وزارت کار: در برخی استان ها کارگر پیدا نمی شود

به گزارش رکنا به نقل از تسنیم، در تیر ماه 1402 سامانه جست‌وجوی شغلی رونمایی شد. معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام به طراحی و ارتقای سامانه جست‌وجوی شغل با هدف کاهش زمان و هزینه‌های جست‌وجوی شغل، بهبود و انسجام در عملکرد کاریابی‌ها و در نهایت رشد نرخ اشتغال کشور و افزایش رضایتمندی ذی‌نفعان کرده است.

در این سامانه کاریابی‌ها، کارفرمایان و کارجویان می‌توانند ضمن ایجاد پنل کاربری و ثبت داده‌های لازم از خدمات سامانه در زمینه معرفی فرصت‌های شغلی، شناسایی افراد آماده به کار و تطبیق شغلی بهره‌مند شوند، بر این اساس، شفافیت و پویایی در بازار کار ثبت می‌شود و سیاست‌گذاری بهتر و بهبود عملکرد بازیگران حوزه بازار کار را به‌دنبال خواهد داشت.

به‌گفتۀ معاون اشتغال وزارت کار ، محمود کریمی بیرانوند, سامانه جست‌وجوی شغل مهمترین دستاورد دولت سیزدهم در کاهش دغدغه اشتغال و کیفی‌سازی شغل است، وی دراین‌باره می‌گوید:‌ این سامانه همه مسایل کاریابی، افراد جویای کار و شغل و کارفرمایان را شفاف‌سازی می‌کند.

وی با بیان این که حداکثر تا 2 ماه آینده با تکمیل سامانه جست‌وجوی کار تمام آنالیز شغل‌های کشور در این سامانه قابل ارایه و اطلاع‌رسانی است، گفت: کارجویان و کارفرمایان در این سامانه نقش محوری دارند، کارنامه کارجویان را خواهیم داشت، کارفرمایان نیز نیازمندی‌های خودشان را اعلام می‌کنند.

کریمی با بیان این که وزارت علوم و دستگاه‌های آموزشی و مهارتی می‌توانند از این آنالیز بیشترین استفاده را در هدف‌گذاری داشته باشند، گفت: کاریابی‌ها نیز می‌توانند در این سامانه به فعالیت‌های خود عمق ببخشند.

چندی پیش نیز محمود کریمی بیرانوند, از راه‌اندازی نظام جامع اطلاع‌رسانی بازار کار تا شهریور‌ماه امسال خبر داد و اعلام کرد: با راه‌اندازی نظام جامع اطلاع‌رسانی بازار کار، اطلاعات لازم برای شناسایی کارجویان اعم از دانش‌آموختگان و سایر افراد جویای کار فراهم می‌شود.

 دغدغه تأمین نیروی کار از سوی کارفرمایان در بعضی از استان‌های کشور به نقطه بحرانی رسید

امید ملک؛ مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار با ابراز این‌که "اکنون دغدغه‌های کارفرمایان از کمبود منابع و سرمایه در گردش به تأمین نیروی کار رسیده است"، گفت: اطلاعات کارفرمایان و کارجویان در سامانه می‌تواند به حل مشکلات کیفی و کمّی اشتغال کشور کمک کند.

امید ملک با بیان این‌که هزینه کارفرمایان در استفاده از سامانه جست‌وجوی کار به صفر می‌رسد، افزود: در دو ماه گذشته 76هزار نفر به سامانه جویای کار مراجعه کردند، 28هزار کارجو درخواست کار کردند و فرصت شغلی برای حدود 14 هزار نفر ایجاد شده است.

وی با تأکید بر این‌که واحدهای کاریابی‌ها در استان‌ها باید از طریق این سامانه پای کار بیایند، ادامه داد:‌ در این سامانه در عین حال افراد به‌صورت مستقل می‌توانند ثبت‌نام کنند و ظرف پنج‌ روز کارفرمایان می‌توانند نیازهای خود را اعلام و در جذب این افراد اقدام کنند.

ملک اظهار کرد: ازآن‌جایی که مشاغل نوظهور در حال افزایش از طریق این سامانه قابل رصد و پیگیری است، 49هزار شغل در این سامانه طراحی شده است.

کدخبر: 918623 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟