پلنگ یا یوزپلنگ؛ نماد باشگاه فولاد خوزستان کدام حیوان است ؟

 به گزارش خبرنگار رکنا از اهواز، باشگاه فولاد خوزستان در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و رسالت‌های زیست محیطی شرکت فولاد خوزستان و همچنین هماهنگی و همگانی کردن حفاظت از زیست بوم کشور و در جهت حمایت از باقیمانده نسل پلنگ ایرانی در کشور و به خصوص استان خوزستان، از یک گونه‌ در حال انقراض در کشور، اعلام حمایت کرده و پلنگ خوزستان را با توجه به خصوصیات شجاعت، جرأت، زیرکی و دفاع از قلمرو خود به‌عنوان نماد باشگاه انتخاب کرده است.

در توضیح این رونمایی و با اشاره به خطر انقراض این گونه جانوری آمده است که  بدیهی است دیگر گونه‌های جانوری نیز در استان خوزستان نیز طی این بازه زمانی مورد بررسی و کنکاش قرار گرفتند، مانند گاومیش، مار شاخدار، اسب، باز و ...ولی صرف اینکه یک گونه جانوری در یک کشور، استان یا سرزمین زیست نماید، دلیل بر انتخاب نخواهد بود.

در راستای همین موضوع یک فعال محیط زیست به رکنا گفت: گربه‌های بزرگی مثل شیر، ببر و پلنگ در سراسر جهان دارای پراکندگی گسترده‌ای هستند، اما در بین تمامی گربه سانان این پلنگ است که پراکنش جغرافیایی بیشتری دارد. پلنگ به عنوان یکی از گربه سانان به دلیل توان سازگاری با شرایط جغرافیای مختلف و نیز عدم وابستگی به جیره خوراکی خاص در نقاط مختلف جهان وجود داشته یا دارد. هند،افریقا،روسیه و نقاط کوهستانی خاورمیانه‌ شاهد پراکنش این گربه سان بزرگ‌هستند. کما اینکه برخی استان های شمالی ایران،رشته کوه های البرز و زاگرس و حتی برخی از دشت ها نیز خاستگاه پلنگ ایرانی است.

هژیر کیانی می افزاید: استان خوزستان به عنوان سومین گستره ی رویشگاهی زاگرس و  کوهستان های نوار شمال و شمال شرقی نیز از این موجود زیبا و قدرتمند بی بهره نیستند، هر‌چند مخاطرات جدی، تداوم حیات این گونه در معرض انقراض را تهدید می کنند. در این میان اقداماتی مانند انتخاب پلنگ ایرانی که زیستگاه آن در کوهستان های زاگرس نیز است به عنوان یک نماد یا معرف، گام مهمی در جهت ترویج فرهنگ و اخلاق محیط زیستی و آشتی بیشتر میان انسان با طبیعت و محیط زیست و مظاهر زییای آن است.

او تصریح کرد: اقدامی که از سوی باشگاه ورزشی فولاد خوزستان انجام پذیرفت، می تواند فتح بابی باشد برای سایر باشگاه های مختلف ورزشی استان، تا از شمال و جنوب و شرق و غرب خوزستان نمادهای محیط زیستی کوهستان و دشت و دریا و رودخانه و ... یکی پس از دیگری طی این اقدامات فرهنگی و ماندگار جای خود را باز نموده و گامی در جهت حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و زیستمندان مختلف به ویژه گونه های در معرض انقراض باشد.

این فعال محیط زیست افزود: با تمام این تفصیل ها،  پس از این اقدام خردمندانه و فرهنگی باشگاه فولاد، متاسفانه آنگونه که باید اطلاع رسانی درست و دقیقی انجام نشد و برخی نماد پلنگ و یوزپلنگ را به اشتباه معرفی نمودند و لازم است بدانیم در حال حاضر پلنگ بزرگترین گربه سان ایران  است و از یوزپلنگ بزرگتر است و خال های روی پیکره  یک پلنگ کاملا اختصاصی است و مشابه آن وجود ندارد.همانگونه  که ببر  را با نوارهای عرضی اختصاصی می شناسیم، هیکل عضلانی، خال های تو خالی شبیه گل و فرم صورت و آرواره های قوی و عریض پلنگ این گونه را از یوزپلنگ متمایز می کند. بدن یوزپلنگ‌ها کشیده تر است، دست و پا‌های آن بلند و خال‌های توپری دارند، خط اشک به عنوان نماد مشخص یوزپلنگ ها است.

او معتقد است: کارشناسان بر این باورند که خال‌های روی بدن پلنگ‌ها یک نشانواره منحصر به فرد شبیه اثر انگشت انسان‌ است و با خال های پلنگ دیگر کاملا متفاوت هستند. شنوایی و بینایی قوی از جمله خواص پلنگ ها بر شمرده می شود و گفته می شود شنوایی پلنگ دو برابر و بینایی آن در شرایط نور عادی ۶ برابر انسان است. پلنگ ایرانی یکی از گونه های حیات وحش  است که به گفته کارشناسان فقط در ایران وجود دارد و به عنوان بزرگترین پلنگ دنیا نامگذاری شده است. از دیگر ویژگی های این حیوان  عدم وابستگی به طعمه خاص است. هر چند قوت غالب این گربه سان از گراز وحشی، قوچ و میش است.  پلنگ ها اغلب در شب فعالیت دارند و  در هنگام روز نیز به گونه ای خود را با طبیعت استتار می کنند که پیدا کردن آن با دشواری صورت می گیرد. گفته می شود پس از انقراض شیر ایرانی و ببر خزری، پلنگ ایرانی عظیم الجثه ترین گربه سان ایران به شمار می رود.

او در پایان گفت: آنچه در باشگاه فولاد رو نمایی شد و قرار است به عنوان نماد از آن استفادا شود پلنگ ایرانی است که در برخی نقاط رویشگاه زاگرس و در خوزستان و به عنوان مثال در کوهستان های ایذه بیشتر مشاهده شده است و مراد از این نماد ایرانی همان پلنگ است که مختص جغرافیای خاصی نیست.       

 

آیا این خبر مفید بود؟