نماینده مجلس: عملکرد مدیران میانی دولت، عامل تورم در کشور است / مساله اصلی دولت و مجلس باید حل مشکلات اقتصادی باشد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم رهبری انقلاب بارها تاکید داشتند که حل مسائل اقتصادی باید در اولویت اقدامات مجلس و دولت باشد. این تذکرات تا جایی پیش رفت که ایشان حتی در آستانه سال جدید بازهم اقتصاد را مساله اصلی کشور نامیدند و بر لزوم هماهنگی بین دستگاه ها و قوا برا حل مساله تاکید داشتند اما این در حالیست که عملکرد دولت و مجلس با این اولویت اساسی در کشور خوانایی ندارد. قیمت های رو به بینهایت بازار مسکن، تورم بسیار بالا در اقلام غذایی و قوت غالب مردم، قیمت خوردو و هزینه های سرسام آور حمل و نقل و افزایش بیکاری و کمبود شغل برای افرادی که تازه وارد بازار کار می شوند تنها گوشه ای از وضعیتی است که مردم به ویژه در دو سال اخیر درگیر آن هستند.

اما زمانیکه پای صحبت مدیران دولتی و نمایندگان مجلس می نشینیم وخامت مشکلات اقتصادی به گونه ای دیگر توصیف می شود. برخی از مدیران و نمایندگان مجلس در کتمان شرایط بغرنج اقتصادی آن را جنگ روانی دشمنان علیه مردم و کشور می دانند اما برخی دیگر آن را تایید می کنند و از اقدامات سودمند برای مدیریت و بهبود شرایط اقتصادی سخن می گویند.

در این میان اما کمتر افرادی از نقاط عطف و کلیدی و نکته هایی که می تواند به ناهماهنگی ها و عدم اتصالات بین قوا برای پیشبرد مسایل و مشکلات اقتصادی اشاره کند، صحبت می کنند. یکی از این عدم اتصالات که بارها توسط نمایندگان به آن اشاره شده است و اکنون در مسایل اقتصادی بسیار پررنگ تر به نظر می رسد، چرخه معیوب تصویب قانون و عدم اجرای نادرست یا ناکامل آن توسط دستگاه های اجرایی است و یا ارایه بخش نامه های مغایر با روح قواین تصویب شده است که در عمل توسط کارشناسان و مجریان میدانی در استان ها نیز به درستی اجرایی نمی شود.

تورم کشور کمر شکن است

در این خصوص زهرا شیخی ، نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا با اشاره به مسائل و مشکلات اقتصادی کشور و لزوم توجه ویژه دولت و مجلس به باز کردن گره های اقتصادی در کشور، بیان داشت: مساله اصلی دولت و مجلس باید حل مسائل و مشکلات اقتصادی باشد و متاسفانه تورم عمومی و کمرشکنی جامعه را فراگرفته است که هر فردی به راحتی این مساله را در جامعه مشاهده می کند.

وی افزود: مجلس در ماه های اخیر به ساماندهی شرایط مسکن اعم از اجاره بها و ... به صورت مستقیم ورود کرد و روزها در مورد این مساله مصوبات قابل توجهی داشتیم اما تا این مصوبات نهایی شود و وارد فاز اجرایی شود شاید قدری طول بکشد اما ما به مردم حق می دهیم چون تاثیر این اقدامات آنچنان که انتظار میرفت در اقتصاد خانوار ملموس نبوده است.

نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نتیجه اقدامات مجلس در حوزه های اقتصادی هنوز نتیجه و اثربخشی مورد نظر نمایندگان مجلس را تامین نکرده است. هرچند باید پذیرفت که مسائل و مشکلات اقتصادی و تورم موجود یک شبه بر کشور تحمیل نشده است و سابقه در گذشته دارد ولیکن برای حل این موارد نیاز به برنامه ریزی و اقدامات عاج در کوتاهترین زمان ممکن و توسط افراد کارآمد را می طلبد.

شیخی بیان کرد: عدم اجرای صحیح بعضی از قوانین، ناکارآمدی برخی از مدیران و در برخی از موارد عدم نظارت صحیح به مسائل و مشکلات پیش آمده در اجرای قوانین می تواند از جمله علت های اصلی مشکلات به وجود آمده باشد.

وی با انتقاد از برخی بی توجهی ها در عرصه عمل به قوانین تصویب شده، اضافه کرد: نمایندگان مجلس هفته ها در مورد تصویب «طرح واردات خودرو» جلسات تخصصی و بحث های کارشناسی در صحن علنی انجام داد اما بعد از چندین ماه هنوز یک خودرو هم وارد کشور نشده است در حالیکه مدتهاست مجلس این طرح را پیگیری می کرد.

آیین نامه های دولت در برخی موارد با روح قانون در تضاد است

نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نظارت های غیردقیق و عدم اجرای صحیح قوانین دو مساله بسیار مهم است که متاسفانه روابط بین دولت و مجلس را مختل کرده است به عنوان مثال مجلس قانونی را در یک حوزه تصویب می کند اما وقتی وارد فاز اجرایی در وزارتخانه مربوطه می شود آیین نامه ها و بخش نامه هایی برای اجرای آن به دستگاه ها ابلاغ می شود که بعضا با روح قانون در تضاد است و گره کار دقیقا در اینجا است.

شیخی تصریح کرد: در موارد دیگر نیز مساله به این شکل پیش رفته است. مثلا مصوبه ای که ما برای نظارت بر قیمت مرغ و تخم مرغ و کالاهای اساسی داشتیم آیا در فاز اجرایی و عملی خود با قانونی که در مجلس تصویب شد به یک شکل بوده است.

وی با اشاره به اینکه نماینده های مجلس نسبت به مدیران دولت درک درست و بهتری از وخامت اوضاع اقتصادی دارند چراکه دائما در میان مردمند، گفت: عدم اجرای صحیح قانون و عدم بهره گیری درست از ظرفیت آن از جمله چالش هایی است که ما اکنون با آن مواجه هستیم.

نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اینقدر که نمایندگان در بین مردم هستند مسوولان اجرایی درگیر نیستند و به این دلیل است که نمایندگان بارها این مسائل و مشکلات را تذکر می دهند و نکته ای که برای من به عنوان یکی از نمایندگان مردم در مجلس ملموس بوده این است که یک اتفاق نظری بین نمایندگان و مدیران دولت در سطوح بالا وجود دارد اما وقتی این قانون برای اجرا به سطوح پایین تر می رسد با مشکل مواجه می شود.

شیخی اظهار داشت: برای اجرای صحیح قانون لازم است بدنه کارشناسی کشور به صورت دقیق و به موقع دستور رییس جمهور یا وزرا را اجرایی کند و با توجه به این مساله می توان گفت که نظام بروکراسی کشور برای اجرای قوانین دچار مشکل جدی هستند.

وی به مصوبات اقتصادی مجلس در طول چند ماه اخیر در مورد تسهیل کسب و کار، حذف امضاهای طلایی، واردات خودر، ساماندهی بازارمسکن و کنترل قیمت ها اشاره کرد و افزود: اینکه آیا مجلس و دولت واقعا دنبال حل مسائل اقتصادی هستند گاهی اوقات برای خود من هم به عنوان یک نماینده تبدیل به یک سوال می گردد اما باید به این نکته توجه داشت که جنبه روانی مشکلات هم از اهمیت بالایی برخوردار است و ما باید بیشتر از گذشته در جامعه امیدآفرینی داشته باشیم.

به گزارش رکنا، وخامت اوضاع اقتصادی در کشور به حدی رسیده است که در شرایط لبریز شدن آستانه تحمل مردم نسبت به مشکلات و بحران های اقتصادی قرار داریم اما دولت و مجلس همچنان مشکلات را گردن همدیگر می اندازند و عزم جدی برای حل بحران های اقتصادی ندارند. این در حالیست که شعار حل مشکلات اقتصادی شعار اصلی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم بوده است.

خبرنگار: مسعود لاهوت

کدخبر: 912808 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟