جا به جایی مرزها در مازندران / ویرانی منابع طبیعی با صدا و تصویر !

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا؛ زمین خواری ؛ جنگل خواری ؛ کوه خواری ؛ ساحل خواری ... مرزهای مازندران را جا به جا کرده است. بیشترین عامل زمین‌خواری در استان مازندران به دلیل ساخت و سازهای نادرست و بی‌رحمانه است. بنابراین، باید به حریم منابع طبیعی بیشتر احترام گذاشته و در ساخت و سازها از روش‌های پایدار استفاده کرد. همچنین، باید قوانین و مقررات محیط‌زیستی را رعایت کرده و فروش غیرقانونی زمین‌های کشاورزی و جنگلی را ممنوع کرد.

 پدیده زمین و ساحل و جنگل و کوه در مازندران باعث شده  که زمین‌های کشاورزی و جنگلی به صورت گسترده‌ای تخریب شده و بسیاری از گونه‌های حیات وحش و درختان منحصر به فرد در منطقه نابود شده‌اند.

به دلیل افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز، مشکلاتی مانند ترافیک شدید، کاهش کیفیت هوا، نامناسب بودن توسعه شهری و تغییرات اقلیمی رخ داده است.

با توجه به اینکه استان مازندران دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار زیادی است، زمین‌خواری باعث کاهش جذابیت منطقه و کاهش درآمد مردم از صنایع گردشگری هم می شود.

همچنین، افزایش جمعیت در مناطق روستایی و شهری به دلیل زمین‌خواری، باعث افزایش مشکلات اجتماعی مانند بیکاری، فقر، افزایش جرایم و مشکلات بهداشتی شده است.

 

وقتی نگاهی به قاب های طبیعی در مازندران می اندازید از نزدیک ترین فاصله تا دریا تا قلب جنگل ساخت و ساز صورت گرفته اما وقتی از مسئولان منطقه سوال می شود؛ گفته می شود که ساخت و سازها در مستثنیات صورت گرفته است. چطور در چند متری ساحل تا قلب جنگل جزو مستثنیات است ؟ این سوالی است که یگان منابع طبیعی منطقه باید شفاف سازی کند.
 حرکت سریع ساخت و ساز در مناطقی که در قلب منابع طبیعی کشور هستند در حالی مشاهده می شود که سال گذشتهرئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفته بود: در بحث زمین مطیع کسی نیستیم و در برابر هرگونه زمین‌خواری مقاومت می‌کنیم .

از سوی دیگر اردیبهشت امسال نیز ی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران اعلام کرده بود 125 فقره پرونده مبارزه با زمین خواری در مازندران تشکیل شده است.

سوالی که مطرح است این است که زمین و جنگل و ساحل و کوه خواری های این استان در روز روشن و در ابعاد گسترده انجام می گیرد ولی اغلب بعد از تخریب ها و ویرانی منابع طبیعی با متخلفان برخورد می شود و این خود تخریبگر است.

این تخریب ها در حالی شکل گرفته و پایان نیافته است که شهریور سال گذشته ،استاندار مازندران خواهان جلوگیری از تخریب و تجاوز به عرصه های ملی شده بود و تاکید داشت: زمین خواری در استان به بحران تبدیل شده است.

پنجره ای برای دیدن زمین خواری در مازندران

البته گفتنی است؛ حجت الاسلام اکبری رئیس کل دادگستری مازندران با بیان اینکه سامانه پنجره واحد زمین با هدف مقابله با زمین خواری، تصرفات غیرقانونی و ساخت و ساز‌های غیر مجاز در زمین‌های کشاورزی راه اندازی شده است، گفت:هرگونه تخلفات در اراضی مازندران با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در این سامانه قابل ردیابی است و با توجه به اینکه فرایند صدور مجوز‌ها نیز در بستر الکترونیک انجام می‌شود هر گونه تخلف در استعلام و صدور مجوز‌ها نیز مشخص می‌شود.

با وجود تمام این تاکید ها و دستورها و بازگشایی سامانه برخورد با متخلفان اما زمین خواران در استان مازندران از ساحل تا کوه و جنگل را در هر فرصتی تخریب می کنند و نیازمند برخورد جدی تر و دقیق تر در این بخش وجود دارد.
زمین‌خواری در استان مازندران به عنوان یک مشکل جدی اجتماعی و محیط‌زیستی شناخته شده است که نیازمند توجه و راه‌حل‌های جدی برای مقابله با آن است.

خبرنگار : آزاده مختاری

 

 

 

کدخبر: 933745 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟