رئیس سازمان منابع طبیعی کشور: گونه شمشاد را از خطر انقراض نجات دادیم

به گزارش خبرنگار رکنا، عباسعلی نوبخت در طی بازدید از نهالستان لاجیم در جمع خبرنگاران تاکید کرد: بلایت شمشاد در سال ۸۹ در منطقه ای در ارتفاعات جنگل های سوادکوه شناسایی شد و چند ماه بعد به تمامی رویشگاه‌های شمشاد در کل هیرکانی آسیب جدی وارد کرد.

وی افزود: شمشاد گونه ذخیره‌گاهی در جنگل های هیرکانی است که ۷۲ هزار هکتار از رویشگاه های آن به‌صورت پراکنده است و اگر این سطح را در مجموع در نظر بگیریم ۴۲ هزار هکتار وسعت این است.

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری گفت: پس از شیوع بلایت شمشاد ذخیره‌گاه منطقه سوادکوه کاملا از بین رفت اما ما با اتکا به توان کارشناسی و برخی اقدامات بیولوژیکی توانستیم با آن مقابله کنیم

وی اضافه کرد: همچنین در سال ۹۵ در منطقه پارک بنفشه روبروی تله کابین نمک آبرود آفتی ظهور پیدا کرد که از بذر ، پوست و میوه شمشاد تغذیه می‌کرد.

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری بیان کرد: آفت شب پره یک حشره تنبل است که کل مسیر طی شده در طول زندگیش فقط پنج کیلومتر است. پنج دوره در سال نیز تجدید نسل دارد.

وی اضافه کرد: در کمتر از ۲۰ روز متوجه شدیم ۴۰۰ کلیومتر به سمت غرب در تالش و ۴۰۰ کلیومتر به سمت شرق در چشمه بلبل گلستان درگیر آفت شب پره شمشاد شده است.

نوبخت گفت: در مرحله‌ای که تقریبا کنترل آفت از دسترس خارج شده بود، اعتباری برای مقابله با آفت لحاظ شد. تنها راه ما استفاده از محلول کم خطر بی‌تی بود و مبارزه شیمیایی هم نداشتیم.

وی افزود: بعد از آن ما اقدامات لازم را شروع کردیم و در نهالستان کلوده ۳۱ هکتار زمین وجود دارد که شمشادهای هر اداره کل با مرزهای مشخص در آنجا کاشته شده تا از نظر ژنتیکی، ژنوم این گونه ارزشمند حفظ شود.

وی با اشاره به دو بار مشاهده آفت شب پره در نهالستان لاجیم طی سال جاری، یادآور شد: به‌عنوان کارشناسان سازمان اطمینان داریم از انقراض شمشاد جلوگیری شد.

وی افزود: از بین رفتن شمشاد در کل دنیا وجود دارد. شمشاد به صورت یک نوار در ارتفاع ۳۰۰ تا ۷۰۰ متری دیده می‌شود و تا ارتفاع ۱۳۰۰ نیز در برخی موارد دیده می شو.

 

کدخبر: 924514 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟