وضعیت «چه کنم» وزارت کار در کمک رسانی به زن آواره شده چابهار / زن شناسنامه ندارد، زمین و وام 200 میلیونی به پسر معلولش داده می شود + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روابط عمومی وزارت کار در گفت و گو با رکنا در واکنش به فیلم منتشر شده از زن چابهاری که دو فرزند معلول دارد و خانه اش توسط بنیادمسکن به علت حضور در حریم، تخریب شده بود گفت: این زن دو فرزند معلول ندارد و فقط یک فرزند معلول دارد. این فرزند 56 ساله است که یک سالی می شود که به علت تصادف ، معلول شده و تصادف کرده است. این فرزند معلول با نام اقبال که متاهل و بچه دار است، تا الان از بهزیستی مستمری دریافت می کرده است. او ماهیانه یک و نیم میلیون تومان حقوق دریافت می کرده است. همچنین این فرزند، خانه استیجاری دارد و اجاره می دهد.

روابط عمومی وزارت کار تاکید کرد: این زن شناسنامه‌ ندارد و به همین علت، بهزیستی نمی تواند به او کمک کند و بنیاد مسکن هم نمی تواند زمینی به او اعطا کند. برای همین کمکی که قرار است به آن زن توسط بهزیستی انجام شود را به پسرش که شناسنامه ی عمویش را دارد اعطا شود.

روابط عمومی وزارت کار افزود: طی جلسه ای با مدیرکل های بهزیستی و بنیاد مسکن استان، مقرر شده است که بنیاد مسکن، به این فرزند، زمین بدهد و بهزیستی نیز اعلام کرده است که 200 میلیون تومان کمک هزینه داده شود. همچنین قرار بر این است که از این ماه، به پسر معلول این زن، حق پرستاری از طرف بهزیستی پرداخت شود.

لازم به ذکر است، بلاتکلیفی در امدادرسانی و کمک دولتی به این زن، به علت نداشتن شناسنامه، نشان دهنده مشت نمونه خروار مشکلات مربوط به شناسنامه است. این بحرانی است که چندین دهه استانهای مرزی، به خصوص سیستان و بلوچستان را درگیر کرده است.

ساماندهی افراد بی شناسنامه در این منطقه، آسیب های متعددی را به وجود آورده است و با توجه به محرومیت این منطقه از لحاظ بهداشت و سلامت، اقتصادی، آموزش های پیش از ازدواج و ازدواج های فامیلی و... آمار معلولان در این منطقه را بالا برده است و معضل نداشتن شناسنامه، دست بهزیستی را برای کمک رسانی بسته است.

چندی پیش، ساجد جوهر، عضو شورای شهر شهرستان دشتیاری به رکنا گفته بود: حتی برخی از بی شناسنامه ها، پرونده هم تشکیل داده اند. یک مورد را خودم می شناسم که نزدیک 15 سال است که پیگیری می کند ولی همچنان نتوانسته است شناسنامه ای دریافت کند. کسانی که تمکن مالی داشتند، با پیگیری از تهران و زاهدان و... توانسته اند شناسنامه بگیرند؛ ولی کسانی که از خانواده های ضعیف و فقیر هستند باید چه کنند؟ آنها حتی پول ندارند تا به مرکز استان بروند در نتیجه از دریافت شناسنامه منصرف شده اند.

به نظر می رسد لازم است وزیر کار، درخواست جدی تری به نهادهای متولی برای سامان دهی این موضوع ارائه دهد. لازم است وزیر کار، ساماندهی نشدن وضعیت بی شناسنامه ها با عبور از جملات شعارگونه، به صورت عملیاتی تر ورود کند.

به طور خاص در مورد زن چابهاری، حتی ممکن است فرزند او، این زمین و خانه را در اختیار مادرش قرار ندهد و از لحاظ قانونی هم اجازه این کار را دارد و باز هم زن، بدون سرپناه خواهد ماند.

کدخبر: 913787 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟