وزارت خارجه در مورد دیپلماسی آب به شدت ضعیف عمل کرده است/ مجلس یازدهم مستقل نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دو ماه از فرصت یک ماهه ایران برای اختصاص حق آبه هیرمند از سوی افغانستان گذشته است. وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و چندین ارگان دولتی دیگر که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بحث حق آبه دخیل هستند، روزه سکوت اختیار کرده اند و به اظهارنظرهای مبهم و همراه با ابراز امیدواری و گاها ابراز نگرانی بسنده می کنند. مردم سیستان و بلوچستان هر روزشان را سخت تر از روز قبل سپری می کنند و مرکز نشینان نیز نظاره‌گر این داستان غم انگیز هستند. اینکه چه زمانی تاریخ پایان این دومینوی وحشت اعلام خواهد شد یا دقیقا چه کسی یا ارگانی باید پاسخگوی این شرایط باشد به صورت واضح مشخص نیست اما چیزی که مشخص است این است که مردم روایت های هر چند هفته یکبار رسانه ها را در این منطقه هر روز، هر ساعت و هر لحظه زندگی می کنند.

جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، اظهار داشت: ما در خصوص حق آبه خودمان از محل آبهای مرزی در کشور کوتاهی بسیاری داشتیم و این در حالیست که کشور ترکیه بیش از 30 سد در حوزه های آبریز دجله و فرات و ارس احداث کرده و یا در حال احداث است.

وی افزود: ترکیه با این اقدام خود حیات دشت خوزستان، هورالعظیم و حوزه آبریز ارس در بخش ایران را کاملا تهدید می کند و دیپلماسی آب کشور ما در این خصوص بسیار ضعیف عمل کرده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سوال اینجاست که چرا دستگاه دیپلماسی کشور در طی یک دهه اخیر این موارد را پیگیری نکرده است و به این کشورهای اجازه داده است تا این سدها بر روی حوزه های آبریز که ایران در پایین دست آن قرار دارد ساخته شود و حق آبه ایران در آینده با تهدید جدی روبه رو شود.

محمودزاده با اشاره به اتفاقات رخ داده در طول ماه های اخیر در مرز افغانستان پیرامون موضوع حق آبه هیرمند ، تاکید کرد: من خودم چند بار آقای ظریف، وزیر امور خارجه سابق و آقای امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه فعلی را با طرح سوال به مجلس کشاندم اما متاسفانه هیچ نتیجه مناسبی در پی نداشت.

وی اضافه کرد: دیپلماسی ما باید بتواند به شیوه ای عمل کند که دولت ترکیه و گروه طالبان بر حق کشور ایران نسبت به برخورداری از این حق آبه اذعان و عمل کنند در حالیکه تاکنون رخ نداده است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما در مورد حق آبه هیرمند با افغانستان پیمان نامه داریم، ادامه داد: هر ملاحظه ای در این خصوص از ملاحظه مردم این مناطق با شرایط بسیار سختی که برای آنها پیش آمده است مهم تر نخواهد بود.

محمودزاده گفت: دستگاه دیپلماسی باید پیگیر جدی حق و حقوق مردم ایران باشد و همانطور که ما به حقوق سایر کشورها در این زمنیه احترام می گذاریم آنها هم باید به حق و حقوق ما احترام بگذارند همانطور که همین الان ما در حوزه رود «زاب» در غرب کشور به حق و حقوق کشور عراق احترام می گذاریم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دستگاه دیپلماسی ما باید هماهنگ با سایر نهادهای دولتی و حاکمیتی در صورت عدم توجه گروه طالبان به حق آبه هیرمند به سرعت فشارهای اقتصادی را در دستور کار قرار دهد زیرا بخش عمده ای مواد غذایی و دارویی کشور افغانستان هم اکنون از طریق مرزهای ایران تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از 7 میلیون نفر مهاجر در حال حاضر در کشور ما وجود دارد، عنوان کرد: این ها ابزارهایی در دست دیپلمات های ما هستند که بتوانند حق آبه ما را از هیرمند از گروه طالبان بگیرند و دستگاه دیپلماسی ما به شدت در این زمینه ضعف دارد.

محمودزاده با اشاره به اینکه متاسفانه مجلس یازدهم با دولت ارتباط خیلی نزدیکی دارد و این یک ضعف بزرگ محسوب می شود، بیان داشت: این یک ضعف بزرگ است که مجلس اعلام می کند ما با دولت هماهنگ هستیم و متاسفانه مجلس یازدهم در این زمینه مستقل عمل نکرده است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس در بعد نظارتی خود ضعف جدی دارد و نباید به دلیل ارتباط نزدیکی که با دولت دارد حق پاسخگو کردن وزرا را از نمایندگان مجلس گرفت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه وزار نیز از این مساله سوء استفاده می کنند و سعی در اصلاح ضعف های خود ندارند و دلیل عمده مشکلات ما در وزارتخانه های دولتی در دولت سیزدهم به این مساله بر می گردد.

خبرنگار: مسعود لاهوت 

کدخبر: 911668 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟