سامانه تشخیص چهره معتادان متجاهر فعال شد

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، مجید قربانی با اشاره به راه‌اندازی سامانه غربال و ارجاع معتادان متجاهر (غوام)، اظهار کرد: سامانه غوام از ۲۱ تیرماه به صورت سراسری در کل کشور آغاز شد و تا این لحظه اطلاعات حدود ۲۵ هزار نفر از معتادان متجاهر در سامانه ثبت شده است که اغلب مربوط به استانهای سراسر کشور است؛ این اطلاعات همچنان در حال جمع‌آوری است و به زودی ثبت چهره معتادان حاضر در مراکز ماده ۱۶ تحت مدیریت دستگاه‌های همکار (سپاه، سازمان زندان‌ها، فراجا و شهرداری) نیز شروع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در این سامانه به جای اسکن عنبیه از تکنولوژی جدیدی تحت عنوان « تشخیص چهره » استفاده می‌شود، گفت: قاضی با دریافت نظر تیم غربالگری (شامل روانشناس، مددکار اجتماعی و پزشک) رای خود را درخصوص ارجاع معتادان متجاهر به مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب ماده ۱۶ قانون صادر می‌کند و در نهایت افراد براساس این رای به مراکز ماده ۱۶ یا دیگر مراکز (نظیر مرکز ماده ۱۵ و...) جهت درمان ارجاع می‌شوند.

قربانی ادامه داد: در واقع این سامانه داشبور مدیریتی برای شناسایی افراد و نیاز آنها به خدمات است.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر تمامی دستگاه‌ها برای شناسایی و غربال معتادان از این سامانه استفاده می‌کنند، توضیح داد: سامانه غوام معتبرترین سامانه‌ای است که در کل کشور کار غربالگری معتادان متجاهر را انجام و اطلاعات مربوط به مراکز ماده ۱۶ را ثبت می‌کند. در حال حاضر حدود ۹۰ درصد مراکز ماده ۱۶ تحت پوشش سازمان بهزیستی از سامانه غوام برای ثبت اطلاعات معتادان متجاهر استفاده می‌کنند؛ به گونه‌ای که اپراتورها تعریف شده و آنها این اطلاعات را وارد می‌کنند.

قربانی با اشاره به کارکرد سامانه غوام توضیح داد: این سامانه، سامانه جدیدی نیست و در گذشته همین سامانه در بهزیستی با تکنولوژی اسکن عنبیه کار خود را انجام می‌داد با این تفاوت که سامانه غوام به‌روز رسانی و اطلاعات و تکنولوژی آن کامل‌تر شده است، زیرا تکنولوژی اسکن عنبیه به دلیل تک لایسنسی بودن کند و وقت‌گیر بود. اکنون با تکنیک تشخیص چهره محدودیتی برای ثبت اطلاعات با آمار بالا وجود ندارد و می‌توان فرآیند غربالگری را کامل کرد.

کدخبر: 925713 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟