وزارت بهداشت عملکرد قابل دفاعی در اجرای طرح پزشک خانواده ندارد/ فقر زیرساخت های درمانی در مسکن های ملی و مهر

محسن فتحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار رکنا تصریح کرد: نظام سلامت و اقتصاد سلامت در دنیا چهارچوب خاص خود را دارد و نمی توان همه امکانات را در همه نقاط جغرافیایی به اشتراک گذاشت.

وی افزود: این نظام با توجه به افزایش جمعیت سطح بندی های متفاوتی دارد که تمرکز امکانات نیز با توجه به این سطح بندی انجام می گیرد. پزشکان متخصص در شهرهای بین 20 هزار نفر به بالا حضور دارند و به طور مثال نمی توان در یک شهر 5 هزار نفری نمی توان یک پزشک فوق تخصص را مستقر کرد زیرا نظام سطح بندی و اقتصاد سلامت این اجازه را به ما نخواهد داد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح پزشک خانواده اما می تواند از طریق دسترسی به پرونده سلامت افراد خانواده این مراجعات را کاهش می دهد و مراجعه افراد به پزشک را هدفمند می کند.

فتحی تصریح کرد: در مورد عملکرد وزارت بهداشت در خصوص طرح پزشک خانواده قطعا رضایتمندی وجود ندارد و دلیل آن می تواند شرایط نامناسب بودجه ای و وضعیت اقتصادی کشور باشد و ارتباطی به این دولت و آن دولت ندارد.

وی اضافه کرد: ما وقتیکه منابع محدودی را برای هزینه کرد در حوزه بهداشت و درمان داریم نمی توانیم انتظار داشته باشیم که تمامی مشکلات در این حوزه حل شود. دولت قبل در حوزه کرونا تمرکز کرد و دولت فعلی نیز بر روی توسعه زیرساخت های درمانی در مناطق محروم تمرکز دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قطعا وزارت بهداشت عملکرد قابل دفاعی در اجرای طرح پزشک خانواده ندارد هرچند حوزه سلامت و درمان تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست اما متولی اصلی این حوزه وزارت بهداشت است.

فتحی بیان کرد: طی سالیان گذشته قرار بود از محل یک درصد از 9 درصد ارزش افزوده، بخشی از هزینه های بهداشت و درمان تامین شود که هیچ وقت محقق نمی شد اما با تلاش همکاران ما در مجلس یازدهم این رقم امسال محقق شد که رقم قابل توجه و نزدیک به 60 همت است.

وی یادآور شد: به طور مثال در برخی از موارد سازمان برنامه می گوید اولویت دولت هم اکنون انتقال آب به یک استانی است که دچار تنش آبی می باشد و تامین هزینه این مساله مهم تر از مسایل دیگر است به همین دلیل و با توجه به اینکه منابع درآمدی دولت نیز محدود است نمی توان انتظار دیگری از دولت داشت.

عدم تعریف زیرساخت های درمانی در طرح مسکن ملی در آینده چالش برانگیز خواهد شد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به ساخت مسکن ملی در مناطق مختلف کشور عنوان کرد: عدم تعریف زیرساخت های بهداشتی و درمانی در این مراکز یک چالش جدی در آینده برای ساکنان این مناطق ایجاد خواهد کرد و ما این تجربه را در طرح مسکن مهر نیز داشتیم.

فتحی بیان داشت: شما وقتی می خواهید یک جمعیتی را در یک منطقه ای سکونت دهید باید حتما به زیرساخت های آموزشی، فرهنگی و به ویژه درمانی توجه کنید زیرا عدم توجه به این مساله بار هزینه ای بر نظام سلامت را در آینده افزایش خواهد داد.

وی افزود: لازم است وزارت بهداشت یا خود یا با کمک بخش خصوصی اقدامات لازم برای اختصاص یک مرکز بهداشتی و درمانی در شهرک های مسکن ملی در نظر بگیرد زیر این مساله امر بسیار ضروری و مهمی است.

کدخبر: 918745 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟