یک زن تهرانی قربانی ناایمنی پل های شهر/ آقای شهردار ما عوارض شهری پرداخت می کنند؛ پل ها را درست کنید + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ماجرا مربوط به حدود 20 روز پیش می شود. روزی که یک زن سالمند، برای اینکه سوار ماشین دوستانش شود، از روی پل سر کوچه شان عبور می کند و پایش پیچ می خورد و به داخل جوی می افتد، سرش به لبه سطل زباله برخورد می کند و مرگ مغزی می شود. پلی که مخصوص تردد ماشین بوده و اصلا برای انسان ها، مناسب و ایمن نیست. فرزند این زن، شهرام مبصر، که خود فرد دارای معلولیت است و به ایمن سازی معابر شهری تاکید زیادی دارد در گفت و گو با رکنا به شرح این ماجرا می پردازد.

او می گوید: در سال 1399، مصوبه ای در شورای شهر به تصویب رسید بر این مبنا که شهرداری تهران حق ندارد هیچ پروژه ای را (اعم از ایستگاه های مترو، بی آر تی، پارک، معابر، خیابان ها و...) قبل از اینکه تاییدیه ستاد مناسب سازی شهرداری تهران را دریافت کند، افتتاح کند. این ستاد هم طبق استانداردهای معماری و شهرسازی این تاییدیه را صادر می کند. وقتی این اتفاق نمی افتد و مدیریت شهری از دانش کافی برای اداره شهر برخوردار نیست و اشراف کافی هم بر نیازهای شهروندان ندارد، شاهد اتفاق هایی خواهیم بود که بعضا پایان غم انگیزی نیز دارند.

شهرام مبصر تاکید می کند: نمونه اش اتفاقی که برای مادر من افتاد بود. مادر من 20 روز پیش از خانه که بیرون می آید، روی پل مخصوص ماشین، که مناسب سازی نشده و غیر استاندارد است و چاله های زیادی نیز اطراف آن است می رود و در نهایت به داخل جوی می افتد و سرش به میله کنار سطل زباله برخورد می کند و ضربه مغزی می شود و بعد از 10 روز از دنیا می رود. این کوچه حتی پلی که مناسب عبور عابر پیاده است وجود ندارد.بابت این موضوع از شهرداری تهران شکایت خواهیم کرد. 

او در ادامه می افزاید: مادر من و امثال او، سالها عوارض و مالیات پرداخت کردند تا چنین شهری داشته باشند؟ خود من حدودا 25 سال پیش، بر اثر یک حادثه دچار معلولیت شده و از همان زمان، به موضوع مناسب نبودن و ناایمن معابر پرداخته بودم. حتی جاهایی که شهرداری کارهای خوبی برای دسترس پذیری و مناسب سازی انجام داده است، به دلیل اینکه فرهنگ سازی و اموزش داده نشده است، عملا بلااستفاده مانده اند؛ مثلا پلی نصب شده است، ولی کسی نمی داند که نباید جلوی آن ماشینش را پارک کند! 

مبصر با اشاره به اینکه سالها تلاش کرده است تا به مدیران شهری بقبولانم که مناسب سازی شهر بسیار امر مهمی است، می گوید: معابر شهری، چه برای معلولان که از ویلچر و عصا استفاده می کنند و چه برای سالمندان، چه برای زنان باردار و چه کسانی که کالسکه نوزادی را همراه دارند، هیچ جا برایشان مناسب سازی نشده اند و در کنار این غیر ایمن و غیر استاندارد هستند.

وی می گوید: آقای مهدی صالحی، که اکنون شهردار منطقه 2 تهران است، در سال 1399 که مصوبه شورای شهر مبنی بر اینکه همه پروژه ها باید تاییدیه ستاد مناسب سازی شهرداری تهران را در دست داشته باشند تصویب شد، مدیر کل معاونت معماری و شهرسازی شهرداری بوده است. در همان زمان دبیر ستاد مناسب سازی شهرداری تهران هم بود. حال این چند روز پیش ایستگاه مترو میدان کتاب که بدون آسانسور برای استفاده از افراد دارای معلولیت افتتاح شده، چطور راه اندازی شده است؟ 

کدخبر: 936966 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟