در آموزش و پرورش و آموزش عالی کارآفرینی نمی آموزند / پلمب کسب و کارها یعنی یک موج مهاجرت بزرگ دیگر از ایران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مهرداد عباد، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در گفت و گو با رکنا گفت: در فرهنگ آموزش در سطوح پایین تر مثل دبستان و دبیرستان، کارآفرینی آموزش داده نمی شود و آموزش ها بیشتر نظری هستند تا اینکه عملی باشند. در سطح بالاتر، کارآفرینی حتی در دوره دانشگاه هم آموزش داده نمی شود و خیلی از جوانان با این تصور درس می خوانند که بعد از فارغ التحصیلی جایی کار کنند و حقوق بالایی دریافت کنند. تعداد خیلی کمی از افراد به فکر شروع کسب و کار می افتند. از سویی دیگر هم وقتی محیط را می بینند، دل و جرات این را پیدا نمی کنند کسب و کاری را شروع کنند.

وی افزود: مثلا این موضوع رایج شده است که اگر کسی می خواهد کسب و کاری را راه بیندازد، به صورت غیر رسمی کار کند تا مالیات ندهد. به خاطر همین خیلی از شرکت هایی که شروع به کار می کنند، به صورت رسمی و قانونی کار نمی کنند و اظهارنامه مالیاتی نمی دهند با این تصور که مالیات کمتری دهند.

در ایران، آمار شرکت های ثبتی هم در دسترس نیست چه برسد به غیر ثبتی ها!

وی در پاسخ به اینکه چند تا از شرکت ها به صورت غیر رسمی فعالیت می کنند چندتا هستند، گفت: در ایران حتی آمار شرکت های ثبتی هم وجود ندارد. با این وجود به نظر می رسد که شرکت های ثبتی در ایران تعداد کمی دارند و با توجه به جمعیت نشان می دهد که خیلی از شرکت ها شروع به کار می کنند ولی شرکت را ثبت نمی کنند.

عدالت مالیاتی رعایت نمی شود و این به ضرر خود دولت است

عباد تاکید کرد: بخش بزرگی از کمبود بودجه دولت به خاطر همین است که دولت نمی تواند مالیات کسب و کارها را اخذ کند؛ بنابراین عدالت مالیاتی رعایت نمی شود و این به ضرر خود دولت است. از سویی دیگر، فرهنگ هایی که با کارآفرینی مقابله می کند زیاد است. مثلا همه جا می گویند شریک داشتن خوب نیست و این باعث می شود جوانان ما دل و جرات شروع یک کسب و کار جدید را نداشته باشند.

شرکت های کوچک و متوسط موجب توسعه آلمان شدند؛ ما نسبت به آنها بی تفاوتیم!

مهرداد عباد با اشاره به اینکه کسب و کار یکی از لازمه هایش سرمایه است، گفت: اگر بتوان در ایران تسهیلاتی که برای شروع کسب و کار و تولید داده می شود را به جوانانی که کسب و کار راه اندازی می کنند، بدهند، اشتغال زایی در کشور چند برابر می شود. ظرفیت کارخانه های بزرگ کشور پر است و بیشتر از این نمی توانند اشتغال زایی و تولید داشته باشند چراکه بهره وری در ایران کم است. در نتیجه شرکت های کوچک و متوسط خیلی می توانند به توسعه و رفع مشکلات کمک کنند. بعد از جنگ جهانی دوم، شرکت های کوچک و متوسط آلمان بودند که توانستند این کشور را توسعه دهند.

او افزود: ما در کشورمان می بینیم هر سال توجه به یک موضوعی مورد تاکید قرار می گیرد و بعد در آن حوزه رانت به وجود می آید؛ مثل دانش بنیان و... ولی حمایت واقعی از تولید و دانش بنیان ها باید به سمت کمک کردن به شرکت های کوچک و متوسط برود تا بتوانند کالای صادراتی رقابتی تولید کنند. ما مراکز نوآوری در کشور داریم؛ ولی تمرکزشان بیشتر روی استارتاپ های حوزه آی تی است. این تفکر اشتباهی است که فکر می کنند استارتاپ حتما باید در حوزه کامپیوتری باشد ولی مثلا اگر یک نفر بتواند با نوآوری، در حوزه گاز، استخراج هلیوم از گاز طبیعی فناوری جدیدی به دست بیاورد، هم برای کشور مفید خواهد بود و هم برای خود جوان، کسب و کار ایجاد می شود.

پلمب کردن کسب و کارها نتیجه ای جز مهاجرت نیروی کار نخواهد داشت

این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در پاسخ به اینکه پلمب کردن کسب و کارها چه نتیجه ای در پی خواهد داشت، گفت: این شرایط فعلی، تاثیر بسیار منفی بر اقتصاد ایران گذاشته است و از طرفی باعث افزایش مهاجرت می شود. وقتی جوانان می بینند که نمی توانند کسب و کاری را راه بیندازند، کاری را در کشورش شروع نمی کند و به جایی می رود که برایش کار کردن راحت باشد. رتبه دویینگ بیزینس ایران 127 از بین حدود 140 کشور است و این یعنی شروع کسب و کار در کشور اصلا ساده نیست. 

عباد تاکید کرد: وقتی اتفاقات فراقانونی رخ می دهد، باعث دلسردی شروع کنندگان کسب و کار می شود. بی ثباتی در ایران، خیلی زیاد است و یکی از اولین اصول راه اندازی کسب و کار، داشتن ثبات اقتصادی است. در ایران، هم ریسک های اقتصادی بالاست و هم بی ثباتی در همه حوزه ها وجود دارد. این باعث می شود عملا سرمایه گذار خارجی اصلا به سمت ایران نیاید. جوانان ما هم وقتی می بینند شرایط به این شکل است و به جاهای دیگری می رود. این کارها دافعه است تا جاذبه، آن هم در شرایطی که ما به سرمایه گذاری نیاز داریم، مسئولان باید تلاش کنند سرمایه گذاری داخلی را حفظ کنند وگرنه اوضاع خیلی بدتر می شود.

کدخبر: 915082 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟