شهرک های توریستی غیرقانونی در حال بلعیدن آب در اطراف تهران و البرز/عضو شورای شهر کرج:جهاد کشاورزی مقصر است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کرج و روستاها و شهرهای اطراف آن در قدیم حال و هوای خاصی داشتند از کوچه‌های پر پیچ و خم و خانه‌های ساده و بی آلایش تا نهرهای پرآب و زمین های حاصلخیز و باغات پرمیوه. حالا اما روستاهای استان البرز شبیه به دهکده‌های گردشگری شده‌اند که مهمانان آن اغلب از افراد مرفهی هستند که از شهرهای بزرگتر به آن سفر کرده اند. افرادی که برای تمدد اعصاب و ایجاد حس آرامش در کنار دوستان و یا خانواده تهران دشت، کردان ، واریان و یا نقاط دیگری را برای تفریح انتخاب می کنند.

این زمین‌ها زمانی زیر کشت انواع محصولات کشاورزی از جمله گندم بودند که با تغییر سبک زندگی و تجمع جمعیت در شهرهای بزرگ از جمله کرج نیاز به تفریحات شهرنشینی لاکچری را در این مناطق ایجاد کرد و باعث ساخت ویلاهای مدرنی شد سودهای کلانی را با خود به دنبال داشته است و روستاییان این منطقه را ترغیب می کند تا اراضی خود را که روزی ضامن امنیت غذایی و تنوع محصولات برای ما بودند تبدیل به ویلاهایی کنند که تنها به توسعه اقتصادی فردی آنها و به قیمت از دست رفتن توازن در طبیعت بیانجامد.

مافیای ویلاسازی و از بین بردن منابع طبیعی و برق و گاز و آب

بچه ها و نوه ها در اینجا نیز مانند سایر نقاط کشور نه تنها شغل پدرانشان را انتخاب نمی کنند بلکه همگی بنگاه املاک راه انداختند و به صورت پاره وقت مشاوره تغییر کاربری اراضی می دهند و هوای تمییز روزانه و خنکای نسیم شبانه آن را به عنوان ارزش افزوده این منطقه تبدیل به ریال می کنند. اما آنها تنها به این امر بسنده نمی کنند و دست اندازی عمده این افراد به منابع آبهای زیرزمینی و برای انشعابات آب در ویلاباغ ها و حتی استفاده از یک کنتور برق یا گاز برای چندین ویلا در یک باغ یا کوچه باغ نیز می رسد و مافیایی پنهان دارند که به راحتی می توانند با روش های مرسوم از زیربار مسئولیت و قانون نیز فرار کنند.

یکی از مسوولان پارلمان شهری کرج اتهامات را متوجه جهاد کشاورزی می کند و ارایه مجوزهای لازم برای تغییر کاربری اراضی را یکی از اقدامات نادرست در این زمینه می داند که مسئولیت مستقیم آن متوجه سازمان جهان کشاورزی است.

تخلفات را در قالب گزارشاتی به مراجع قانونی اعلام می کنیم

علی قاسم پور، عضو شورای اسلامی شهر کرج در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، تصریح کرد: قانون حفظ کاربری باغات و اراضی زراعی مصوب سال 1374 وظایف را برای دستگاه مشخص کرده است و در این قانون وظیفه جلوگیری از خردشدن باغات و اراضی کشاورزی و تغییر کاربری آنها بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است.

وی افزود: همچنین شهرداری ها هم وظیفه دارند در حریم شهرها به این مساله رسیدگی کنند اما وقتی که جهادکشاورزی به صورت اخص به این وظیفه خود درست عمل نمی کند و ساخت و ساز انجام می شود این مسائل و مشکلات پیش می آید.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر کرج بیان داشت: متاسفانه در برخی موارد نیز مشاهده می کنیم که برابر ماده 4 قانون انشعابات موقت به اینها انشعابات موقت داده می شود و این را به سمت قانونی شدن می برند و در مصوبه جدید نیز اعلام کردن که اگر ساخت و سازی 3 الی 5 سال از آن بگذرد مشمول تخریب نخواهد شد.

قاسم پور تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که باید در ابتدا از انجام ساخت و ساز جلوگیری شود و اگر ساخت و ساز انجام شود دیگر کشت و زرع در آن منطقه ناممکن خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به وظیفه ذاتی شورای شهر این مشکلات و تخلفات در قالب گزارشاتی به مراجع قانونی اعلام می شود، ادامه داد: اگر زمینی سیمان و بتن در آن وارد شود نمی توان در آن محصولی برای استفاده مردم کاشت.

عضو شورای اسلامی شهر کرج اضافه کرد: اگر مدیریت واحد شهری یک روزی در کشور شکل بگیرد و مسوولان قائل به این مساله باشند شاید بتوان از بروز اینگونه مسائل جلوگیری کرد اما زمانیکه جهاد کشاورزی خود را حاکم بر شورای شهر می داند نمی شود از این تخلفات جلوگیری کرد.

این اظهارات در حالی بیان می شود که عمده این ویلا باغ ها به صورت غیرقانونی فعالیت می کنند و با توجه به غیرقانونی بودن این فعالیت ها از منابع آبهای زیرزمینی برای تامین نیازهای شرب، باغ و حتی استخرهای بزرگ داخل ویلا استفاده می کنند و این برداشت از منابع آبهای زیرزمینی یکی از اصلی ترین عوامل تشدید کننده فرونشست ها در دشت های اطراف محسوب می شود، مشابه همان فرونشستی که هفته گذشته در اطراف شهر کرج به وقوع پیوست.

تبدیل شدن اراضی کشاورزی و باغات به شهرک های توریستی امنیت غذایی کشور را تهدید می کند

در این خصوص دلاور نجفی، معاون اسبق سازمان محیط زیست در گفتگو با خبرنگار رکنا گفت: متاسفانه نقش این گونه تخلفات با توجه به اینکه توامان انواع مصارف کشاورزی، شرب و باغداری را باهم دارد در تشدید فرونشست ها در دشت های اطراف بیشتر است.

وی افزود: هیچ اهمیتی ندارد که اینگونه ساخت و سازها مجوز قانونی دارند یا نه زیرا در هر صورت تاثیر خود را بر محیط زیست و منابع طبیعی اطراف خود می گذارند و مشکلات دیگر از جمله ایجاد اختلال در روند توزیع انرژی از جمله برق و گاز در فصول پیک مصرف جزء آسیب های درجه دو در این مساله محسوب می شوند.

نجفی تاکید کرد: اغلب این زمین ها اکنون در حال تبدیل شدن به شهرک های توریستی غیرقانونی هستند و در آینده کشور را با عدم امنیت غذایی رو به رو خواهند کرد به طوریکه هم منابع ما را مصرف خواهند کرد و هم از قبل تجمیع بار جمعیتی در اطراف شهری نیز دچار مشکلات اجتماعی و فرهنگی خواهیم شد.

کارشناس محیط زیست و منابع طبیعی بیان کرد: پهنه هایی که ما اکنون در آنها با کاهش سطح آبهای زیرزمینی و همزمان فرونشست هایی با توان بالقوه در ایجاد تخریب مناطق مسکونی هستیم دقیقا در اطراف شهرهای بزرگ از جمله شهر کرج اتفاق می افتد و مسوولان امر باید به این مساله توجه ویژه داشته باشند.

کدخبر: 919596 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟