هزینه جراحی سرطان در دو سال گذشته 10 برابر شده است/ رشد قارچ گونه شرکت های وارد کننده دارو در کشور

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یاشا مخدومی، رئیس انجمن رادیو انکولوژی ایران طی مصاحبه ای با اشاره به ساخت دارو سیتارابین در کشور، اظهار کرد: اقلام مختلف دارویی با اهداف متفاوت در خدمت درمان بیماری سرطان قرار دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر تولیدداروهای بیماران سرطانی به صنعت داروی کشور یاری رساندند.

داروی سیتارابین دارویی است که عمدتا برای درمان برخی از موارد سرطان تجویز می شود و تولید آن در داخل کشور توسط شرکت های دانش بنیان دستاورد قابل توجهی محسوب می شود اما آیا تولید این دارو به تنهایی می تواند پاسخگوی نیازهای بیماران سرطانی به ویژه بیماران مبتلا به سرطان پروستات و پستان در کشور باشد.

آمارهای رسمی نشان می دهد که سالانه نزدیک به 80 هزار در کشور مبتلا به سرطان می شوند. آمارهای غیررسمی این رقم را 100 هزار نفر در سال نیز عنوان می کند. با یک نگاه به آمار تولید داروهای سرطانی در کشور می توان دریافت که تولیدات داخلی حتی پاسخگوی نیازهای دارویی 5 درصد از مبتلایان هم نیست و روند ابتلا به بیماری سرطان نیز در کشور به قدری رو به افزایش است که تولیدات داخلی سهمی از تامین نیازهای این بیماران را نخواهد داشت.

داروهای بی کیفیت چینی و هندی بازار داروهای سرطانی را در کشور گرفته است

منوچهر احمدی، متخصص سرطان و  مسئول مرکز رادیوتراپی و آنکولوژی بیمارستان توحید سنندج در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در تشریح وضعیت بیماری های سرطانی و امکانات درمان آن در کشور، بیان داشت: متاسفانه کیفیت داروهای سرطانی در کشور به شدت افت کرده است به طور مثال در سالهای اخیر یعنی تا 7 یا 8 سال پیش عمده داروهای سرطانی موجود در بازار آمریکایی یا اروپایی بودند اما اکنون بازار پر از داروهای بی کیفیت و بسیار گران است.

وی افزود: متاسفانه اغلب داروهای سرطانی موجود در بازار کشور از هند و چین وارد کشور شده اند و اینها داروهای بی کیفیتی هستند که درمان این بیماری را نیز با مشکلاتی مواجه کرده اند.

مسئول مرکز رادیوتراپی و آنکولوژی بیمارستان توحید سنندج تصریح کرد: این داروها بسیار گران هستند یعنی در هر دو مولفه هزینه درمان و کیفیت درمان در پایین ترین سطح قرار دارند و این یک بار بسیار بزرگ بر نظام درمان و سبد اقتصادی خانوارها محسوب می شود.

این متخصص سرطان تاکید کرد: هر روز چندین قلم داروی جدید برای درمان انواع سرطان ها در دنیا معرفی می شوند و تاثیرگذاری آنها نیز در حد مطلوب قرار دارد اما متاسفانه ما امکان دسترسی به آنها را نداریم.

احمدی ادامه داد: داروهای جدید عرضه شده در بازارهای بین المللی برای درمان بیماری های سرطانی عوارض بسیار کمتری هم دارند این در حالیست که عوارض داروهای موجود در بازار بسیار بیشتر و در مقایسه با آنها قابل توجه است.

وی اضافه کرد: تعرفه های دولتی عمل جراحی در حوزه سرطان پستان و پروستات و اغلب سرطان ها به قدری پایین است که اغلب پزشکان رغبتی برای انجام عمل جراحی در مراکز دولتی ندارند از طرف دیگر هزینه های عمل در مراکز خصوصی نیز در دو سال اخیر نزدیک به 10 برابر شده است و این برای یک خانواده ای که یکی از اعضای آن دچار بیماری سرطان شده است کمرشکن است.

پزشکان جراح سرطان به سوی جراحی پلاستیک می روند

مسئول مرکز رادیوتراپی و آنکولوژی بیمارستان توحید سنندج یادآور شد: هزینه های دارویی نیز در طی دو سال اخیر تقریبا 5 برابر شده است و این در حالیست که حتی اگر توان خرید این داروها را نیز داشته باشید آن دارو یا چینی است یا هندی و این یعنی نتیجه دلخواه برای بیمار حاصل نخواهد شد.

این متخصص سرطان عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود در این زمینه این است که کشور پر شده است از شرکت های دارویی وارد کننده دارو که هیچ کاری انجام نمی دهند و تنها مجوز واردات دارو را دریافت کرده اند و در برخی از موارد یک قلم دارو را تا 20 برابر گرانتر در بازار عرضه می کنند و وزارت بهداشت نیز هیچ نظارتی بر آنها ندارد.

احمدی بیان کرد: رشد قارچی شکل این شرکت ها نشان می دهد که یک دست هایی پشت پرده وجود دارد و در این زمینه سود اقتصادی حرف اول را می زند اما در بین اینها انگشت شمار شرکت هایی هم هستند که با تکیه بر نیروهای متخصص بخشی از نیازهای دارویی کشور را تامین می کنند و شرافتمندانه عمل می کنند.

با موج مهاجرت ها احتمال دارد به زودی با نبود پزشک متخصص درمان سرطان مواجه شویم

وی گفت: سود سرسام آور داروهای جدید باعث شده هم شرکت های زیادی در چند سال گذشته ایجاد شوند هم به صورت کامل بر واردات دارو از کشورهای چین و هند تمرکز داشته باشند و این تبدیل به یکی فعالیت اقتصادی پرسود بدون نظارت شده است.

احمدی افزود: از طرف دیگر ما با حجم بسیار گسترده ای از مهاجرت پزشکان به ویژه پزشکان متخصص هستیم که این مساله آینده درمان سرطان در کشور را تحت الشعاع قرار خواهد داد و احتمال دارد به نقطه ای برسیم که پزشک متخصصی برای درمان سرطان تا چند سال آینده در کشور وجود نداشته باشد.

متخصصان سرطان، جراح زیبایی شده اند!

وی بیان کرد: آسیب دیگر در این زمینه این است که اغلب پزشکان و جراحان متبحر سرطان در کشور به دلیل درآمد کم این نوع از جراحی به سراغ جراحی های زیبایی می روند و این آینده خوبی را برای این بیماری رو به گسترش در کشور ترسیم نمی کند.

کدخبر: 921182 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟