4 میلیون موتور و ماشین در تهران اضافه است / شناور شدن ساعت کاری، زمینه ساز تردد بیشتر در شهر است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سردار تیمور حسینی ، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، با حضور در تحریریه خبرگزاری رکنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برگزاری نمایشگاه بین المللی تهران منجر به ایجاد ترافیک سنگین در خیابان های منتهی به سئول و بزرگراه های چمران، مدرس، کردستان و خیابان ولیعصر کشیده می شود، گفت: داستان نمایشگاه بین المللی خیلی قدیمی است؛ درست مثل آلودگی هوا برای تهران که 6 ماه اول سال که کسی با آن مشکلی ندارد و در 6 ماه دوم که وارونگی هوا رخ می دهد، همه به فکر این می افتند که آن را بر طرف کنند. در خصوص نمایشگاه بین المللی هم به همین شکل است و کسی در روزهای عادی به فکرش نیست؛ ولی تا وقتی یک نمایشگاه پر مخاطب برگزار می شود، همه صدای اعتراضشان بلند می شود.

4 میلیون موتور و ماشین در تهران اضافه است

او افزود: تهران در شرایط عادی، در حالت فوق اشباع وسیله نقلیه به سر می برد. در حالت عادی تهران ظرفیت یک میلیون وسیله نقلیه را دارد؛ ولی در حال حاضر  در تهران پنج میلیون موتور و ماشین در سطح شهر داریم.

وی در ادامه گفت: هر اتفاقی که این وضعیت را یک مقدار تحت تاثیر بگذارد از جمله بارش باران ، بازگشایی مدارس ، تصادفات، خرابی وسیله نقلیه و یک جایی مثل مراجعه پرتعداد افراد مثل مصلی امام خمینی (ره) و نمایشگاه بین المللی تهران، می بینید بخش قابل توجهی از شهر تحت تاثیر قرار می گیرد. ترافیک در حوالی نمایشگاه بین المللی تهران در اتوبان چمران، می تواند بر بار ترافیکی خیابان انقلاب تا محدوده میدان امام حسین (ع) تاثیر داشته باشد و این اتفاق به این دلیل است که شبکه معابر تهران تا حد زیادی در هم تنیده هستند. 

مقصر اصلی ایجاد ترافیک اطراف نمایشگاه بین المللی تهران کیست؟

سردار تیمور حسینی تاکید کرد: سال هاست موضوع استفاده از ظرفیت نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب مطرح شده است؛ ولی مورد استقبال قرار نمی گیرد. به نظر می رسد انتخاب این محل به لحاظ جغرافیایی و دسترسی با مطالعه دقیق انجام نشده است چراکه استقبال زیادی از آن مجموعه نمی شود. ضمن اینکه مسئولان نمایشگاه بین المللی نیز می بایست شرایط شهر تهران را درک کنند و با دقت از وضعیت شهر تهران همکاری برای برگزاری نمایشگاه ها داشته باشد. همچنین باید هرچه سریعتر در محل مناسبی در یک جایی که کمترین مشکل ترافیکی را داشته باشد نمایشگاه بین المللی از محل فعلی جا به جا شود.

او گفت: برای پیدا کردن مقصر اصلی در این موضوع، نمی توان صرفا به یک سازمان خاص اشاره کرد. یک مجموعه ای در این خصوص باید پاسخگو باشد که تمام این سالها می بایست برنامه ریزی می کردند که محل نمایشگاه با استانداردهای سازمان مسئول همخوانی داشته باشد.

چرا هر جا افسر راهنمایی  و رانندگی می بینیم ترافیک بیشتر است؟

تیمور حسینی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا هر جا که افسر راهنمایی و رانندگی می بینیم، همانجا ترافیک بیش از حد است، گفت: این خیلی غیر منطقی است که ما در جای شلوغ نایستیم و برویم به یک جای خلوت. عقل و منطق می گوید ما باید در یک نقطه پر ترافیک حضور داشته باشیم. نکته دوم این است که مدیریت ترافیک در تهران شرایط سختی دارد و ما مجبوریم در یک جاهایی کارهایی انجام دهیم که شاید از نظر مردم غیرمنطقی باشد.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا تاکید کرد: برای مثال، همیشه در پل های فجر در بزرگراه شهید همت مسیر شرق به غرب، مجبوریم شرایط تردد را برای کسانی که از شرق به غرب در حال حرکت هستند محدود کنیم تا بار ترافیکی شمال به جنوب و جنوب به شمال مدرس بی وقفه در جریان باشد. به این دلیل که اگر مدرس در هر دو سمت در محدوده پل های فجر تردد و حرکت بی وقفه مواجه شود، بخش اعظمی از مناطق یک، سه، هفت، یازده و 6 را تحت تاثیر قرار می دهد؛ لذا مجبوریم با موانع فیزیکی مسیر شرق به غرب اتوبان همت را باریک کنیم و کاری کنیم که بیشتر از یک ماشین عبور نکند تا فضا برای تخلیه بار ترافیکی که در بزرگراه مدرس است فراهم شود. 

وی همچنین افزود: کسانی که این حرف را می زنند فقط یک نقطه را می بینند؛ ولی ما برای یک شبکه گسترده تصمیم گیری می کنیم. شک نکنید اگر این کار انجام نشود، همین نیمچه حرکتی که در شهر است را نیز نخواهیم داشت.

برنامه پلیس راهور برای مدیریت ترافیک در زمان بازگشایی مدارس 

حسینی در پاسخ به اینکه مدیریت ترافیکی برای بازگشایی مدارس و دانشگاه ها چگونه انجام خواهد شد، گفت: بازگشایی مدارس یکی از ایام خاص ترافیکی در تهران و سایر کلان شهرها به حساب می آید؛ لذا استقرار همکاران من در جوار مراکز آموزشی، ساماندهی سرویس مدارس و برخورد با تخلفاتی که تردد دانش آموزان را با مخاطره مواجه کند، جزء کارهایی است که در دستور کار ما برای اول مهر است.

رایگان شدن بلیت مترو برای دانش آموزان، دردی را از ترافیک بازگشایی مدارس دوا نمی کند

وی در پاسخ به اینکه آیا اقدام شهرداری برای رایگان کردن بلیت مترو برای دانش آموزان و دانشجویان، تاثیری در مدیریت ترافیک دارد یا خیر گفت: مطمئنا این برنامه ها موثر هستند؛ ولی اگر ما یک ناوگان حمل و نقل عمومی کارآمد می داشتیم که می توانستیم بگوییم که این اقدامات تشویق کننده است که مردم به سمت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی بروند ولی آیا در شرایط عادی شما با مترویی رو به رو هستید که خالی تردد می کند؟ مردم باید در ساعات پیک، در مترو کتابی بایستند تا بتوانند از وسیله نقلیه استفاده کنند؛ بنابراین خیلی نمی تواند دردی را دوا کند ولی به طور کلی کار خوبی است و باید از مدیریت شهری در این خصوص تشکر کرد.

شناور شدن ساعت کاری؛ زمینه ساز ایجاد فرصت برای تردد بیشتر در شهر

سردار تیمور حسینی، در ادامه در پاسخ به اینکه شناور شدن ساعات کاری و مدرسه نیز می تواند در مدیریت ترافیک موثر باشد یا خیر گفت: اینها تصمیماتی است که باید در شورای ترافیک گرفته شود و مهم است بخش های مختلف تولید سفر را از هم جدا کنیم. چند طیف دانش آموزان و دانشجویان، کارمندان و بازاریان بیشترین تولید سفر را در شهر دارند. هرچه بتوانیم اینها را مدیریت کنیم که با هم تداخلی نداشته باشند حتما شرایط بهتر می شود ولی این تصمیم، آسیب هایی هم در پی دارد.

وی تاکید کرد: یک نفر کارمند که قرار است با یک ساعت تاخیر به محل کارش برود و از قضا باید یک ساعت زودتر فرزندش را به مدرسه برساند را فرض کنید. چه تضمینی وجود دارد که این فرد بعد از اینکه بچه اش را به مدرسه رساند، در شهر تردد نداشته باشد و نرود کارهای دیگرش را انجام دهد؟

حسینی گفت: به این شکل، ما فرصتی را ایجاد می کنیم که افراد با یک فراغ بال بتوانند تردد بیشتری در شهر داشته باشند. شناور بودن ساعت کاری و شناور کردن جریان بار ترافیکی در شورای ترافیک با نظر همه اعضا باید به نتیجه برسد. 

کدخبر: 919846 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟