رشد گردشگری کشورهای خاورمیانه بخاطر تصمیم گیری یکپارچه داخلی آنهاست/ سند عقب ماندگی گردشگری ایران آمار نفر شب اقامت های کشور است

غلامعلی اخلاقی، فعال برجسته صنعت گردشگری در سلسله گفتگوهای خود در حوزه گردشگری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا با اشاره به اینکه نگاه درون دولت ها بر مساله گردشگری موثر بوده است، بیان داشت: همه دولت های بعد از انقلاب به این مساله نگاه یکسانی ندارند و این باعث می شود برنامه ریزی به هم بخورد و ما را از هدف اصلی که جذب گردشگران خارجی و جذب ارز است محروم می کند.

وی گفت: دقیقا فردای پایان جنگ ویتنام و آمریکا شاهد بودیم که این کشور برای عبور هر کشتی تجاری آمریکایی از کانال ویتکونگا نزدیک به 180 هزار دلار از آنها پول می گرفت. مفهوم این مساله این است که در زمان جنگ می جنگیم و در زمان صلح ارتباط برقرار می کنیم اما نگاه ما چند جانبه نگرانه نیست و این بر روی گردشگری ما هم تاثیرگذار بوده است.

پیشکسوت صنعت گردشگری تصریح کرد: من تجربیات مختلفی داشتم و به طور مثال در بنادر جنوب کشور و یا جزایر خلیج فارس بارها مشاهده کرده ام که سرمایه گذارانی از خارج از کشور برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف گردشگری به ما مراجعه کردند که عوامل خارجی اجازه این سرمایه گذاری را نمی دادند و اگر هم مشکل خارجی وجود نداشت نگاه های سلیقه ای در داخل اجازه این مساله را نمی داد.

این فعال حوزه گردشگری تاکید کرد: از سال 1370 صحبت های مختلفی در مورد جذب سرمایه گذاری های گردشگری خارجی در کشور شده است اما هیچ کدام از آنها به نتیجه نرسیده است. ما اگر نفر شب اقامت های کشور را با کشورهای همسایه مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که در حوزه گردشگری بسیار عقب هستیم.

کشورهای عربی سیاست یکپارچه ای در مورد گردشگری اتخاذ کردند

اخلاقی یادآور شد: کشورهای همسایه به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس یک بار برای همیشه تصمیم گیری یکپارچه ای در مورد گردشگری اتخاذ کردند و قبل از آن محاسبه کردند و دیدند که دخالت در حوزه گردشگری باعث ضرر و زیان گسترده برای آنها خواهد شد و به همین دلیل تصمیم یکپارچه اتخاذ کردند.

وی ادامه داد: متاسفانه ما در زمینه گردشگری قدری ملوک الطوایفی عمل کرده ایم و این برای گردشگری ما آسیب زا بوده است من بارها دیدم که تورهایی وارد یزد شدند و سیاست بازدید از یک مسجد تاریخی به یک شکلی بوده و در شهر اصفهان یا تهران به شکل دیگر و خوب اینها باعث آبروریزی کشور ما می شود و به گردشگری ایران آسیب می زند.

پیشکسوت صنعت گردشگری اضافه کرد: ما باید تکلیف خود را در حوزه گردشگری مشخص کنیم و ببینیم که آیا قصد داریم تنها پول جا به جا شود در کشور و به همین خاطر تمرکز می کنیم بر روی گردشگری داخلی؟ یا اینکه هدف ما جذب ارز خارجی و توسعه اقتصادی و گردشگری است.

این فعال حوزه گردشگری افزود: اگر گردشگر خارجی وارد کشور شود تنها در حوزه گردشگری تحول رخ نخواهد داد بلکه در خصوص صنایع دستی در اغلب استان های گردشگرپذیر کشور و اقتصاد های خرد و محلی نیز دچار تحلات مثبت خواهیم شد و این به نفع مردم و کشور است.

اخلاقی بیان کرد: آماری که راجع به گردشگری ارایه می دهیم درست نیست و به جای اینکه تعداد ورودیان را اعلام کنیم نفر شب اقامت را ارایه می دهیم و این ما را دچار سردرگمی و عدم توانایی در برنامه ریزی می کند که این مساله بارها توسط بزرگان گردشگری کشور هشدار داده شده است.

مقصد ارزانی برای گردشگران خارجی هستیم

پیشکسوت صنعت گردشگری اذعان داشت: ایران جزء کشورهای ارزان به عنوان مقصد گردشگری است و ما در حال از دست دادن این فرصت برای رشد کشور هستیم. ما تنها از طریق اجماع و استراتژی مناسب می توانیم از این فرصت بهره مند شویم در غیر اینصورت هیچ تحول خاصی رخ نخواهد داد.

وی گفت: زمانیکه ما در مورد صنعت گردشگری در جهان صحبت میکنیم دقیق در مورد اثر موثر این صنعت صحبت می کنیم. گردشگرانی که وارد فرانسه و اسپانیا و یا کشورهای مختلف از جمله ترکیه در همسایگی ما می شود ارقام بسیار بالایی هستند و به هیچ عنوان قابل مقایسه با گردشگران خارجی وارد شده به ایران نیستند.

اخلاقی افزود: به یاد دارم در سالهای اخیر به گردشگران خارجی در کرمان حمله شد و خوب بعد از آن بسیاری از تورهای خارجی سفرهای خود را به ایران لغو کردند و اینجاست که باید بگوییم یک پر کاه بار یک شتر را می خواباند.

وی بیان کرد: ما باید توجه داشته باشیم که اگر برنامه ریزی خاصی در گذشته انجام گرفته و به نتیجه نرسیدیم در آن تجدید نظر بکنیم و این برنامه را تغییر دهیم و نه تنها با مردم خود بلکه با مردم دنیا ارتباط موثر و مفیدی داشته باشیم.

خبرنگار: مسعود لاهوت

کدخبر: 924002 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟