد: با توجه به هماهنگی‌ها و همکاری‌های صورت گرفته انتقال توله خرس‌ها با نام‌های “نیکا” و “نیما” با پرواز زاهدان-تهران انجام و توله‌ها به پارک پردیسان سازمان حفاظت محیط زیست انتقال یافتند.

میرشکار ادامه داد: شایان ذکر است در زمان انجام معاینات پزشکی توله خرس‌ها در زمان تحویل به دامپزشکان علاوه بر مشکل عفونت دندان و التهاب فک بالا و پایین در توله خرس ماده( نیکا) متوجه آثاری از زخم و آزار بر روی فک بالایی توله خرس نر( نیما) نیز شدند که نشان از آزار و اذیت این گونه در زمان اسارت توسط قاچاقچیان حیات وحش داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان توضیح داد: خرس سیاه، از نظر حفاظتی جزء گونه‌های در معرض خطر انقراض سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و در جهان در طبقه « آسیب پذیر» (UV) فهرست سرخ IUCN قرار دارد اما زیرگونه بلوچی خرس سیاه (Ursus thibetanus gedrosianus) در طبقه « به شدت در معرض خطر انقراض» (CR) است و در پیوست کنوانسیون CITES قرار دارد.

کدخبر: 908952 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟