دکتر زالی: ممکن است در آینده درباره مدل واکسیناسیون تجدید نظر شود

به گزارش رکنا،علیرضا زالی، فرمانده ستاد کرونا در استان تهران گفت:ممکن است در آینده درباره مدل واکسیناسیون تجدید نظر شود و لازم باشد تصمیم‌های قاطعی گرفته شود.

واکسن‌های کرونا باید تغییر کنند و به سمت دو ظرفیتی شدن برویم.

مدت‌های طولانی در حوزه واکسن عقب ماندیم؛ با تلنگری که کرونا زد، بارقه‌هایی از به‌روزرسانی و نوآوری در صنعت واکسن‌سازی دمیده شد که نباید تعطیل شود.بدون تردید، وقتی اعلام رسمی کرونا در ایران شد، زمانی بود که ویروس در کشور چرخیده بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بهشتی ادامه داد: نکته مهم آن است که تقریبا از نیمه دوم سال گذشته شاهد رفتار عجیب ویروس هستیم که تلنگری برای پزشکان و تیم بهداشتی درمانی است؛ به این مفهوم که با بروز فرم‌های اختلاطی یا هیبریدی ویروس مواجه بودیم؛ یعنی دو ساب سویه ویروس با هم ترکیب شدند؛ به طوری که اکنون بیشترین میزان ویروس‌های در گردش جهانی به خانواه XBB تعلق دارد.

وی گفت: بنابراین در پاسخ به این سوال که بیشترین میزان ابتلا به ویروس کرونا در دنیا به کدام نوع ویروس مربوط می‌شود، باید گفت که هنوز هم XBB۱.۵  بالاترین میزان درصد گرفتاری را دارد. پیش بینی ما این است که در حال حاضر حدود نیمی از ابتلاهای جهانی به ویروس کرونا کماکان منتج از زیرسویه XBB۱.۵ است. ویروسی که در مرتبه دوم شیوع قرار می‌گیرد، تحت عنوان آرکوتوروس نام دارد و این سویه همان سویه XBB۱.۱۶ است که حدود ۱۶ درصد ابتلاهای جهانی به این خانواده تعلق دارد. بعد از آن نیز مجددا از همین خانواده XBB۱.۹  قرار می‌گیرد.

زالی ادامه داد: اخیرا نیز شاهد ویروس جدیدی تحت عنوان EG.۵ هستیم که جدیدترین ساب واریانت است و آخرین گزارش ایالت متحده حاکی از آن است که در برخی از ایالت‌های متحده آمریکا حتی تا ۱۷ درصد موارد ابتلای جدید را به گروه EG.۵ نسبت می‌دهند و در برخی از ایالت‌ها این سویه حتی از XBB۱.۱۶  هم جلوتر رفته است که نکته خیلی مهمی است. یک ویروس هم اخیرا سر و صدا بر پا کرده که در دانمارک  و چند کشور اروپایی کشف شده تحت عنوان BA۲.۸۶ ؛ اما هنوز اطلاعات درباره آن‌ ناقص است و خود سازمان جهانی بهداشت هم در حال بررسی ابعاد سرایت پذیری آن است و به طور صریح و قطعی در این باره اظهار نظر نکرده است. البته در خیلی از کشورهای آسیای غربی و از جمله ایران هنوز موارد مستند مثبتی که دلالت بر ابتلا به این موارد باشد، شناسایی نشده است. لازم به ذکر است که بخش زیادی از کشف ویروس‌های جدید به الگوی سفر، تبادلات مرزی، ایمنی جمعی در داخل کشور و ... بستگی دارد. ما برای اینکه بتوانیم با دقت نظر بیشتری این کار را انجام دهیم نیازمند توالی‌یابی ژنی ویروس‌های جدید هستیم و این موضوع هم نیازمند امکانات پیشرفته است. در مجموع اینکه امروز می‌گوییم این سویه در کشور نیست، به معنای آن که فردا هم نخواهد بود، نیست؛ چرا که ویروس کرونا مرز نمی‌شناسد.

خانواده XBB و احتمال تجدیدنظر در مدل واکسیناسیون

وی در توضیح اینکه چرا از نیمه دوم سال گذشته خانواده XBB توجه سازمان جهانی بهداشت را جلب کرده است، به ایسنا گفت: علت آن است که علاوه بر اینکه یک مدل اختلاطی است و دو سویه با یکدیگر ترکیب شده‌اند، اما چند ویژگی دیگر نیز داشته است؛ اولین موضوع آن است که در گروه‌های XBB اتصال این‌ها به سلول‌های بدن قوی‌تر از سوش‌های قبلی بوده است و چسبنده‌تر هستند. نکته دوم آن است که به خوبی سیستم دفاعی بدن را دور می‌زنند و ایمنی‌گریزی یکی از خصوصیات این خانواده است؛ بنابراین ممکن است در آینده در مورد مدل واکسیناسیون تجدید نظر شود و لازم باشد که تصمیمات قاطعی گرفته شود.

زالی در توضیح بیشتر در این باره گفت: به زبان ساده می‌توان گفت که سازمان بهداشت جهانی در رابطه با کرونا و همه ویروس‌های جدید و نوپدید، یک مدلی دارد؛ به طوری که در مورد برخی از آنها اعلام می‌کند که تحت مانیتورینگ هستند و اصطلاحا به آن  VOM گفته می‌شود. وقتی سوش‌های جدید گزارش می‌شود، رفتار آن‌ها را رصد می‌کند و ممکن است این رفتار منجر به برخی از فراز و فرودهای اپیدمیولوژیک شود و ممکن هم هست که هیچ اتفاقی نیفتد که این موارد در دسته گروه اول قرار می‌گیرند. از طرف دیگر گاهی این سوش‌ها به دلیل میزان ابتلاها و گرفتاری‌هایی که ایجاد می‌کنند در گروه دوم قرار می‌گیرند که آنها در گروه VOI (تحت علاقه) قرار می‌گیرند؛ بنابراین تا اینجا سازمان بهداشت جهانی تنها رصد می‌کند. اما زمانی تغییر رفتار الگو و سیاست را اعلام می‌کند که ویروس به گروه سوم می‌رسد که به آن VOC (تحت ملاحظه یا نگرانی) عنوان می‌شود.

وی توضیح داد: به عنوان مثال سال گذشته یک ویروس از خانواده امیکرون به نام BS۱.۱ در دنیا شناسایی شد و سازمان جهانی بهداشت آن را مانیتور کرد و نهایتا هم به این نتیجه رسید که مهم نیست و حذف شد. بنابراین برخی سوش‌ها توان ایجاد تغییر اپیدمیولوژیک ندارند و برعکس آن نیز برخی سوش‌ها نیاز به رصد دارند.

 

 

کدخبر: 922132 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟