اینجا بهترین کتابخانه عمومی جهان شد + عکس های شگفت انگیز

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، گاردین نوشت: برای دوستداران کتاب، هیچ جای دیگری مانند کتابخانه در روی زمین وجود ندارد. جایی که در هنگام مطالعه راحتی و آسایش را برای آن‌ها فراهم کند، لذت خواندن را دوچندان می‌کند. این همان چیزی است که کتابخانه « گابریل گارسیا مارکز » در شهر بارسلون اسپانیا را تعریف می‌کند که توسط فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابخانه‌ای به عنوان بهترین کتابخانه عمومی جدید در جهان معرفی شده است.

این کتابخانه که به نام نویسنده مشهور کلمبیایی و برنده جایزه نوبل ادبیات، «گابریل گارسیا مارکز» نامگذاری شده است، در کنگره فدراسیون بین‌المللی کتابخانه‌ها در روتردام هلند این عنوان را کسب کرد.

کتابخانه گابریل گارسیا مارکز 4

هیات داوران ضمن اعلام جایزه، کتابخانه «مارکز» را به خاطر معماری و رویکرد نوآورانه‌اش برای تشویق مردم محلی به استفاده از این منابع مورد تمجید قرار داد. علاوه بر این، آن‌ها همچنین نحوه تعامل کارکنان با جامعه محلی، انعطاف‌پذیری فضاها و خدمات، تعهد به یادگیری و پایداری ساختمان را ستودند.

کتابخانه گابریل گارسیا مارکز

«نئوس کاستلانو» مدیر کتابخانه «گابریل گارسیا مارکز» در واکنش به این خبر گفت: «ما جایزه را دقیقا به این دلیل دریافت کردیم که مدلی را انتخاب کردیم که کتابخانه را در امتداد فضای خانه با صندلی راحت طراحی کردیم. فضاهایی را انتخاب کردیم که به مردم احساس در خانه بودن می‌دهد. این امر موجب شده بود که بچه‌های کوچک و افراد مسن ساعت‌ها را در کتابخانه بگذرانند؛ آن‌ها فقط برای بردن کتاب به این‌جا نمی‌آیند و خیلی زمان بیشتری را این‌جا می‌گذرانند. محله‌ای که پرجمعیت است و دانش‌آموزان زیادی دارد، واقعاً به این کتابخانه نیاز داشت».

کتابخانه گابریل گارسیا مارکز 2

«کاستلانو» اذعان کرد که هرگز انتظار دریافت این جایزه را نداشته است. او همچنین افزود که این مکان به قدری محبوب است که با وجود ظرفیت ۸۰۰ نفر، در برخی مواقع بیش از ۱۳۰۰ نفر در آن حضور دارند که بسیاری از آن‌ها برای آن‌چه او «گردشگری کتابخانه‌ای» می‌خواند به این مکان می‌آیند، یعنی بررسی مکان و گرفتن عکس‌. این مؤسسه در اواخر سال جاری «اتاق حواس» را برای کودکان با نیازهای ویژه و مشکلات یادگیری افتتاح خواهد کرد.

«گابریل گارسیا مارکز» یکی از نویسندگان آمریکای لاتین بود که چند سالی در بارسلون زندگی کرد و از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۵ در این شهر بود. این کتابخانه مجموعه‌ای ‌از ۴۰ هزار سند مرتبط با ادبیات آمریکای لاتین را در خود جای داده است و همچنین ایستگاه رادیویی محلی «رادیو ماکوندو» را به افتخار دهکده ساختگی ماکوندو در رمان مشهور گارسیا مارکز، «صد سال تنهایی» راه‌اندازی کرده است.

«مارکز» را پس از «میگوئل سروانتس» نویسنده قرن هفدهمی «دون کیشوت»، محبوب‌ترین نویسنده اسپانیولی‌زبان می‌دانند. علاوه بر محبوبیت ادبی، مارکز برای خلق سبک ادبی «رئالیسم جادویی» هم اعتبار بسیاری برای خود خرید. رئالیسم جادویی دربردارنده المان‌های فانتزی و جادویی در بستر زندگی روزمره است. با این حال این‌ها تنها افتخارات ادبی مارکز نیستند.

«صد سال تنهایی» معروف‌ترین رمان نوشته این نویسنده کلمبیایی است و «پاییز پدرسالار» (۱۹۷۵) و «عشق سال‌های وبا» (۱۹۸۵) از دیگر آثار شناخته شده او محسوب می‌شوند.

کدخبر: 923247 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟