مدارس کشور 19 هزار مراقب سلامت کم دارند / دانش آموزان چاق در بدو ورود به مقطع ابتدایی رایگان تحت پوشش خدمات سلامت قرار می گیرند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، معاینات قد، وزن، ترسیم رشد فیزیکی دانش آموزان، نظارت بر بهداشت و ایمنی محیط مدرسه، لوله کشی صابون مایع و سرویس های بهداشتی، معاینات مقدماتی(بینایی/ شنوایی/ دهان و دندان و…) با اولویت پایه تحصیلی و... از جمله وظایف مراقبین سلامت در مدارس است.

اینکه چه تعداد مراقب سلامت در مدارس کشور کم داریم را از اعظم گودرزی، مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش جویا شدیم.

او در ابتدا با اشاره به اینکه به ازای هر 480 دانش آموز باید یک مراقب سلامت در مدارس مناطق شهری مستقر باشد، گفت: با این حساب، حدود 19 هزار مراقب سلامت در کشور کم داریم. امیدواریم با ایجاد رشته مراقب سلامت مدرسه در دانشگاه فرهنگیان و همچنین از طریق جذب ماده 28، افرادی که در رشته پیراپزشکی داوطلب که در آزمون استخدامی شرکت کرده اند این رقم را جبران کنیم. لازم به ذکر است سال گذشته 950 نفر جذب از طریق ماده 28 داشته بودیم.

گودرزی تاکید کرد: با توجه به شرایط سیستم جدید و بحران های حوزه سلامت، ما در آموزش و پرورش، دوره توانمندسازی مراقبان سلامت را در تابستان امسال برگزار می کنیم به منظور گسترش صلاحیت حرفه ای کارکنان سلامت و ارتقا شایستگی های حرفه ای این دوره ها را برگزار می کنیم.

او افزود: در سراسر کشور 6 هزار و 500 مراقب سلامت داریم که با توجه به کمبود نیرو، از ظرفیت فرهنگیانی که راغب به کمک به در حوزه سلامت هستند با عنوان رابطین سلامت مدارس استفاده می کنیم. علاوه بر آن، دو میلیون و 200 هزار سفیر سلامت دانش آموزی داریم که آموزش های لازم را از طرف مجریان برنامه دریافت می کنند و با توجه به کمبود مراقب سلامت در مدرسه، از ظرفیت این دانش آموزان استفاده می شود.

مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش در خصوص چاقی دانش آموزان گفت: برنامه هایی با دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت داریم که دانش آموزان بدو ورود به دبستان را که چاق هستند یا اضافه وزن دارند را شناسایی و با مشاوره های تغذیه ای آنها را به مراکز جامع خدمات سلامت تحت پوشش وزارت بهداشت ارجاع می دهیم. آنها می توانند به صورت رایگان از خدمات این مهم استفاده کنند. این طرح فقط مخصوص یک پایه است که آذرماه امسال اجرایی می شود و اگر وزارت بهداشت بتواند خدمات بیشتری را ارائه دهد، ما پایه های مختلف تحصیلی را به این طرح اضافه می کنیم.

کدخبر: 912795 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟