زیرساخت های کشور برای گردشگری خارجی کافی نیست/ برنامه پنجم توسعه در حوزه گردشگری عملی نشد

غلامعلی اخلاقی، فعال صنعت گردشگری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا با اشاره به اینکه هرگز نباید شرایط کشور را با کشورهای همسایه مقایسه کنیم، بیان داشت: شرایط کشورهای همسایه از هر نظر با کشور ما فرق دارد و ما هر از گاهی شاهد گزارشاتی هستیم که می گوید مثلا ترکیه در حوزه گردشگری این مقدار رشد داشته یا عربستان رشد اقتصادی و گردشگری آن رکورددار است اما باید در نظر بگیریم که این کشرها به لحاظ مناسبات سیاسی در چه شرایطی قرار دارند و ما در چه شرایطی هستیم.

وی افزود: تحریم های ظالمانه ای بر علیه کشور ما وضع شده است و کشورها حتی برخی از کشورهای منطقه در این مناسبات روبروی ایران ایستاده اند. حتی در برخی از موارد شاهد این هستیم که برخی از این کشورها حرکت های موزیانه ای انجام می دهند.

این فعال صنعت گردشگری تصریح کرد: گاهی اوقات ما شاهد این مساله هستیم که برخی از دولت های همسایه عنوان می کنند که ما دوست ایران هستیم اما در عمل گونه ای رفتار می کنند که کشور ما نفعی از گردشگری نداشته باشد و گردشگران خارجی وارد ایران نشوند.

اخلاقی ادامه داد: ما باید در کشور در تمامی حوزه ها صدای واحد به بیرون مخابره کنیم تا کشورها بتوانند امنیت گردشگری و سرمایه گذاری و در کل پیام امنیت و ثبات در حوزه اقتصادی را از کشور ما دریافت کنند و ما نیز بتوانیم در مسیر پیشرفت قدم برداریم.

به برنامه پنجم توسعه در حوزه گردشگری عمل نشد

وی با انتقاد از رفتارها و تصمیمات سلیقه ای دولت ها در ادوار مختلف، اضافه کرد: این تصمیمات سلیقه ای به اعتماد گردشگران در عرصه های بین المللی آسیب می زند و امیدواریم حداقل در حوزه گردشگری برای این مساله یک چاره اندیشی اساسی صورت گیرد.

این فعال صنعت گردشگری تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه برای توسعه گردشگری به طور مفصل برنامه ریزی شده بود و متاسفانه به این برنامه عمل نشد در حالیکه افق این برنامه قرارگیری کشور در جایگاه نخست گردشگری در بین کشورهای منطقه بود.

اخلاقی عنوان کرد: چند وقت پیش در خبرها آمد که نزدیک به 10 هزار اثر تاریخی و باستانی در کشور وجود دارد که هر کدام به طور میانگین نیازمند 10 میلیون تومان بودجه تنها برای نگهداری است و بودجه ای برای این امر ندارم و این نشان می دهد که در نگاه کلان باید توجه ویژه ای به این مساله وجود داشته باشد.

وی تاکید داشت: ما باید آثار تاریخی کشور را منهای حاکمان سیاسی کشور در دوره های مختلف تاریخی بسنجیم زیرا این آثار حاصل تفکرات و رشد فرهنگی و اجتماعی ایرانیان در آن دوره از تاریخ بوده است و باید به آن به عنوان یک میراث ارزشمند بنگریم.

باید نگرش سیستمی در حوزه گردشگری داشته باشیم

این فعال صنعت گردشگری بیان کرد: آثار تاریخی و باستانی متعلق به تمام بشریت است و تاکید یونسکو هم بر این مساله است و ما باید از طریق این محافل فرهنگی در مورد هجمه هایی که به کشور ما در سطح بین الملل انجام می گیرد، مقابله کنیم.

اخلاقی یادآور شد: اگر تصمیم داریم گردشگری کشور را توسعه دهیم باید تعامل خوبی با مردم جهان داشته باشیم و ما اگر نگرش سیستمی در این خصوص نداشته باشیم قطعا با مشکل روبه رو خواهیم شد.

وی معتقد است استقلال کشور هزینه هایی دارد که باید آن را بپذیریم و مسائل سیاسی همانطور که در باقی مسائل دخیل است در صنعت گردشگری نیز موثر بوده است.

این فعال صنعت گردشگری گفت: برنامه ریزی گردشگری چون یک مساله فرهنگی می باشد تصمیم گیری در مورد آن سخت است و سیاستمداران ما باید اتفاق نظر در خصوص این مساله داشته باشند هم از این نظر که وقتی گردشگری وارد کشور می شود امنیت آن حفظ شود و هم اینکه بسترها و زیرساخت برای جذب گردشگر در کشور وجود داشته باشد.

وی افزود: بیش از 50 درصد عوامل موثر در عدم توسعه یافتگی گردشگری در کشور عوامل خارجی هستند زیرا این عوامل باعث می شود تا دایره محدودیت ها بیشتر شود اما باید توجه داشته باشیم که زیرساخت های ما نیز برای گردشگران خارجی کافی نیست همانطور که چند وقت پیش وزیر گردشگری در مورد سرویس های بهداشتی صحبت کرده بود.

خبرنگار: مسعود لاهوت

کدخبر: 923887 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟