سازمان منابع طبیعی: اعتبار مورد نیاز برای طرح کاشت یک میلیارد درخت ۱۸ هزار همت است / کمبود پول داریم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، عباسعلی نوبخت صبح امروز در جریان بازدید خبرنگاران از نهالستان سازمان منابع طبیعی تصریح کرد: حدود ۲۵۰ میلیارد تومان در قالب ردیف بودجه سال ۱۴۰۲ برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تخصیص یافته است و ما برای تحقق این شعار نیازمند بودجه بیشتری هستیم.

وی افزود: هزینه تولید، کاشت و نگهداری از هر درخت حدود ۱۰۰ هزار تومان است و بخش عمده ای از این هزینه صرف نگهداری آنها می شود.

 رییس سازمان منابع طبیعی تصریح کرد: هزینه تولید، کاشت و نگهداری از درخت در هر اکوسیستمی متناسب با شرایطی که به لحاظ بارش، خاک و آب و هوا دارد متفاوت است، به طوری که هزینه این امر در عربستان نسبت به کشور ما متفاوت و قدری بیشتر است.

نوبخت با اشاره به اینکه تولید نهال و رسیدن به مرحله کاشت امری زمان بر است و نسبت به هر نهال از ۲ تا ۳ سال به طول می انجامد، تاکید کرد: در همین حال مدت نگهداری از هر نهال برای رسیدن به یک شرایط پایدار حدود ۱۰ سال است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: یک سوم بودجه سازمان‌های منابع طبیعی در کشورهای مختلف دنیا صرف احیا و توسعه جنگل‌ها می‌شود در حالیکه این رقم در کشور ما کمتر است.

وی تصریح کرد: نزدیک به  ۲۰ درصد هزینه ها در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت مربوط به بخش تولید نهال، ۱۰ درصد مربوط به کاشت و ۷۰ درصد نیز مربوط به بخش نگهداری است.

نوبخت در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از صنایع آلوده کننده و بخش خصوصی خواست تا به مسئولیت اجتماعی خود در این خصوص عمل کنند و بخشی از اجرای این طرح را عهده دار شوند.

وی افزود: تاکنون از بین بیش از ۲۸ تفاهم‌نامه صورت گرفته با دستگاه‌های مختلف در مشارکت با این طرح، تنها ۳ شرکت صنعتی گلرنگ، هلدینگ خلیج فارس و ایران خودرو به مراحل نهایی رسیده است.

کدخبر: 924515 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟